بررسی تفاوت تتر و یو اس دی کوین ( USDC vs USDT ) - تفاوت usdt و usdc
بازدید 1826
yekta 341 روز پیش 4 دیدگاه

بررسی تفاوت تتر و یو اس دی کوین ( USDC vs USDT )

استیبل کوین‌ها به دلیل اتصال به دلار و یا سایر ارزهای فیات، ارزش ثابتی دارند و همین امر به نوعی موجب پویایی دنیای کریپتوکارنسی‌ها نیز شده است. این نوع توکن‌ها یک نوع تجربه دنیای سنتی را به سرمایه‌گذاران می‌دهند چراکه معامله‌گران می‌توانند با داشتن یک استیبل کوین به راحتی معاملات خود را انجام دهند. درواقع استیبل کوین‌ها یک ارز ثابت برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. تتر (USDT) و یو‌اس‌دی‌سی (USDC) از معروفترین و محبوبترین استیبل کوین‌ها هستند که در این مقاله به بررسی این دو رمزارز و تفاوت usdt و usdc می‌پردازیم.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آنها ثابت و یا همراه با نوسان کم است و توسط یک دارایی واقعی پشتیبانی می‌شوند. این رمزارزها با مکانیسم‌های مختلفی مانند الگوریتمی، مبتنی بر ارزهای فیات (دلار، یورو و …)، مبتنی بر کالا (طلا، نقره و …) و مبتنی بر رمزنگاری وجود دارند. هدف از به وجود آمدن استیبل کوین ها از بین بردن نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین است تا کاربران بتوانند تراکنش‌های روزمره خود را به راحتی و بدون نیاز به محدودیت‌های سیستم‌های مالی سنتی انجام دهند و یا اینکه از استیبل کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

بهترین استیبل کوین برای ایرانیان استیبل کوین هایی که پشتوانه آن‌ها ارز فیات است، ذخایری از ارزهای فیات مانند دلار را نگهداری می‌کنند و تضمین می‌دهند که معمولا 1 دلار برای هر توکن در گردش ذخیره می‌شود. این ذخایر توسط نهادهای مرکزی نظارت می‌شوند تا کاربران راحت‌تر بتوانند در رابطه با استیبل کوین ها تصمیم بگیرند.همینطور که در سایت خانه سرمایه گفته شده:

نوسانات ارزهای دیجیتال چه در کوتاه‌مدت و چه بلندمدت، کوین‌ها را به یک سرمایه گذاری سوداگرانه تبدیل کرده است. بیت کوین برای استفاده روزانه بیش از حد نوسان می‌کند، در نتیجه به یک دارایی دیجیتال نیاز است که غیرمتمرکز باشد اما ارزش آن تغییر نکند. در واقع بازار کریپتو به دارایی مالی نیاز داشت که بتواند به عنوان پولی برای ذخیره ارزش در سیستم مالی غیرمتمرکز استفاده شود. همچنین این دارایی ثابت دیجیتال باید بتواند به عنوان وسیله مبادله نیز عمل کند و تورم پایینی هم داشته باشد تا قدرت خرید آن همیشه حفظ شود. در نتیجه این‌گونه بود که استیبل کوین‌ها با این ویژگی‌ها ایجاد و به دنیای کریپتو اضافه شدند.

استیبل کوین چیست؟

USDT چیست و چگونه کار می‌کند؟

usdt یعنی چه تتر (Tether) سومین ارز دیجتال بزرگ بازار کریپتوکارنسی از لحاظ ارزش بازار است. طبق گزارش‌های CoinMarketCap ارزش بازار تتر حدود 84 میلیارد دلار است. تتر به صورت 1:1 به دلار آمریکا متصل است و هر توکن USDT  توسط دارایی‌های ذخیره شده پشتیبانی می‌شود، به همین دلیل می‌توان تتر را مانند هر ارز فیات دیگری خرج، انتقال و یا مبادله کرد.

تتر اولین ارز دیجیتالی است که توانست چالش‌های مربوط به بلاک چین، مانند تسهیل نقل و انتقال پول ملی و ارائه روشی برای بررسی ارزش توکن‌ها، ارائه دهد. با اینکه بحث‌هایی در رابطه با ذخایر تتر و سطوح غیرمتمرکز آن پیش آمده است، اما Tether هممچنان یکی از پرکاربردترین استیبل کوین‌هاست که در بیشتر صرافی ها و کیف پول های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شود. هرچند سازندگان و پشتیبانان تتر با ارائه گزارش‌های ماهانه سعی در ایجاد شفافیت دارند تا نگرانی‌ها را در رابطه با ثبات و ذخایر خود از بین ببرند.

تتر Tether چیست؟

مشخصات مهم تتر USDT

  • ثبات قیمتی: ارزش تتر برابر با 1 دلار آمریکا است.
  • نقدینگی: تتر یکی از نقد شونده‌ترین ارزهای دیجیتال است که در صرافی‌ها و پلتفرم‌های بسیاری استفاده می‌شود.
  • شفافیت: شرکت سازنده تتر ادعا می‌کند که با گزارش‌های منظم خود شفافیت خود را اثبات می‌کند.
  • دسترسی راحت: دسترسی به تتر بسیار راحت است و تنها با اتصال به اینترنت و یک کیف پول ارز دیجیتال بدون کارمزد می‌توان به تتر دسترسی داشت.
  • سرعت انتقال: انتقال USDT در کیف‌ پول‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار سریعتر از نقل و انتقالات سنتی در بانک‌ها انجام می‌شود.
  • مدیریت ریسک: کاربران بازار کریپتو کارنسی از تتر به عنوان ابزاری برای کاهش ریسک خود در برابر نوسانات شدید استفاده می‌کنند، یعنی هر زمان که بازار و یا رمزارز خاصی شرایط نامشخصی دارد، سرمایه خود را به تتر تبدیل می‌کنند و از نوسانات در امان می‌مانند.

مشخصات مهم تتر USDT

USDC چیست و چگونه کار می‌کند؟

USD Coin یکی دیگر از استیبل کوین های معروف است که به صورت 1:1 به دلار آمریکا متصل است. زمانی که تتر به دلیل میزان ذخایر و نحوه مدیریت دلار تحت نظارت بود، چندین استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا به وجود آمدند که از لحاظ حسابرسی، میزان ذخایر و بودجه نیز شفافیت خوبی داشتند، یکی از این استیبل کوین‌ها که توانست محبوبیت خوبی نیز کسب کند، USDC بود تفاوت‌ دای و تتر را در این مقاله توضح داده ایم.

USDC در ابتدا روی شبکه بلاک چین اتریوم و با استاندارد ERC20 راه‌اندازی شد و بعدا به چندین شبکه دیگر مانند ترون، سولانا، آوالانچ، Algorand، Polygon و … گسترش یافت. هنگامی که کاربران یک دلار واریز می‌کنند، یک توکن USDC ایجاد می‌شود و برای حفظ تناسبات عرضه و تقاضا و جلوگیری از نوسانات، توکن‌های USDC در هنگام بازخرید دلارهای اساسی، از بین می‌روند.

USDC چیست؟

مهمترین ویژگی‌های USDC

  • ثبات قیمتی: ارزش هر USDC برابر با 1 دلار است.
  • شفافیت: گزارش‌ها و ممیزی‌های منظم USDC و ذخیره مقادیر متناظر دلار باعث شفافیت این استیبل کوین شده است.
  • موارداستفاده: USDC به عنوان یک رمزارز با ارزش ثابت، برای تجارت با سایر ارزهای دیجیتال، حواله کردن و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • رعایت مقررات: USD Coin طبق مقررات مالی و در چهارچوب آنها عمل می‌کند و تنظیم می‌شود که این موضوع موجب کاهش نگرانی‌های نظارتی در مقایسه با سایر رمزارزها می‌شود.
  • شبکه‌های پشتیبانی کننده: یو‌اس‌دی‌سی در ابتدا روی اتریوم ساخته شد، اما اکنون در بیشتر شبکه‌های بلاک چین پشتیبانی می‌شود. مانند: Stellar، Hedera، Tron، Avalanche و …

مهمترین ویژگی‌های USDC

شباهت‌های USDT و USDC

با اینکه USDT و USDC توسط شرکت‌های متفاوتی ساخته و عرضه شده‌اند اما شباهت‌های زیادی دارند. در ادامه برخی از مهمترین شباه‌های این دو استیبل کوین محبوب را بیان می‌کنیم:

  • ارزش پایدار و ثابت: هر دو توکن به صورت 1: به دلار آمریکا متصل هستند.
  • سرعت بالا در انجام تراکنش: سرعت انجام تراکنش USDT و USDC در مقایسه با تراکنش‌های سنتی بسیار بالاست.
  • هزینه تراکنش پایین: هزینه انجام هر دو توکن در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال و همچنین کارت‌های اعتباری سنتی بسیار کمتر است.
  • دسترسی و نقدینگی: بیشتر صرافی‌ها و کیف پول های ارزدیجیتال و همچنین پروتکل‌های DeFi از USDT و USDC با جفت‌های معاملاتی مختلف پشتیبانی می‌کنند که نقدینگی و حجم معاملاتی بالایی نیز دارند.
  • سازگاری با اتریوم: هر دو توکن بر اساس استاندارد ERC20 ساخته شده‌اند و از طیف وسیعی از برنامه‌ها، قراردادهای هوشمند و پروتکل‌های بلاک چین اتریوم پشتیبانی می‌کنند.روش انتقال اتریوم به آربیتروم را در این مقاله مطالعه کنید

Similarities of USDT and USDC

تفاوت‌های USDT و USDC

تبدیل usdc به usdt تتر و USDC تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که ممکن است بر تصمیم کاربر در رابطه با استفاده از این استیبل کوین‌ها تاثیر بگذارد.فرق usdt و usdc برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • مدیریت ذخیره: ذخایر دارایی تتر توسط شرکت ناشر Tether Ltd مدیریت می‌شود، درحالی که ذخایر USDC توسط موسسات مالی برتر مثل BNY Mellon و BlackRock مدیریت و نگهبانی می‌شود.
  • حسابرسی: گزارش حسابرسی USDC توسط Deloitte انجام شده و هر ماه در وب‌سایت Circle USDC منتشر می‌شود. اما در گزارش‌های ماهانه تتر، اطلاعات حسابرسی منظمی در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد.
  • پذیرش جهانی: با اینکه هر دو توکن معروف هستند اما ارزش بازار تتر اکنون در اکتبر 2023 حدود 84 میلیارد دلار و ارزش بازار USDT حدود 25 میلیارد دلار است.
  • تقسیم‌پذیری: USDC را می‌توان به واحد‌هایی مانند فیات و دلار آمریکا تقسیم کرد، اما تتر قابل تقسیم نیست و محدودیت‌هایی برای عملکردهای آن ایجاد می‌شود.
  • شفافیت: USDC همیشه توانسته است از طریق ممیزی و گزارش‌های منظم، اعتماد عمومی و شفافیت خود را حفظ کند، درحالی که تتر تنها در چند گفتگو و نظارت در رابطه با مدل کار خود شفاف بوده است.

USDT vs USDC

سخن پایانی

USDT و USDC دو استیبل کوین معروف و محبوب در بازار ارزهای دیجیتال هستند که به دلیل ارزش ثابت و پایدار توانسته‌اند توجه کاربران و همچنین صرافی‌های زیادی را به خود جلب کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از استیبل کوین‌ها معاملات خود را راحت‌تر و بدون نیاز به روش‌های پرداخت سنتی انجام دهند. تتر با ارزش بازار 84 میلیارد دلاری و USDC با ارزش بازار 25 میلیارد دلاری شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند که در این مقاله به آنها پرداخته شد.

سؤالات متداول:

1- ایمن ترین استیبل کوین چیست؟

تتر ارزشمندترین و ایمن ترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است. USDT با ارزش بازار ۷۴ میلیارد دلاری، استیبل کوینی است که بیشترین تراکنش و نقدینگی به دلار آمریکا را به خود اختصاص داده و آن را به یکی از قوی ‌ترین رقیب برای ایمن ‌ترین استیبل کوین ها تبدیل کرده است. بدین ترتیب اگر می خواهید سودآوری قطعی و تضمین شده در بازار رمز ارزها تجربه کنید، به واسطه خرید و فروش تتر وارد این بازار بین المللی شوید.

2- یو اس دی کوین یا تتر؟ کدام یک بهتر است؟

در حال حاضر پاسخ قطعی برای این سؤال که ذهن بسیاری از معامله گران را به خود معطوف ساخته، وجود ندارد. به دلیل اینکه هر دو ارز دیجیتال نامبرده شده، استیبل کوین هستند و ویژگی های منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال تتر از نظر قدرت نقد شوندگی در سطح بالاتری قرار دارد. اما در مقابل شفافیت و امنیت دارایی در رمز ارز یو اس دی کوین بیشتر از تتر است. بنابراین با توجه به اهداف سرمایه گذاری، اولویت ها و معیارهایی که مدنظر دارید، یکی از این دو استیبل کوین را انتخاب نمایید و وارد بازار ارزهای دیجیتال شوید.

3- کدام استیبل کوین بیشترین حجم بازار را در اختیار گرفته است؟

رمز ارز تتر از سال ‌ها پیش تا به امروز با جلب نظر بسیاری از معامله گران کنترل حوزه استیبل کوین بازار کریپتو را در اختیار داشته و صدرنشین جدول از نظر حجم معاملات روزانه است. خاطر نشان می شود که USD کوین با فاصله ارز تتر را دنبال می ‌کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهام مومنی گفت:

    سلام وقت شما بخیر من از تراست ولت ارز لونا کلاسیک رو به صرافی بایننس انتقال دادم اما نمیدونستم که ارز لونا در بایننس به لونا کلاسیک تغییر نکرده و ارز های من در صرافی بایننس به حساب من واریز نشدش میخوام ببینم شما خودتون امکان این رو دارید که برای من این ارز رو برگردونید و یا میتونید کسی رو به من معرفی بکنید که اون برام انجام بده؟ اگه میتونید مبلغ هزینه رو هم میفرمایید لطفا

  2. فاضل مهدوی گفت:

    سلام وقتتون بخیر میخواستم ببینم کیف پول trust wallet ارز cardano رو پشتیبانی نمیکنه؟ من یه مقدار انتقال دام یهش با فرمت BEP2 ذخیره کرده ولی برای صرافی ها ارسال نمیکنه و میزنه ادرس غلطه

  3. سحر قادری گفت:

    سلام روزتون بخیر
    من ارزی رو از صرافی ایرانی به کیف پول تراست با بستر trc20 انتقال دادم الان که میخوام دوباره به صرافی انتقال بدم فقط بستر bep2 رو قبول میکنه برای واریز راه حل این مشکل رو ممنون میشم بگین

  4. نیوشا گفت:

    سلام وقتتون بخیر باشه
    احتمال اینکه تتر ورشکست بشه چقدر هستش و اینگه تتر تضمینی پشتش هست که کلا سرمایه هیچ نشه از نظر اطمینانی و ریسکی دلار ریسکش کمتر از تتره؟؟