تاریخچه تتر
بازدید 55
saied-davoodi 172 روز پیش 4 دیدگاه

تاریخچه تتر از سال 2014 تا آینده!

تتر (Tethet) مهم‌ترین استیبل کوین بازار است. این ارز دیجیتال ارزشی معادل یک دلار امریکا را دارد و جایگاه سوم مارکت کپ را به خود اختصاص داده است. حجم بازار فعلی تتر به حدود 94 میلیارد دلار می‌رسد. ارز دیجیتال تتر برای اینکه به چنین جایگاهی برسد، روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. از شروع به کار با نام Real Coin گرفته تا تبدیل شدن به یکی از قدرتمندترین توکن‌های بازار کریپتو. در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه قیمت تتر بپردازیم و از این بگوییم که چطور این توکن به مهم‌ترین و محبوب‌ترین استیبل کوین بازار تبدیل شد.

آشنایی با ارز دیجیتال تتر

همان طور که در مقاله تتر چیست هم گفته شد، ارز دیجیتال تتر، در دسته استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرد. استیبل کوین یورو ها توکن‌هایی هستند که همواره ارزش ثابتی دارند. ارزش ثابت توکن تتر معادل یک دلار امریکا است. درواقع این ارز دیجیتال به‌صورت یک به یک با دلار لینک شده و به‌واسطه پشتوانه‌ای که دارد، همواره ارزش آن ثابت می‌ماند. کمپانی تتر در ابتدای پیدایش این توکن مدعی بود به ازای هر تتر فروخته شده، یک دلار امریکا را در خزانه خود نگهداری می‌کند؛ اما تا سال 2021 هیچ داده مشخصی درباره این ادعا منتشر نشد.

سال 2021 اما در پی شک و تردیدهای شکل گرفته، این کمپانی اعتراف کرد بخش عمده‌ای از پشتوانه‌ مالی تتر (حدود 65 درصد آن) وام‌ها و وثیقه‌هایی هستند که به شرکت‌های وابسته ارائه شده‌اند و فقط 2.9 درصد آن پشتوانه دلاری دارند.

در حال حاضر ارز دیجیتال تتر روی بلاکچین‌های مختلفی در دسترس کاربران قرار دارد. اگرچه تتر شبکه ترون و تتر شبکه اتریوم بیشترین کاربرد را در بازار بلاکچین دارند. بیشتر صرافی‌ها و پلتفرم‌های کریپتو از تتر TRC20 و ERC20 پشتیبانی می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا استفاده کاربران از استیبل کوین تتر بیشتر از سایر استیبل‌ کوین‌های بازار باشد. در مقاله «انواع تتر» به معرفی بلاکچین‌های مختلف تتر و تفاوت‌های آن‌ها پرداخته‌ایم. با این مقدمه می‌توانیم به سراغ بررسی تاریخچه تتر برویم.

Getting to know Tether digital currency

بررسی تاریخچه تتر از گذشته تا کنون

در بررسی تاریخچه تتر، باید چند سالی به عقب برگردیم و همه چیز را از قبل پیدایش توکن Real Coin بررسی کنیم. جایی که بیت کوین رفته‌رفته به یک سرمایه پذیرفته‌ شده تبدیل می‌شد و جایگاه ویژه‌ای در بین سرمایه‌گذاران پیدا می‌کرد. در سال‌های 2009 تا 2014، اگر کسی قصد خرید بیت کوین را داشت، باید از ارزهای فیات کاغذی (در اغلب موارد از دلار) استفاده می‌کرد. در هنگام فروش نیز باز فرد فروشنده باید به صرافی مراجعه کرده و بیت کوین خود را با دلار کاغذی معاوضه می‌کرد.

این فرایند باعث می‌شد تا علی‌رغم رونق گرفتن خرید و فروش بیت کوین، همچنان سرمایه خوبی جذب بازار کریپتو نشود. در هر لحظه اگر کسی بیت کوین می‌خرید، شخص دیگری فروشنده بود و در نتیجه کمترین میزان سرمایه‌ دلاری به بازار وارد می‌شد. از طرفی همه چیز تحت کنترل صرافی‌های بزرگ بود. این صرافی‌ها بودند که در لحظات بحرانی فرصت داشتند بیت کوین خود را با دلار معاوضه کنند؛ در حالی که خریداران عادی برای فروش بیت کوین همواره به مشکل می‌خورند.

 اینجا بود که لزوم ایجاد یک استیبل کوین معاملاتی حس می‌شد. استیبل کوینی که معادل ارز فیات دلار باشد و به کاربران اجازه دهد بدون خروج پول‌شان از بازار کریپتو، سرمایه خود را از گزند ریزش‌های ناگهانی حفظ کنند.همینطور که در سایت صرفینو گفته شده:

تتر یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال است که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به بازار آمد. این رمز ارز با پشتوانۀ دلار آمریکا عرضه شد و قیمت هر واحد از آن برابر با یک دلار آمریکا است. ارز تتر در سال‌های اولیه کمی نوسان قیمت داشت اما در حال حاضر جزو پنج ارز مهم بازار کریپتو کارنسی است

بررسی تاریخچه تتر از گذشته تا کنون

سال‌ 2014: سال پیدایش Real Coin

در بررسی تاریخچه تتر همه چیز از سال 2014 میلادی شروع می‌شود. جایی که بروک پیرس (Brock Pierce)، ریو کالینس (Reeve Collins) و کریگ سلارس (Craig Sellars) تصمیم گرفتند نخستین استیبل کوین بازار را منتشر کنند. آن‌ها از امکان ساخت توکن‌های جدید بر روی بلاکچین بیت کوین استفاده کردند تا توکن Real Coin را به‌عنوان یک ارز دیجیتال تازه‌وارد به بازار معرفی کنند. این توکن ابتدا روی پروتکل لایه امنی راه‌اندازی شد و ارزشی معادل یک دلار امریکا داشت. هدف از ساخت رئال کوین، این بود که جایگزین ارز فیات دلار شود. به نحوی که کاربران بتوانند در لحظه بیت کوین خود را به یک استیبل کوین تبدیل کنند یا به‌واسطه این توکن دست به خرید بیت کوین بزنند.

راه‌اندازی رئال کوین اجازه جذب سرمایه بیشتری را به بازار کریپتو می‌داد. به این شکل دیگر کاربران نیاز نبود بیت کوین فروخته شده خود را به دلار کاغذی تبدیل کنند و این سرمایه در فضای بلاکچین باقی می‌ماند.

Digital currency of 2014

سپتامبر 2014: ثبت هلدینگ تتر لیمیتد

با استقبالی که از ارز دیجیتال رئال کوین صورت گرفت، سرمایه‌گذاران این توکن تصمیم به ثبت هلدینگ تتر لیمیتد گرفتند. این هلدینگ در 15 سپتامبر 2014 در بریتانیا به ثبت رسمی رسید تا تاریخچه تتر وارد فاز جدیدی شود. از بنیان‌گذاران اصلی هلدینگ Tether Ltd می‌توان به فیل پاتر، مدیر ارشد بخش استراتژی بیت فینکس و جیانکارلو دواسینی اشاره کرد. اولین مدیر اصلی تتر لیمیتد هم متیو ترمبلی بود.

در حال حاضر صرافی بیتفینکس و هلدینگ تتر زیرمجموعه‌های سازمان مادر iFinex Inc هستند. این مسئله باعث شده در سال‌های اخیر حواشی متفاوتی برای تتر و صرافی بیفینکس پیش بیاید. تا جایی که برخی از کارشناسان صرافی bitfinex را متهم به دست داشتن در معاملات تتر و بیت کوین می‌کنند.

تغییرات پیش آمده و پیش بینی تتر و ثبت هلدینگ تتر لیمیتد باعث شد تا این ارز دیجیتال خیلی زود نام خود را از Real Coin به Tether تغییر دهد. نامی که این روزها آن را بیشتر می‌شناسیم.

Digital currency September 2014

 سال‌های 2015 تا 2016: سال‌های اوج و شکل‌گیری

در سال 2015 برای نخستین بار صرافی بیتفینکس توکن تتر را لیست کرد تا تمامی کاربران این صرافی امکان خرید و فروش آن را داشته باشند. این کار باعث شده تا توجهات بیشتری به تتر شود و خیلی زود دیگر صرافی‌ها نیز به سراغ اضافه کردن تتر بروند.

در همان سال برای نخستین بار کیف پول گرم بیتفینکس نیز هک شد که در مجموع 1581 بیت کوین به سرقت رفت و باعث شد این صرافی تغییراتی در سیستم‌های امنیتی خود اعمال کند.

در سال 2016 کمپانی تتر تصمیم گرفت استیبل کوین دیگری با نام EURT منتشر کند که معادل یک یورو بود. البته این استیبل کوین هرگز نتوانست به موفقیت‌ تتر USDT دست یابد.

Digital currency of 2015 to 2016

سال‌های 2017 و 2017، اولین ریزش به زیر 1 دلار!

سال 2017 نیز سال پرتلاطمی در تاریخچه تتر بود. در این سال بسیاری از کارشناسان صرافی بیتفنیکس را متهم کردند که با چاپ تتر و توزیع آن در صرافی، باعث حباب تتر و بیت کوین شده‌اند. یکی از گزارش‌های تهیه شده را در سایت میهن بلاکچین می‌توانید مشاهده کنید:

«این گزارش ادعا می‌کند که توزیع تتر با کاهش قیمت بیت کوین مطابقت داشته و این نشان می‌دهد که USDT ممکن است برای خرید بیت کوین ارزان قیمت استفاده شود. تحلیل‌ها می‌گوید توزیع تتر به میزان قابل توجهی بازار را تغییر می‌دهد؛ ۴۸.۸ درصد از افزایش قیمت بیت کوین در یک دوره مورد مطالعه قرار گرفت، که پس از ورود میزان قابل توجهی تتر به کیف پول بیتفینکس بود. دانشگاه تگزاس در مقاله‌ای این نتیجه گیری را تایید می‌کند. دو دانشگاهی که این مقاله را نوشته‌اند، به فعالیت تتر در دو سال گذشته و به‌خصوص سال ۲۰۱۷ نگاه کرده و نتیجه گرفتند که الگوهای قیمت بیشتر با این فرضیه‌ای که Tether برای حمایت از قیمت‌ها و تغییر در قیمت ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد در نوسان است.»

در نهایت این ادعاها منجر به جریمه میلیون دلاری بنیاد تتر و صرافی بیتفنیکس شد.

در سال 2017 یک اتفاق دیگر هم رخ داد و آن هک شدن شبکه تتر و به سرقت رفتن 31 میلیون دلار تتر بود؛ این مسئله کمپانی تتر را مجبور به انجام یک هارد فورک کرد که در نتیجه آن تترهای سرقتی مسدود شدند.

اما عجیب‌ترین اتفاق این سال‌ها در 15 اکتبر 2018 رخ داد. جایی که ارزش تتربه یک باره سقوط کرد و تا حدود 0.94 سنت نیز رسید.

Digital currency of 2018 and 2017

سال 2019 تا 2021، پرحاشیه‌ترین سال‌ها

شرکت Tether ltd تا سال 2019 همواره مدعی بود که تترهای منتشر شده، یک پشتوانه مالی دلاری دارند و به ازای هر تتر یک دلار در خزانه‌های شرکت نگهداری می‌شوند؛ اما در طول این سال‌ها بسیاری از کارشناسان معتقد بودند این کار شدنی نیست و کمپانی تتر را متهم به پنهان‌کاری می‌کردند. البته منتشر نشدن اطلاعات حساب‌رسی شرکت و شفاف نبودن این اطلاعات هم به حاشیه‌ها دامن می‌زد. در سال 2019 اما بالاخره شرکت تتر اعلام کرد پشتوانه‌ خود را از ارز دلار فیات به وام‌ها و وثیقه‌های پرداختی به شرکت‌های دیگر تغییر داده است.

البته تا سال 2021 نیز همچنان داده‌های متناقضی درباره حساب‌رسی شرکت تتر منتشر می‌شد. تا اینکه بالاخره سیستم حساب‌داری کمپانی تتر لیمیتد در گزارش خود اعلام کرد فقط 2.9 درصد از تترهای منتشر شده پشتوانه دلاری دارند و حدود 65 درصد پشتوانه‌ها نیز شامل وثیقه‌ها و وام‌های اعتباری می‌شوند.

در سال 2020 نیز کمپانی تتر تصمیم گرفت تا ارز دیجیتال دیگری به نام XAUT را منتشر کند. این استیبل کوین وابسته به طلای جهانی بود و قیمت آن با طلا تغییر می‌کرد.

Digital currency of 2019 to 2021

سال 2021 تا 2023، تتر در اوج

اگرچه نخستین بار عرضه تتر روی شبکه امنی بیت کوین صورت گرفت، اما چون این شبکه همواره ترافیک سنگینی داشت و کارمزد پرداختی آن هم بالا بود، این کمپانی تصمیم گرفت از بلاکچین اتریوم برای ادامه فعالیت‌های تتر استفاده کند. همین مسئله باعث متولد شدن تتر ERC20 شد. این نوع تتر را در مقاله تفاوت تتر ERC20 و TRC20 کامل معرفی کرده ایم که می توانید آن را هم مطالعه کنید.

اما پشتیبانی بلاکچین اتریوم از قراردادهای هوشمند و بالا رفتن کارمزدهای این شبکه بار دیگر مشکل‌ساز شد. در نهایت استراتژیست‌های کمپانی تتر لیمیتد تصمیم گرفتن به سراغ بلاکچین‌های متفاوتی بروند و تتر را  روی انواع بلاکچین‌ها عرضه کنند. بسیاری از انواع تترهای جدید بین سال‌های 2019 تا 20222 راه‌اندازی شده‌اند. از مهم‌ترین شبکه‌های تتر می‌توان به تتر شبکه ترون، تتر شبکه سولانا، تتر شبکه اسمارت چین بایننس و تتر شبکه آوالانچ اشاره کرد.

گستردگی استفاده از تتر در این سال‌ها باعث شده تا این استیبل کوین جایگاه خودش را در رده سوم مارکت کپ تثبیت کند. تا جایی که ارزش بازار آن در ابتدای سال 2024 میلادی به حدود 94 میلیارد دلار برسد.

Digital currency of 2021 to 2023

پیش بینی قیمت تتر در آینده

تا اینجا از تاریخچه تتر و تغییرات آن صحبت کردیم؛ اما سوال اینجاست که آیا قیمت تتر همواره روی یک دلار باقی می‌ماند؟ یا در آینده باید چشم‌انتظار تغییرات قیمتی تتر هم بود؟

در این سال‌ها قیمت تتر چندین بار دچار تلاطم شده است. عجیب‌ترین کاهش قیمتی تتر به سال 2017 و 2018 برمی‌گردد که ارزش تتر تا حدود 0.93 دلار هم سقوط کرد. از اوج‌گیری‌های قیمت تتر هم می‌توان به سال 2021 اشاره کرد. در این سال با ریزش ناگهانی قیمت بیت کوین، ارزش تتر به حدود 1.21 دلار هم رسید. اتفاقی که کاملاً پیش‌بینی نشده بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تحلیل‌گران سایت CryptoPredictions معتقدند ارزش تتر بازهم در سال 2024 دچار نوسان خواهد شد. بازه قیمتی 0.855 دلار تا 1.258 دلار پیش‌بینی‌ این سایت از قیمت تتر در سال 2024 است. اگر علاقه‌مند هستید دیگر پیش‌بینی‌ها درباره ارز دیجیتال تتر وپیش بینی قیمت تتر امروز را بدانید، می‌توانید مقاله «پیش بینی قیمت تتر» را دنبال کنید.

سخن آخر

تتر محبوب‌ترین استیبل کوین بازار است و ارزشی معادل یک دلار امریکا دارد. این توکن در حال حاضر روی بلاکچین‌های متعددی در دسترس است و برای خرید و فروش سریع ارزهای دیجیتال مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر تاریخچه تتر را بررسی کنید، ارزش این توکن چند باری دچار نوسان‌های منفی و مثبت شده است؛ اما هر بار این نوسان‌ها را پشت سر گذاشته و مجدد ارزش خود را بازیابی کرده است. همین مسئله تتر را به گزینه خوبی برای نگهداری از سرمایه‌های شخصی تبدیل می‌کند. اگر درباره روند خرید و فروش تتر و اعتبار آن سوال دیگری دارید، می‌توانید با کارشناسان نوین تتر ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

آیا به جز USDT تتر انواع دیگری هم دارد؟

بله. کمپانی تتر لیمیتد در حال حاضر چهار توکن USDT با پشتوانه دلاری، EURT با پشتوانه یورو، CNHT با پشتوانه یوآن چین و XAUT با پشتوانه اونس طلای جهانی را نیز پشتیبانی می‌کند.

ارزان‌ترین نوع تتر USDT کدام است؟

ارزش تتر USDT معادل یک دلار امریکاست؛ اما برای خرید و فروش آینده تتر روی بلاکچین‌های مختلف باید کارمزد متفاوتی را پرداخت کرد. همین مسئله باعث می‌شود تا این سوال شکل بگیرد. در بین بلاکچین‌های مختلف تتر، در حال حاضر تتر TRC20 هم کارمزد کمتری دریافت می‌کند و هم در بسیاری از پلتفرم‌ها و کیف پول‌ها در دسترس است. در نتیجه اگر به دنبال ارزان‌ترین تتر و کاربردی‌ترین آن هستید، به سراغ تتر TRC20 بروید.

آیا می‌توان تتر را به قصد سرمایه‌گذاری خرید؟

بازارهای جهانی این روزها در رکود به سر می‌برند. همین مسئله باعث شده تا اعتبار بسیاری از سرمایه‌های فیزیکی افت کند. اگر بخواهید ارزش سرمایه خود را ثابت نگه دارید، خرید تتر گزینه خوبی است؛ اما اگر می‌خواهید به سود بیشتری برسید، چون قیمت دلاری تتر ثابت است، چندان این مورد گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. قاسم محمدی گفت:

    سلام با ی نگاه ریز به بررسی تاریخچه ارز دیجیتال تتر به خوبی نشون می‌ده که مدیران و تیم سازنده تتر تونستن در سال‌های اخیر به خوبی اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند.

  2. بهاره رحیمی گفت:

    سلاموقتون بخیر.لطفا یکی کمکم کنه…امروز ۵۳ دلار ارز بایننس فرستادم صرافیِ نوبیتکس اما بعدا متوجه این موضوع شدم‌که این صرافی فاقد اون مدل از ارز هستش و طرف مقابلم هم ارز رو دریافت نکرده اما از کیف پول من کم شده..آیا راهکاری هستش که بتونم مشکلو حل کنم..لطفا جواب بدید ..

  3. بهاره رحیمی گفت:

    سلام خسته نباشید. ببخشید من یک مقدار ont دارم حالا میخام بفروشم پیام بهم میده باید ong gas داشته باشم هر کاری میکنم نمیتونم ong gas بخرم چیکار باید بکنم؟!

  4. مینا احسانی گفت:

    سلام
    من 22 سالمه و نزدیک بع 40 تومن پول دارم میخواستم بدونم بین تتر و دلار و طلا کردومش بهتره که توی اون سرمایه گزاری انجام بدم خیلی خوشحال میشم بتونید بهم کمک کنید ممنونم