دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار
بازدید 3459

دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار چیست؟

دلایل تفاوت قیمت تتر و دلار: تتر (USDT) بزرگترین استیبل کوین جهان با پشتوانه دلار آمریکا است. این بدان معنی است که ارزش تتر با کمی نوسان، همیشه برابر با یک دلار است. اما مسئله‌ای که وجود دارد، تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران و برخی دیگر از مناطق است.تفاوت قیمت تتر و دلار با توجه به اینکه تتر یک استیبل کوین است و قیمت آن باید ثابت و برابر با یک دلار باشد، چرا گاهی قیمت USDT از دلار (USD) بالاتر یا پایین‌تر می‌شود؟ همراه ما باشید تا در این مقاله از نوین تتر به بررسی دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار بپردازیم.

چرا قیمت تتر باید ثابت و برابر با 1 دلار باشد؟

سرمایه گذاری در تتر در بازار کریپتوکارنسی‌ها ارزهای دیجیتال متنوعی عرضه می‌شوند. برخی از این ارزها، استیبل کوین هستند، استیبل کوین بودن یعنی رمزارز قیمت ثابتی دارد و به همین دلیل در بازار ارزهای دیجیتال نقش مهمی ایفا می‌کنند و برای حفظ نقدینگی و سهولت انجام معاملات بسیار مهم هستند. هرکدام از استیبل کوین‌ها برای حفظ ارزش خود و ثبات قیمت، پشتوانه‌ای مانند طلا، نقره، دلار و … دارند. تتر به عنوان یک استیبل کوین معروف و بزرگ به واسطه دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. شرکت سازنده تتر به ازای عرضه تتر در بازار، دلار ذخیره می‌کند؛ بدین ترتیب قیمت USDT همیشه ثابت و برابر با 1 دلار حفظ می‌شود.

نمودار قیمت تتر

دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار در برخی مواقع چیست؟

با وجود اینکه USDT یک استیبل کوین است، داشتن کمی نوسانات قیمتی امری طبیعی است. یکی از مهمترین دلایل برای این نوسانات مسئله عرضه و تقاضا است. در تمام بازارها عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کنند، هنگامی که تقاضا زیاد شود، قیمت نیز افزایش می‌یابد و از طرفی با افزایش تقاضا، قیمت کاهش می‌یابد. در ادامه به طور مفصل دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار را بیان می‌کنیم.همینطور که در سایت بیت پین گفته شده:

اختلاف قیمت تتر و دلار به‌قدری ناچیز است که همواره آن را معادل یک دلار آمریکا در نظر می‌گیرند. این در حالی است که در اصل این موضوع همیشه موثق نیست. هرازگاهی می‌بینیم که قیمت تتر کمتر یا بیشتر از یک USD است. در حقیقت، قیمت آن در نوسان بوده و به صورت تقریبی معادل یک دلار است و به معنای واقعی کلمه نمی‌توان آن را ۱ دلار آمریکا در نظر گرفت.

دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار در برخی مواقع چیست؟

1.    سیاست‌های ارزی هر کشور

دلار بخریم یا تتر؟ هر کشور با توجه به مسائل سیاسی خود در رابطه با ارزهای فیات (ارز رایج در کشورها) تصمیماتی می‌گیرد، اگر سیاست‌های ارزی به گونه‌ای باشد که افراد برای خرید دلار با محدودیت مواجه باشند، خرید تتر را جایگزین خرید دلار می‌کنند و همین امر تقاضا برای خرید USDT را بیشتر کرده و درنتیجه تا حدودی قیمت تتر بالاتر می‌رود.

Currency policies of each country

2.    دسترسی راحت به تتر و سهولت در معامله

یکی از دلایل دیگر اختلاف قیمت USDT و دلار، دسترسی راحت به تتر است. کاربران به راحتی می‌توانند در هرجای دنیا و در هرساعت از شبانه‌روز به وسیله هر صرافی ارزدیجیتال به صورت آنلاین، برای خرید و یا فروش تتر اقدام کنند. در طرف مقابل برای خرید و فروش دلار کاغذی باید به صرافی‌های فیزیکی در ساعات خاصی از شبانه‌روز مراجعه کرد. با توجه به این موارد و سرعت و سهولت بیشتر انجام معاملات USDT، ارزش تتر در برخی اوقات از 1 دلار بیشتر می‌شود.

همانطور که در نوبیتکس گفته شده:

تتر با هدف کاهش ریسک نوسانات شدید قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمده است. همچنین از تتر به‌عنوان جفت‌ارزی برای مبادلهٔ سایر رمزارزها در صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود. این استیبل کوین در سال ۲۰۱۴ بر بستر لایه اومنی بلاک چین بیت کوین به وجود آمد؛ اما در حال حاضر بلاک چین‌های بسیاری مانند اتریوم، ترون، سولانا، الگورند و آوالانچ میزبان توکن Tether‌ هستند.

Easy access to Tether and ease of transaction

3.    تاثیر عرضه و تقاضا بر قیمت

عرضه و تقاضا عاملی است که می‌تواند هم باعث افزایش قیمت تتر نسبت به دلار و هم باعث کاهش قیمت آن شود.بهترین زمان خرید تتر در مواقعی که بیشتر افراد تصمیم به خرید تتر می‌گیرند و فروش این استیبل کوین کمتر می‌شود، قیمت تتر از 1 دلار بیشتر می‌شود، چراکه میزان تترهای موجود در خزانه تتر که حد مشخصی دارند، کمیاب شده و به همین دلیل قیمت USDT از دلار کاغذی بیشتر می‌شود.

در طرف مقابل تصور کنید که بیشتر فعالان بازار ارزهای دیجیتال تصمیم بگیرند در روند صعودی ارزی مانند بیت کوین، تترهای خود را بفروشند و بیت کوین بخرند؛ دراین صورت میزان عرضه USDT زیاد شده و می‌تواند باعث کاهش قیمت تتر نسبت به دلار شود.

هرچند سازندگان و صاحبان شرکت تتر با کنترل بر روی تعداد تترهای موجود در بازار، سعی می‌کنند که اثرات عرضه و تقاضا را تا حد ممکن کاهش دهند؛ اما گاهی این اختلاف‌ها بیشتر می‌شود، در شکل زیر مشاهده می‌کنید که از سال 2016 تا 2020 قیمت تتر نوساناتی داشته است و در چند مورد اختلاف قیمت تتر و دلار زیاد شده است. اما می‌توان گفت از سال 2020 تاکنون نوسانات قیمتی تتر بسیار کمتر شده است.

نمودار تتر-دلار از سال 2016

4.    هزینه انجام تراکنش در شبکه‌های مختلف بلاکچین

تتر در بستر شبکه‌های مختلف بلاک چین شکل گرفته و عرضه می‌شود. هرکدام از این شبکه‌ها از نظر مقیاس‌پذیری، سرعت و کارمزد با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال هزینه انجام تراکنش در شبکه اتریوم (Ethereum) بسیار بیشتر از شبکه ترون (Tron) است، کاربرانی که از شبکه اتریوم، تتر خریداری می‌کنند هزینه بیشتری می‌پردازند.

4.    هزینه انجام تراکنش در شبکه‌های مختلف بلاکچین

5.    کارمزد تراکنش در صرافی‌های مختلف

صرافی‌ها نیز برای انجام هر معامله از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند، میزان این کارمزد در صرافی‌ها با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند و امکاناتی که دارند، متفاوت است. نوع شبکه‌ بلاک چینی که صرافی‌ها ارائه می‌دهند نیز در میزان کارمزد تاثیر می‌گذارد. برخی از صرافی‌های خارجی چندین شبکه بلاکچین را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در اختیار کاربران قرار می‌دهند و کاربران می‌توانند با مقایسه کارمزدها در شبکه‌های مختلف، انتخاب بهتری داشته باشند. در ادامه میتوانید به این مقاله مرتبط هم نگاهی بندازید نحوه دریافت تتر رایگان .

Transaction fees in different exchanges

دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران

در ایران علاوه بر مواردی که ذکر شد، موارد دیگری نیز باعث اختلاف قیمت تتر و دلار می‌شوند، مواردی مانند: ارزش ریال و نوسانات آن، انتقال وجه بین‌المللی و کارمزد تراکنش در صرافی‌های داخلی. بیشتر صرافی‌های ایرانی Tether ERC20 عرضه می‌کنند، با توجه به اینکه هزینه انجام تراکنش در شبکه اتریوم زیاد است، کاربران مجبورند کارمزد انتقال تتر بیشتری برای انجام تراکنش بپردازند و درنهایت قیمت تتر برای آنها بیشتر محاسبه می‌شود. خوشبختانه صرافی نوین تتر از شبکه ترون استفاده می‌کند؛ در این صرافی Tether TRC20 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و کاربران کارمزد بسیار کمتری برای خرید و فروش تتر می‌پردازند.

دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران

مثال‌هایی از بیشتر یا کمتر بودن قیمت تتر نسبت به دلار در ایران

در برخی بازه‌های زمانی اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران به نسبت زیاد بوده است، در جدول زیر برخی از تاریخ‌ها برای مقایسه آورده شده است. همانطور که می‌بینید در اکثر مواقع قیمت تتر از دلار بیشتر بوده است.

تاریخ قیمت تتر قیمت دلار
12/08/1401 35,301 تومان 28,875 تومان
03/10/1401 40,410 تومان 30,322 تومان
30/02/1402 51,766 تومان 42,352 تومان
22/03/1402 48,172 تومان 41,514 تومان
16/04/1402 51,412 تومان 41,259 تومان
21/05/1402 48,924 تومان 41,339 تومان
26/06/1402 50,153 تومان 41,279 تومان

نمودار قیمت تتر به تومان

کلام پایانی

با اینکه تتر یک استیبل کوین با قیمتی ثابت برابر با 1 دلار است، اما گاهی نوسانات قیمتی کمی اتفاق می‌افتد و اختلافی بین قیمت تتر و دلار رخ می‌دهد. برخی از مهمترین عوامل که بر این اختلاف تاثیرگذارند عبارتند از: میزان عرضه و تقاضا، سیاست‌های ارزی هر کشور، دسترسی راحت و سهولت انجام معامله تتر، هزینه متفاوت انجام تراکنش در شبکه‌های مختلف بلاکچین،نحوه انتقال تتر بدون کارمزد متفاوت در صرافی‌ها. با توجه به این موارد پیش‌ می‌آید که قیمت تتر از یک دلار بیشتر یا کمتر شود. به نظر شما این اختلاف قیمت مثبت است یا منفی؟ آیا می‌توان از این اختلاف قیمت سود برد؟

سؤالات متداول:

1- برای تبدیل تتر به دلار کاغذی چه باید کرد؟

همان طور که مستحضر هستید در صرافی ‌های ایرانی نمی ‌توان تتر را به دلار تبدیل کرد. برای این کار، شما ابتدا باید تتر خود را به ریال تبدیل کنید و سپس با مراجعه به صرافی ‌های ارزی، آن را به دلار تبدیل نمایید. در حال حاضر این روش تنها راهکار مؤثر و سریع جهت تبدیل تتر به دلار برای معامله گران ایرانی است.

2- برای سرمایه گذاری سودآور و قطعی تتر بهتر است یا دلار؟

مطمئناً انتخاب ارز دیجیتال یا ارز کاغذی برای سرمایه ‌گذاری کاملاً به سلیقه و انتظارات سرمایه‌گذار وابسته است. برای مثال اگر در نظر دارید تبدیل ارزهای دیجیتال را بدون دردسر انجام دهید، طبیعتاً Tether انتخابی معقول ‌تر خواهد بود. از طرفی اگر با روش ‌های ایمن نگهداری ارز‌های دیجیتالی آشنایی ندارید و نگران هستید که سرمایه خود را از دست بدهید، یا باید به ارزهای کاغذی روی بیاورید، یا باید پیش از تخصیص سرمایه، کاملاً با مکانیزم معامله و نگهداری ارزهای دیجیتال آشنا شوید. اکنون انتخاب با شماست که با توجه به اطلاعاتی که در مورد دلیل تفاوت قیمت تتر و دلار به‌ دست آوردید، کدامیک را برای حفظ دارایی خود و یک سرمایه گذاری موفق با سود تضمین شده انتخاب کنید.

3- چرا در صرافی قیمت تتر با دلار فرق می ‌کند؟

محل درآمد صرافی‌ های دارای ساختار OTC، از اختلاف قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. وقتی قیمت تتر در کشور بالا می ‌رود، صرافی ‌ها نیز باید USDT را با قیمت بالاتری خریداری کنند و برای آنها بالا رفتن قیمت به معنی سود بیشتر نخواهد بود. سود آنها همواره ثابت است. سرمایه صرافی ‌ها نیز معمولا در گردش است، آنها تتر را احتکار نمی ‌کنند تا از بالا رفتن قیمت سود ببرند، بلکه به علت نوع کسب و کارشان، مدام در حال خرید و فروش تتر هستند و تنها راه درآمد آنها اختلاف قیمت بین خرید و فروش است. بنابراین تفاوت و اختلاف قیمت تتر با دلار ممکن است نتیجه تغییر فاکتورهایی مانند عرضه و تقاضا و کارمزد شبکه‌ های مختلف باشد.

4- اختلاف قیمت تتر و دلار چقدر است؟

از آنجایی تتر یک استیبل کوین است و با دلار رابطه ی 1 به 1 دارد ، تفاوت آنچنانی ندارد و برخی اوقات بین 0.00001 تا 0.00002 دلار ، تفاوت قیمت پیدا می کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. alireza msodi گفت:

    سلام وقتتون بخیر میواستم بدونم چرا میگن تتر بهتر از دلار هستش و اصلی‌ترین علت تفاوت قیمت تتر و دلار توی ایران چیه؟ و طبق شنیده هام فکر میکنم تتر نسبت به دلار نوسان قیمت کمتری داره درسته؟

    1. یاسین محمدزاده گفت:

      سلام وقت بخیر
      تتر به خاطر اینکه همیشه به ارزش ۱ دلار پیوند خورده، برای تراکنش‌های دیجیتال راحت‌تره.
      تفاوت قیمتش با دلار در ایران به خاطر عرضه و تقاضا، کارمزدها و شرایط صرافی‌هاست.
      درسته، تتر نوسان قیمت کمتری داره چون استیبل‌کوین هست و به دلار متصل شده.

  2. حادی کاظمی گفت:

    سلام من تازه تو ترون لینک حساب باز کردم یه مقدار ترون ریختم توش اما موجودی رو تو صفحه اصلی صفر نشون میده اما تو قسمت فزیز و ووت اون موجووی رو نشون میده چیکار باید بکنم

    1. یاسین محمدزاده گفت:

      سلام!
      احتمالاً ترون‌هاتون رو فریز کردین، به همین خاطر موجودی قابل استفاده صفره. ترون فریز شده برای پهنای باند یا انرژی استفاده می‌شه. اگه می‌خواین دوباره قابل استفاده باشه، باید آنفریز کنین.

  3. shima گفت:

    سلام احتمال اینکه تتر ورشکست بشه چقدر هستش و اینگه تتر تضمینی پشتش هست که کلا سرمایه هیچ نشه از نظر اطمینانی و ریسکی دلار ریسکش کمتر از تتره؟؟

    1. یاسین محمدزاده گفت:

      سلام . پیشنهاد میکنم برای رسیدن به جوابتون ، مقاله های ارز دیجیتال تتر چیست؟ و چرا قیمت تتر ثابت است را مطالعه کنید.

  4. نگار گفت:

    سلام آیا تتر همیشه پشتوانه ۱۰۰٪ دلاری داره؟

    1. یاسین محمدزاده گفت:

      اگرچه شرکت تتر ادعا می‌کنه که هر تتر با پشتوانه یک دلار پشتیبانی میشه، اما همیشه همه این پشتوانه به صورت پول نقد نیست. بخشی از این پشتوانه شامل دارایی‌های دیگه مثل اوراق قرضه یا سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت هم میشه. این موضوع گاهی باعث بحث و نگرانی‌هایی بین سرمایه‌گذاران میشه که آیا واقعاً تتر به‌طور کامل توسط دلار پشتیبانی میشه یا نه.