ارز بنکی چیست؟
بازدید 24
saied-davoodi 88 روز پیش 3 دیدگاه

ارز بنکی چیست؟

پلتفرم‌های وام‌دهی در بازار کریپتو بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته‌اند. کسانی که تازه کارشان را در بازار ارزهای دیجیتال شروع می‌کنند یا کاربرانی که قصد تقویت پتانسیل سرمایه‌گذاری خود هستند، اغلب از این امکان استفاده می‌برند. در نقطه مقابل کاربرانی هستند که تمایل دارند سرمایه ارز دیجیتال خود را در استخرهای نقدینگی وام‌دهی سرمایه‌گذاری کنند تا از این طریق به درآمد برسند. ارز دیجیتال بنکی ارز (BENQI) و پلتفرم آن با همین هدف توسعه داده شده است.

بنکی با شبکه‌ای که از بلاکچین آوالانچ (Avalanch) قدرت گرفته، سعی دارد به‌واسطه پروتکل بازار نقدینگی الگوریتمی خود، مشکلات گسترده پلتفرم‌های دیفای را تا جای ممکن از بین ببرد. پلتفرم‌های امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) با بلاکچین اتریوم مشکلات متعددی دارند. شلوغی شبکه اتریوم و کارمزد بالای این شبکه باعث شده تا پلتفرم‌های دیفای نتوانند به شکل موثری فعالیت خود ر ادامه دهند. توسعه دهندگان بنکی ارز معتقدند این شبکه می‌تواند تا حد زیادی مشکلات موجود را حل کند. در ادامه درباره این ارز دیجیتال و کاربردهای آن صحبت می‌کنیم. همچنین در نمودار زیر، می توانید روند قیمتی این ارز را از سایت تریدینگ ویو مشاهده کنید.

ارز دیجیتال بنکی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تحلیل ارز بنکی برویم، اجازه دهید کمی با شبکه Benqi و کاربردهای آن آشنا شویم. بنکی یک شبکه بازار نقدینگی غیرمتمرکز است. این شبکه از بلاکچین آوالانچ قدرت می‌گیرد. هدف اصلی پلتفرم بنکی حل کردن مشکلات پلتفرم‌های دیفای است. این شبکه به‌واسطه مقیاس‌پذیری و سرعت بالای انجام تراکنش‌ها می‌تواند مشکل شلوغی بلاکچین اتریوم و کارمزد بالای آن را حل کند.

کاربران کریپتویی با استفاده در پلتفرم بنکی می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال خود وام‌های آنی بگیرند یا اینکه به کاربران دیگر وام دهند و از این طریق سود بیشتری کسب کنند. غیرمتمرکز بودن، مقیاس‌پذیری و امنیت بالا از ویژگی‌های مهم شبکه ارز بنکی است. بنکی در نهایت کمک می‌کند تا دسترسی به محصولات مالی غیرمتمرکز دیفای دموکراتیک‌تر شود.

در ادامه بخوانید: 0 تا 100 ارز دیجیتال رونین

ارز دیجیتال بنکی چیست؟

بنکی چگونه کار می‌کند؟

پروتکل بنکی بر اساس استخرهای نقدینگی کار می‌کند. کاربرانی که قصد دارند ارزهای دیجیتال خود را برای طولانی مدت نگهداری کنند، به جای انباشت سرمایه می‌توانند آن‌ را در استخرهای نقدینگی استیک کنند. این کاربران به ازای سرمایه اولیه خود سود مشخصی را دریافت خواهند کرد. در نقطه مقابل کاربرانی که قصد وام گرفتن از استخرهای وام‌دهی را داشته باشند، می‌توانند با تامین وثیقه لازم وام خود را دریافت نمایند.

مدیریت استخرهای نقدینگی و واریزهای شبکه بنکی توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. شبکه آوالانچ با مقیاس‌پذیری بیشتر و کارمزد پایین‌تر این امکان را برای بنکی فراهم می‌آورد. البته با وجود اینکه پلتفرم بنکی یک شبکه غیرمتمرکز است، اما در حال حاضر تیم موسس پروژه است که هدایت و مدیریت آن را برعهده دارد. در نهایت اما با استفاده از ارز بنکی به دارندگان این ارز دیجیتال یا در واقع به یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) واگذار خواهد شد.

ارز دیجیتال بنکی چیست؟

مزایای ارز دیجیتال بنکی و پلتفرم آن چیست؟

پلتفرم بنکی در یک سال اخیر به‌شدت مورد توجه کاربران کریپتو قرار گرفته است. به نحوی که ارز بنکی در همین یک سال اخیر بیش از 150 درصد رشد کرده و بر اساس تحلیل‌ها هنوز هم جای رشد قیمتی دارد. دلیل این رشد به ویژگی‌ها و مزیت‌های شبکه بنکی برمی‌گردد. از جمله مزایای این پلتفرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.     سرعت بخشیدن به فرایند وام گیری از پلتفرم‌های دیفای

مهم‌ترین مزیت شبکه بنکی حل مشکلاتی است که تا قبل از این پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای با آن درگیر بودند. شبکه بنکی دسترسی سریع‌تری را به منابع وام‌دهی فراهم می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا صرفاً با تامین وثیقه لازم، وام موردنیازشان را دریافت کنند.همینطو رکه در سایت اکسبیتو گفته شده:

ارز دیجیتال BENQI یک بازار نقدینگی غیرمتمرکز و غیر حضانتی بسیار امن است. بنکی همچنین یک پروتکل سهامداری لیکویید است که بر روی شبکه قراردادهای هوشمند پرسرعت Avalanche ساخته شده است. ارز دیجیتال اختصاصی این پروتکل با نماد QI در بازار معامله می‌شود

2.     غیرمتمرکز بودن بنکی

پلتفرم بنکی یک شبکه غیرمتمرکز است. کاربران بلاکچین برای استفاده از خدمات وام‌دهی یا استیکینگ بنکی نیاز به احراز هویت ندارند. نکته دیگر اینکه مبتنی بر بلاکچین بودن بنکی باعث شده تا تمام داده‌های مالی آن شفاف باشد و توسط کاربران آن کنترل شود.

غیرمتمرکز بودن بنکی

3.     کسب درآمد غیرفعال

جذابیت اصلی شبکه بنکی، امکان کسب درآمد غیرفعال از این پلتفرم است. کاربران با عضویت در پلتفرم بنکی می‌توانند با استیکینگ مایع ارزهای دیجیتال در استخرهای نقدینگی بنکی شریک شوند و به این شکل کسب درآمد کنند. علاوه بر این بنکی امکانات متعددی را در اختیار سرمایه‌گذاران شبکه قرار می‌دهد که فرایند استیک کردن را برای آن‌ها ساده‌تر می‌کنند. همچنین به صورت دوره‌ای ممکن است با ارز دیجیتال بنکی به آن‌ها پاداش‌ دهد.

4.     منبع باز بودن پروژه

پلتفرم بنکی یک پروژه منبع‌باز است. توسعه دهنگان این شبکه کاربران را تشویق می‌کنند که در فرایند توسعه شبکه نقش داشته باشند. با رشد و توسعه شبکه، می‌توان انتظار داشت که نقدینگی DAPPها نیز بیشتر شده و سود استیکینگ شبکه هم افزایش می‌یابد.

5.     کارمزد پایین

پروتکل بنکی از بلاکچین آوالانچ قدرت می‌گیرد. این بلاکچین سرعت بالایی در پردازش تراکنش‌ها دارد و کارمزد شبکه آن نیز بسیار پایین است. همچنین امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. همین مسئله باعث شده تا شبکه بنکی مشکلات بلاکچین اتریوم را نداشته باشد و به‌راحتی برای پلتفرم‌های دیفای قابل استفاده شود.

مزایای ارز دیجیتال بنکی

تاریخچه ارز بنکی

تاریخچه راه‌اندازی پروژه بنکی به سال 2020 برمی‌گردد. بنیان‌گذاران اصلی این پلتفرم هفت نفر بودند که عبارتند از:

  • JD Gagnon: که سابق بر این، هم‌بنیان‌گذار شرکت Rome Blockchain Labs بوده و همچنین در شرکت Etheralabs هم مدیر ارشد امنیت بوده است.
  • Hannu Kuusi: یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران شرکت Rome Blockchain Labs که از اولین روزهای فعالیت بیتکوین در بازار ارزهای دیجیتال فعال بوده و 20 سال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات تجربه کاری دارد.
  • Alexander Szul: هم‌بنیان‌گذار شرکت Rome Blockchain Labs و مدیر توسعه پلتفرم Velox که در توسعه پلتفرم بنکی هم نقش داشته است.
  • Dan Mgbor: که کارشناس ارشد در رشته تجزیه و تحلیل کسب و کار بوده و تجربه مدیریت عملیات با تمرکز بر بلاکچین را نیز داراست.
  • Jason Tuang: که یک متخصص در زمینه امور مالی دیفای بوده و از سال 2016 هم در زمینه بلاکچین سابقه فعالیت دارد.
  • Hansen Niu: دارای مدرک کارشناسی ارشد MBA است و در زمینه استراتژی شرکتی تخصص دارد.
  • Dexter Lee: که از همان ابتدا در جنبش‌های اولیه پلتفرم‌های دیفای مشارکت داشته و در این زمینه متخصص است.

همچنین بخوانید: معرفی ارز دیجیتال وتور

روند توسعه پروژه بنکی

پلتفرم بنکی پس از تاسیس در سال 2021 به سراغ تامین سرمایه رفت و از طریق seed funding موفق شد نزدیک به  6 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کند. این تامین سرمایه سبب شد تا پلتفرم اصلی پروژه در ماه جولای راه‌اندازی شود. سپس در آگوست 2021 هم ارز دیجیتال بنکی در صرافی کوکوین لیست شد.

سال 2022 روزهای خوبی برای پروژه بنکی بود. در ژانویه 2022 این پروژه با پلتفرم معروف Aave ادغام شد و در ماه مارچ به سراغ راه‌اندازی پروتکل استیبل کوین Benqi رفت. توسعه این پروژه تا جایی رو به جلو بود که در پایان 2022 در استخرهای نقدینگی بنکی نزدیک به 1 میلیارد دلار سرمایه قفل شده وجود داشت.

همین پیشرفت‌ها باعث شد تا در سال 2023 پلتفرم بنکی در فهرست 10 پروتکل برتر دیفای قرار گیرد و از آکادمی Avalanch پاداش 2 میلیون دلاری دریافت کند. البته در نوامبر 2023 هم خبر هک شدن بنکی و ضرر 10 میلیون دلاری این پروژه سر و صدای زیادی ایجاد کرد؛ اما باعث نشد تا روند توسعه شبکه در سال 2024 هم متوقف شود.

تاریخچه ارز بنکی

تحلیل ارز بنکی

اگر قصد خرید ارز دیجیتال بنکی را دارید، بهتر است فقط به خبرهای بنیادی اکتفا نکنید. با وجود اینکه در سال‌های اخیر این پروژه روند خوبی را طی کرده، اما در همین چند ماه اخیر شاهد رشد 150 درصدی قیمت ارز بنکی بوده‌ایم. اگرچه درست پس از آن این ارز یک اصلاح 25 درصدی را پشت سر گذاشته، اما نمی‌توان انتظار رشد شارپ این توکن را داشت.

در حال حاضر ارزش بازار بنکی حدود 104.3 میلیون دلار است و این ارز در جایگاه 445 کوین مارکت کپ قرار دارد. حجم معاملات روزانه این پروژه هم به حدود 4.63 میلیون دلار می‌رسد که نشان از پویایی بازار آن دارد. این ارز دیجیتال نزدیک به 4.47 میلیارد واحد توکن در گردش داشته و ارزش بازار رقیق شده آن هم 168 میلیون دلار است.

آینده ارز بنکی

بر اساس آمار سایت بایننس بیش از 60 درصد کاربران نسبت به پیشبینی قیمت ارز بنکی خوش‌بین یا خیلی خوشبین هستند. میانگین متحرک 200 روزه بنکی بسیار مثبت بوده و یک روند صعودی قوی را تایید می‌کند؛ اما اگر روی تایم فریم 4 ساعته به سراغ میانگین متحرک 50 روزه بروید، روند فعلی این ارز دیجیتال نزولی است. به همین خاطر می‌توان درباره آینده ارز دیجیتال بنکی گفت که اگر هدفتان سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است، باید احتیاط بیشتری را به خرج دهید؛ اما اگر با دید بلندمدت به سراغ این ارز دیجیتال آمده‌اید، می‌توانید به آینده آن خوشبین باشید.

خرید و فروش ارز بنکی

برای خرید ارز بنکی می‌توانید به سراغ صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی یا داخلی بروید. در مقاله «بهترین صرافی‌های خارجی برای ایرانیان» فهرستی از صرافی‌های مناسب را به شما معرفی کرده‌ایم. همچنین در کیف پول‌هایی مثل متامسک، اتمیک ولت و لجر هم امکان خرید و فروش بنکی را دارید.

نکته مهم اینکه برای خرید ارز بنکی نیاز به تتر USDT خواهید داشت. برای خرید تتر با واریز تومانی می‌توانید از خدمات نوین تتر برای خرید تتر کمک بگیرید. صرافی نوین تتر همواره منصفانه‌ترین قیمت را برای تتر ارائه می‌دهد.

خرید و فروش ارز بنکی

سخن آخر

ارز دیجیتال بنکی متعلق به شبکه BENQI است که در زمینه پلتفرم‌های غیرمتمرکز وام‌دهی فعالیت می‌کند. کاربران این شبکه می‌توانند با استیک کردن ارزهای دیجیتال خود، از سود وام‌دهی بهره‌مند شوند. همچنین در نقطه مقابل هم کاربرانی هستند که می‌توانند با تامین وثیقه‌های لازم از این پلتفرم وام کریپتویی دریافت کنند. در این مقاله درباره ارز بنکی صحبت کردیم. اگر سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.

سوالات متداول

چگونه از بنکی وام بگیرم؟

برای وام گرفتن از پلتفرم بنکی باید وارد سایت این ارز آن شده و ثبت‌نام کنید. سپس بر اساس راهنمایی‌های موجود می‌توانید با تامین وثیقه لازم وام خود را دریافت نمایید. البته جهت نقد کردن وام لازم است در یک صرافی ارز دیجیتال عضو حساب داشته باشید تا وام دریافتی را به حساب خود واریز کنید.

چقدر می‌توانم در پلتفرم بنکی سرمایه گذاری کنم؟

میزان سرمایه‌ای که وارد بنکی می‌کنید، آزاد است. البته توصیه می‌کنیم حواستان به میزان سرمایه‌گذاری باشد.

مدت زمان خروج سرمایه از استخرهای نقدینگی بنکی چقدر است؟

اگر ارز دیجیتال خود را در بنکی استیک کرده باشید، پس از ثبت درخواست خروج باید یک بازه 2 هفته‌ای را منتظر آزادسازی سرمایه خود بمانید. در نهایت سرمایه شما بدون کسر هیچ کارمزدی در دسترس خواهد بود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. hoseen گفت:

    سلام برای ارز بنکی چه کیف پولیو پیشنهاد میدین که مطمعن باشه و امنیت هم داشته باشه؟؟

  2. رضا گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    چه کسی پشت BENQI هستش؟ و میخواستم بدونم که این ارز بنکی وام هم میده یا نه؟؟

  3. سامیار داوری گفت:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم بدونم که این ارز دیجیتال بنکی به اهراز هویت خاصی نیاز داره ممنون میشم راهنماییم کنید.