ارز دیجیتال تتر چیست؟
بازدید 68
saied-davoodi 203 روز پیش 4 دیدگاه

ارز دیجیتال تتر چیست؟ | تتر به زبان ساده

ارز دیجیتال تتر (Tether) استیبل کوینی است که قیمت آن با 1 دلار امریکا برابری می‌کند. تتر اولین و شناخته‌ شده‌ترین استیبل کوین بازار بوده و حجم بازار آن به 89 میلیارد دلار می‌رسد. تقریباً تمامی کیف پول‌ها و صرافی‌ها ارز تتر را پشتیبانی می‌کنند. پشتوانه مطمئن و پایداری بالای تتر باعث شده تا این رمرارز به مهم‌ترین استیبل کوین بازار نیز تبدیل شود. در این مقاله قصد داریم درباره اینکه ارز دیجیتال تتر چیست به زبان ساده صحبت کنیم و به تمام جزئیات این رمزارز بپردازیم.

 چرا به استیبل کوین تتر نیاز داریم؟ | کمی تاریخ‌نگاری

برای رسیدن به جواب سوال ارز دیجیتال فلش تتر چیست، باید کمی در تاریخچه دنیای کریپتو به عقب‌ برگردیم. تا سال 2014 در بازار کریپتو هیچ خبری از ارزهای پایدار یا همان استیبل کوین‌ها نبود. کاربران دنیای کریپتو برای خرید و فروش بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال مجبور بودند از پول‌های فیات استفاده کنند. این کار زمان و انرژی زیادی از کاربران می‌گرفت. همچنین در مواقعی که بازار بی‌ثبات می‌شد، بسیاری از کاربران متحمل ضررهای هنگفتی می‌شدند؛ زیرا فروش ارزهای دیجیتال و تبدیل آن‌ها در لحظه امکان‌پذیر نبود.

همین مسئله باعث شد تا در سال 2014 نخستین استیبل کوین بازار به نام «RealCoin» به بازار عرضه شود. سپس در نوامبر 2014 اسم این استیبل کوین به تتر (Tether) تغییر پیدا کرد. در سال 2015 هم این ارز دیجیتال در صرافی bitfinex لیست شد تا رسماً تتر وارد بازار کریپتوکارنسی شود.

تتر استیبل کوینی است که هر واحد آن معادل 1 دلار امریکا بوده و به‌عنوان جایگزین پول‌های فیات شناخته می‌شود. به این شکل اگر کاربری بخواهد رمزارز خود را به یک سرمایه پایدارتر تبدیل کند، می‌تواند از تتر کمک بگیرد. علاوه بر این، می‌توان از تتر برای انجام معاملات تجاری، تبادلات ارزی یا ترید ارزهای دیجیتال هم استفاده کرد.

البته در سال‌های اخیر استیبل‌ کوین‌های دیگری هم ساخته‌ شده‌اند؛ اما اولین بودن باعث شده تا ارز دیجیتال Tether پیشتاز استیبل کوین‌های بازار باشد. امروزه تقریباً تمامی صرافی‌ها و کیف پول‌های کریپتو ارز دیجیتال تتر را در بازار معاملاتی خود دارند. در حال حاضر حجم بازار انواع تتر به 89 میلیارد دلار می‌رسد؛ که آن را پس از بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) در جایگاه سوم بازار قرار می‌دهد.

چرا به استیبل کوین تتر نیاز داریم؟

ارز دیجیتال تتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

مهم‌ترین دلیل پیدایش تتر تامین نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال و سرعت بخشیدن به فرایند تبدیل‌ها بوده است؛ البته استیبل‌ کوین‌ها از ضررهای مالی کاربران هم جلوگیری می‌کنند. این مزیت به‌خصوص در بازارهای نزولی کاربرد خود را نشان می‌دهد.

سایت رسمی تتر و رسمی کمپانی تتر (tether.to) در جواب سوال ارز دیجیتال تتر چیست این توضیح را ارائه داده است:

«توکن‌های تتر دارایی‌هایی هستند که مانند سایر ارزهای دیجیتال در سراسر بلاکچین معامله می‌شوند. این توکن‌ها به‌صورت یک به یک با ارز فیات دلار لینک شده‌اند. توکن‌های Tether در بازار کریپتو به‌عنوان یک استیبل کوین شناخته می‌شوند؛ زیرا به‌واسطه پشتوانه ارزهای فیات همواره قیمت ثابتی دارند. برای مواقعی که معامله‌گران یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قصد خروج از بازار را دارند، انواع ارز دیجیتال تتر راه‌حل ایده‌آلی خواهد بود.»

ثابت بودن ارزش و لینک شدن به ارز فیات دلار به‌صورت یک به یک، مهم‌ترین نکات این تعریف است. به‌طور معمول ارزش استیبل کوین‌ها به یک ارز فیات یا دارایی با ارزش لینک می‌شود. برای مثال کمپانی Tether Ltd در ابتدا مدعی بود که پشتوانه هر تتر یک دلار امریکا بوده و به ازای هر تتر، یک دلار در ذخایر بانکی این کمپانی نگهداری می‌شود. به بیان ساده‌تر، هر تتر USDT که خریداری می‌کنید، یک پشتوانه دلاری دارد. به همین خاطر خطری ارزش آن را تهدید نمی‌کند.

البته در سال 2019 این کمپانی پشتوانه خود را از ذخیره دلاری تغییر داد تا شامل وام به شرکت‌های وابسته و سایر دارایی‌های کمپانی شود. بر اساس گزارش منتشر شده در سال 2021 فقط 2.9 درصد از توکن‌های تتر پشتوانه دلاری دارند؛ همچنین حدود 65  درصد از این پشتوانه نیز به‌واسطه وام‌ها و وثیقه‌های شرکتی تامین می‌شوند.

ارز دیجیتال تتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال تتر

اگرچه کمپانی تتر لیمیتد کار خود را با عرضه تتر USDT شروع کرد، اما این کمپانی بعدها به‌سراغ استیبل‌ کوین‌های جدیدتر هم رفت. اگر بازار را بررسی کنید، با چهار نوع استیبل کوین تتر مواجه می‌شوید که هرکدام پشتوانه متفاوتی دارند:

  • تتر USDT با پشتوانه دلار امریکا
  • تتر EURT با پشتوانه یورو
  • تتر CNHT با پشتوانه یوآن چین
  • تتر XAUT یا تتر گلد (Tether Gold) با پشتوانه اونس طلای جهانی

در بین این موارد تتر USDT از همه شناخته‌ شده‌تر است. اغلب موارد وقتی صحبت از تتر می‌شود، منظور همان ارز دیجیتال USDT است؛ اما در برخی از مواقع سه ارز دیجیتال دیگر تتر هم مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای مثال اگر یک واحد تتر گلد بخرید، به این معناست که معادل یک اونس طلا خریده‌اید. ارز دیجیتال تتر گلد برای کسانی که نمی‌خواهند در بازار سرمایه ریسک بالایی انجام دهند، گزینه خوبی است.

آشنایی با انواع ارزهای دیجیتال تتر

بلاکچین ارز دیجیتال تتر چیست؟

ارز دیجیتال تتر فاقد شبکه بلاکچینی اختصاصی بوده و در دسته توکن‌ها قرار می‌گیرد. این ارز دیجیتال ابتدا در لایه اُمنی (OMNI) و روی شبکه بلاکچین بیت کوین راه‌اندازی شد. بعدها اما به‌خاطر سرعت پایین شبکه و کارمزد بالای آن، کمپانی تتر تصمیم گرفت توکن خود را روی شبکه‌های بلاکچینی دیگر هم راه‌اندازی کند. در حال حاضر توکن تتر روی شبکه‌های اتریوم (ETH)، ترون (TRON)، سولانا (SOL)، بایننس اسمارت چین (BSC)، فانتوم (FANTOM)، پالیگان (POLYGON)، الگوراند (ALGO)، ایاس (EOS)، آوالانچ (AVAX) و چند بلاکچین دیگر در دسترس است.

استفاده از بلاکچین‌های متعدد برای عرضه تتر باعث شده تا خرید و فروش این ارز دیجیتال در بلاکچین‌های مختلف به‌سادگی امکان‌پذیر باشد و هیچ مانعی برای کاربران ایجاد نکند.

همینطور که سایت فاننس گفته است:

تتر به عنوان یک کوین باثبات به این دلیل ارزشمند است که نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال را دور می‌زند. برای مثال هر معامله‌گری می‌تواند با انتقال دارایی خود به USDT هرگونه خطر از دست دادن سرمایه به‌خاطر کاهش ناگهانی قیمت رمزارزها را کم کند.

بلاکچین ارز دیجیتال تتر چیست؟

کدام شبکه تتر بهتر است؟

ERC20 رایج‌ترین تتری است که در معاملات کریپتو مورداستفاده قرار می‌گیرد. این توکن بر بستر بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شده است. اگرچه هزینه تراکنش‌های تتر ERC20 بالاست، اما چون در اغلب کیف پول‌ها و صرافی‌ها قابل دسترسی است، بیشترین استفاده را دارد.

اگر در جستجوی خرید تتر گلد با کارمزد کمتر هستید و به دنبال جایگزین دیگری برای تتر ERC20 می‌گردید، از تتر TRC20 استفاده کنید. این توکن بر بستر شبکه ترون راه‌اندازی شده و سرعت انتقال آن بالاتر است. در ضمن انتقال توکن TRC20 هزینه تراکنش‌ پایین‌تری هم دارد. با این حال چون خیلی شناخته شده نیست، کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در مجموع شبکه اتریوم و شبکه ترون بهترین گزینه‌ها برای خرید و فروش تتر هستند. به‌خاطر پشتیبانی محدود، از دیگر شبکه‌های بلاکچینی کمتر برای خرید تتر استفاده می‌شود.

در جدول زیر می‌توانید فرق تتر ERC20 با تتر TRC20 را به‌ طور کلی مقایسه کنید:

نوع تتر تتر ERC20 تتر TRC20
شبکه بلاکچین  اتریوم ETH  ترون Tron
سرعت انتقال 2 تا 10 دقیقه چند ثانیه تا 2 دقیقه
کارمزد میانگین 30 دلار میانگین 2 دلار
امنیت بسیار بالا متوسط
کارایی مناسب برای انتقال مبالغ سنگین مناسب برای انتقال مبالغ خرد
مدل آدرس‌ شروع با عدد 0 و حرف X شروع با حرف T

همچنین برای مقایسه بهتر این دو، می توانید به مقاله تفاوت تتر erc20 و trc20 مراجعه کنید.

نکته دیگر اینکه قیمت تتر در صرافی‌ها و شبکه‌های بلاکچینی مختلف تقریباً 1 دلار است. تنها تفاوتی که وجود دارد، مربوط به‌سرعت انتقال تتر و کارمزد تراکنش آن می‌شود. البته اگر قصد انتقال تتر از آدرسی به آدرس دیگر را دارید، باید حواستان به تطابق آدرس‌‌ها و شبکه انتخابی باشد. اگر آدرس مدنظر با شبکه بلاکچینی تتر مطابقت نداشته باشد، فرایند انتقال به مشکل خورده و انجام نمی‌شود.  در برخی از موارد این عدم تطابق باعث از دست رفتن سرمایه کاربران می‌شود.

تفاوت تتر و بیت کوین چیست؟

مهم‌ترین تفاوت تتر و بیت کوین به تغییرات قیمتی آن‌ها برمی‌گردد. بیت کوین به هیچ دارایی دیگری وابسته نیست و قیمت آن ممکن است تحت نوسان‌های متعددی قرار بگیرد. در حالی که قیمت ارز دیجیتال تتر USDT همواره ثابت بوده و پشتوانه آن دلار امریکاست.

تفاوت دیگر بیت کوین و تتر به متمرکز بودن تتر برمی‌گردد. ارز دیجیتال تتر توسط شرکت Tether Ltd به بازار عرضه می‌شود. این شرکت ملزم است که تحت نظارت مراجع قانونی فعالیت کند. در حالی که بیت کوین یک بلاکچین غیرمتمرکز بوده و به‌صورت آزاد توسعه یافته است. نظارت بر عملکرد بیت کوین به کمک مکانیزم اجماع و شبکه بلاکچین انجام می‌شود.

کاربرد این دو ارز دیجیتال هم تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد. کاربرد ارز دیجیتال USDT حفظ ارزش پول و جلوگیری از ضرر کاربران در مواقع بحرانی است. به‌علاوه از تتر می‌توان برای انجام تبادلات مالی و ترید سایر ارزهای دیجیتال هم استفاده کرد؛ اما به‌خاطر قیمت متغیر بیت کوین و سرعت پایین تراکنش‌های آن، استفاده از بیت کوین برای انجام مبادلات تجاری چندان منطقی نیست.

نکته دیگر اینکه تعداد بیت‌ کوین‌های شبکه محدود بوده و بر مبنای فرایند ماینینگ استخراج می‌شود. در حالی که کمپانی تتر محدودیت خاصی برای تولید این ارز دیجیتال ندارد و می‌تواند با توجه به تقاضای موجود، تتر جدید به بازار عرضه کند.

تفاوت تتر و بیت کوین چیست؟

تفاوت تتر و دلار چیست؟

اگرچه یک تتر USDT معادل یک دلار امریکا است، اما نباید این دو را دقیقاً مشابه دانست. تتر استیبل کوینی است که به دلار امریکا متصل شده تا انجام معاملات در بازار کریپتو را ساده کند. دلار اما یک ارز فیات حقیقی است که در بسیاری از کشورها به‌عنوان یک ارز رسمی شناخته می‌شود

خرید و فروش دلار رسمی تحت نظارت بانک‌ها و صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود. این مسئله فرایند انتقال دلار را کند و هزینه‌بر می‌کند. در حالی که انتقال یا خرید و فروش تتر فقط در چند ثانیه تا چند دقیقه قابل انجام است. به‌علاوه که نسبت به انتقال‌ دلار کارمزد بالایی هم ندارد. به همین خاطر بسیاری از کاربران خرید ارز دیجیتال تتر را به خرید دلار ترجیح می‌دهند.

در برخی از مواقع، حتی کاربران عادی هم به سراغ خرید تتر می‌روند. برای مثال کاربرانی که صرفاً هدفشان تبدیل ریال به دلار و حفظ ارزش پول باشد هم در برخی از مواقع تتر را برای خرید انتخاب می‌کنند.

البته نگهداری سرمایه‌ مالی به‌صورت تتر در کنار مزیت‌های گفته شده، معایبی هم دارد که نگرانی‌هایی به‌ وجود می‌آورد.

نگرانی ایرانی‌ها در خرید تتر چیست؟

در درجه اول نباید فراموش کرد که تتر یک ارز دیجیتال متمرکز است. به همین خاطر باید خودش را با قوانین کشورها منطبق کند. کمپانی تتر قوانین سخت‌گیرانه‌ای در برابر مسائل پول‌شویی و تحریمی دارد. در قرارداد هوشمند تتر هم این مسئله پیش‌بینی شده است.

بر اساس این قرارداد هوشمند تتر، اگر شبکه به روند انتقال پول یا کاربر مشکوک شود، می‌تواند روند انتقال پول را مسدود کرده و کاربر را در لیست سیاه قرار دهد. این مورد برای کاربران ایرانی که با مسائل تحریمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، جای نگرانی دارد. در برخی از مواقع حتی ممکن است تترهای خریداری شده مسدود شده و غیرقابل بازگشت باشد. با این حال، در جواب تتر بهتر است یا دلار، بازهم نمی‌توان با قاطعیت نظر داد.

جایگزین تتر برای ایرانی‌ها چیست؟

به‌خاطر نگرانی‌های پیش آمده برای ایرانی‌ها، برخی از کاربران خرید دیگر استیبل کوین‌های بازار را به تتر ترجیح می‌دهند. با نگاهی به سایت «کوین مارکت کپ» می‌توانید تمامی استیبل کوین‌های بازار را مشاهده کنید. اما بهترین جایگزین ارز دیجیتال تتر چیست؟

در جواب به این سوال، باید از استیبل کوین‌های غیرمتمرکز بازار به‌عنوان بهترین جایگزین نام برد. برای مثال از ارز دیجیتال DAI معروف‌ترین استیبل کوین غیرمتمرکز بازار یاد می‌شود. این ارز دیجیتال توسط تیم میکر دائو (MakerDao) راه‌اندازی شده است. هر واحد DAI معادل یک دلار امریکا ارزش دارد؛ اما پشتوانه آن توسط ترکیبی از ارز دیجیتال‌های مختلف تامین می‌شود. غیرمتمرکز بودن رمزارز دای مهم‌ترین ویژگی آن است. از این ارز دیجیتال در پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای (DeFi) و کیف پول‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

از دیگر استیبل کوین‌های معروف بازار می‌توان به یواس‌دی کوین (USDC)، بایننس یو‌اس‌دی (BUSD) و فرکس (FRAX) هم اشاره کرد.

جایگزین تتر برای ایرانی‌ها چیست؟

 چگونه تتر بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتال تتر می‌توانید از صرافی‌ها یا کیف پول‌های موجود استفاده کنید. برخی از صرافی‌های ایرانی حتی امکان خرید تتر به ریال را نیز دارند. با این حال اگر هدفتان خرید تتر برای سرمایه‌گذاری است، بهتر است از کیف پول‌های غیرمتمرکز برای نگهداری تتر استفاده کنید.

نکته مهم در انتقال تتر یا خرید آن، سازگاری کیف پول با نوع تتر انتقالی است. به‌عنوان مثال جهت انتقال تتر ERC20 باید از کیف پول‌هایی استفاده کنید که سازگار با شبکه اتریوم باشند. تراست ولت (Trust Wallet)، متامسک (Metamask) و کیف پول‌های سخت‌افزاری لجر (Ladger) و ترزور (Trezor) از جمله گزینه‌های در دسترس برای خرید و فروش تتر ERC20 هستند.

برای خرید تتر TRC20 هم می‌توانید از کیف پول‌های اتمیک ولت (Atomic Wallet)، تراست ولت و کریپتو ولت (Crypto Wallet) استفاده کنید. کیف پول های بیشتر را نیز می توانید با مطالعه مقاله بهترین کیف پول تتر برای ایرانی ها بشناسید.

همچنین برای خرید هرچه راحت تر تتر، می توانید به صرافی نوین تتر اعتماد کنید و به طور مستقیم خرید خود را انجام دهید. برای اطلعات بیشتر در این زمینه به صفحه خرید تتر مراجعه کنید.

سخن آخر

ارز دیجیتال تتر معروف‌ترین استیبل کوین بازار بوده و هر واحد آن معادل یک دلار امریکاست. نقدینگی بالا، پشتیبانی از چندین شبکه بلاکچینی، قرار گرفتن در رتبه سوم بازار کریپتو، پشتوانه مطمئن و امکان خرید و فروش آن در کیف پول‌ها و صرافی‌های مختلف از مزیت‌های اصلی تتر هستند. اگر درباره تتر و سایر استیبل کوین‌های بازار سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. احد گفت:

    سلام وقتتون بخیر از نظر من میشه گفت تتر به عنوان یک کوین باثبات به این دلیل ارزشمند است که نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال را دور می‌زند. برای مثال هر معامله‌گری می‌تواند با انتقال دارایی خود به USDT هرگونه خطر از دست دادن سرمایه به‌خاطر کاهش ناگهانی قیمت رمزارزها را کم کند.

  2. مجید کریمی گفت:

    سلام از نظر من تا قبل از سال 2022، اعتماد زیادی به تتر نداشنم مردم ولی بعدش تتر اظهارای خودشو در خصوص، بحثای مربوط به نقدینگی و کفایتشو، اعتماد فعالین حوزه کریپتوکارنسی رو جلب کرد و حالا یکی از ارزهای دوس داشتنی بین افراد و معامله گرای ارزهای دیجیتال هستش.

  3. حامد سهیلی گفت:

    سلام من شنیدم که ثبات تتر از ذخیره های ارزی اون بدست میادو این شرکت ادعا کرده که دلار و بقیه دارایی‌هایی رو که در اختیار دارع که برابر یا بیشتر از تعداد کل USDT تو گردش هستنن. یعنی شرکت ادعا می‌کنه که به ازای هر توکن تتر توی گردش، ی دلار رو تو ذخیره های خودش نگه داشته

  4. سوگند گفت:

    سلام من خیلی دنبال این بودم که بیام توی تتر سرمایه گذاری کنم ولی حس میکنم انقد پیچیده و سخته که نمیتونم از پسش بر بیام و باعث میشه ظرر جبران نا ذیری بکنم و هم خودم و هم خوانوادم به مشکل بر بخوریم.