چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم؟
بازدید 71
saied-davoodi 257 روز پیش 4 دیدگاه

چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم؟

عبارت «عرضه اولیه» را احتمالاً بیشتر در بازارهای بورسی شنیده‌اید. در مواقعی که یک شرکت جدید قصد ورود به بورس را دارد، سهام خود را با قیمت کمتر و با هدف جذب سرمایه در بورس عرضه می‌کند. این اتفاق در فضای بلاکچین هم مرسوم است. پروژه‌هایی که ابتدای مسیر هستند، معمولاً برای جذب سرمایه به سراغ عرضه اولیه می‌روند. قیمت توکن‌ها‌ در ابتدای لیست شدن بسیار ناچیز است. به همین خاطر گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری هستند. گاهی اوقات پس از لانچ پروژه قیمت ارزهای دیجیتال تا 10 برابر هم رشد می‌کند؛ اما سوال اینجاست که چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم؟ و چطور پروژه‌های کاربردی و موفق‌تر را شناسایی کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

عرضه اولیه ارز دیجیتال چیست؟

سایت بیتمکس در تعریف عرضه اولیه ارز دیجیتال این‌گونه توضیح داده است:

«عرضه اولیه یا ICO مخفف عبارت «Initial Coin Offering» بوده و فرایندی است که برای جذب سرمایه در پروژه‌های بلاکچینی مورداستفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که در بازار بورس شرکت‌ها برای توسعه اقدام به فروش سهام خود می‌کنند، در حوزه بلاکچین نیز پروژه‌ها در عرضه اولیه، توکن خود را به کاربران می‌فروشند و از سرمایه جذب‌شده برای توسعه و رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. البته عرضه اولیه ارز دیجیتال تفاوت‌های زیادی با عرضه اولیه سهام در بازار بورس دارد. عرضه اولیه توکن‌ها به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود و هیچ نهادی روی آن نظارت مستقیم ندارد. درنتیجه تبلیغات عرضه اولیه به ‌طور کامل بر عهده سرمایه‌گذاران است و از طریق سایت پروژه و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود. سازمان بورس اما یک نهاد متمرکز است و عرضه اولیه شرکت‌های بورسی با نظارت این نهاد انجام می‌شود.»

نکته مهمی که در ارتباط با عرضه اولیه ارزهای دیجیتال اهمیت دارد، چگونگی پیدا کردن آن‌ها است. اغلب پروژه‌های بلاکچینی در ابتدای مسیر کار خودشان را با انتشار وایت پیپر و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی شروع می‌کنند. دنبال کردن هشتگ‌هایی مثل «New Token»، «New Crypto» یا «Crypto Release» در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر (ایکس)، تلگرام، دیسکورد یا اینستاگرام ساده‌ترین راهکار برای پیدا کردن عرضه اولیه ارزهای دیجیتال است. البته راه‌های دیگری هم برای رسیدن به این پروژه‌های جدید وجود دارد. در ادامه به معرفی این راه‌ها می‌پردازیم؛ اما قبل از اینکه به سوال چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم، پاسخ دهیم، بیایید نگاهی به انواع روش‌های عرضه اولیه را بررسی کنیم.

What is the initial supply of digital currency

بررسی انواع عرضه اولیه ارزهای دیجیتال

اگرچه ایده اولیه عرضه اولیه برای عرضه اولیه کریپتو و پروژه‌های کریپتو با روش ICO رقم خورد، اما در حال حاضر این گزینه تنها روش ممکن برای عرضه اولیه ارزهای دیجیتال نیست. مهم‌ترین ایراد ICO نیاز شدید آن به تبلیغات بود. از طرفی عرضه اولیه ICO و فرایند ساده آن باعث می‌شد تا راه برای پروژه‌های کلاهبرداری هم باز شود؛ این کلاهبرداری‌ها باعث از دست رفتن اعتماد کاربران می‌شد. به همین خاطر توسعه‌دهنده‌های بلاکچین به سراغ روش‌های دیگری برای عرضه اولیه رفتند.

معروف‌ترین روش برای عرضه اولیه، کمک گرفتن از صرافی‌های ارز اولیه دیجیتال است. در این روش جذب سرمایه برای پروژه به یک صرافی معروف سپرده می‌شود. صرافی نیز روند عرضه اولیه را ابتدا بین کاربران خود شروع می‌کند. همکاری با صرافی‌ها و دعوت از کاربران، نقش مهمی در جذب سرمایه برای پروژه‌های جدید دارد. مزیت این کار افزایش اعتماد کاربران و سرعت بخشیدن به روند جذب سرمایه است. به‌علاوه کاربران هم راحت‌تر متوجه شروع عرضه‌ اولیه‌ رمزارزهای جدید می‌شوند.

به طور کلی انواع عرضه اولیه را می‌توان در 4 دسته زیر قرار داد:

  • عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering)
  • عرضه اولیه صرافی (Initial Exchange Offerings)
  • عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز (Initial Dex Offering)
  • عرضه اولیه توکن اوراق بهادار (Security Token Offering)

در مقاله «عرضه اولیه ارز دیجیتال چیست؟» به طور مفصل درباره این موارد صبحت کرده‌ایم و به مقایسه آن‌ها پرداخته‌ایم. برای جزئیات بیشتر می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

Examining the types of initial supply of digital currencies

چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم؟

در بخش قبلی به معرفی روش‌های عرضه اولیه پرداختیم و حالا می‌توانیم به سوال چگونه عرضه‌های اولیه جدید را پیدا کنیم، جواب دهیم. همان‌طور که گفته شد، برخی از پروژه‌ها برای عرضه اولیه خود از صرافی‌های ارز های اولیه دیجیتال کمک می‌گیرند. در نتیجه ساده‌ترین راه‌حل برای پیدا کردن پروژه‌های جدید، دنبال کردن وبلاگ این صرافی‌ها است. برای مثال صرافی‌های بایننس و کوین بیس توکن‌هایی که تازه لیست می‌شوند را بلافاصله در بخش بلاگ معرفی می‌کنند.

راهکار دیگر برای پیدا کردن عرضه اولیه ارزهای دیجیتال دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌های مرتبط است. در بخش‌هایی قبلی در این مورد توضیح دادیم. البته به جز اینستاگرام و توییتر، در گروه‌های تلگرامی هم می‌توانید عضو شوید یا از کانال عرضه اولیه ارزهای دیجیتال خبررسانی کمک بگیرید. در حال حاضر فضای تلگرام به گزینه خوبی برای تبلیغات عرضه‌های اولیه تبدیل شده است.همینطور که در سایت ارزدیجیتال گفته شده:

عرضه اولیه سکه یا کوین که به اختصار ICO نامیده می‌شود یکی از مکانیزم‌های بازار ارزهای دیجیتال است که با الهام از عرضه اولیه در بازار سهام ایجاد شده است. تقریباً به همان شکل که در بازار سهام جذب سرمایه می‌شود، در دنیای کریپتو نیز می‌شود سرمایه جذب کرد.

از راهکارهای دیگر برای خبردار شدن از عرضه‌های اولیه می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد:

چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم؟

1.     سایت‌های معرفی عرضه‌های اولیه ارز دیجیتال

علاوه بر بخش وبلاگ صرافی‌ها، سایت‌های متعددی هم هستند که در زمینه اطلاع‌رسانی درباره ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند. اگر برای سوال «چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم» در جستجوی جواب سریعی هستید، می‌توانید از سایت‌های زیر کمک بگیرید:

Digital currency initial public offering sites

وب سایت TopICOList

اگر در جستجوی منبع مطمئنی برای آگاهی از زمان عرضه توکن‌های جدید به روش‌های مختلف هستید، وب سایت TopICOList را دنبال کنید. این سایت روزانه خبرهای مربوط به انواع عرضه اولیه ارزهای دیجیتال را منتشر می‌کند. همچنین در بخش بلاگ آن می‌توانید از زمان شروع، پایان و چگونگی عرضه اولیه توکن‌ها نیز آگاهی کسب کنید. البته TopICOList امکان خرید مستقیم عرضه‌های اولیه را ندارد.

وب سایت ICOBench

سایت ICOBench شباهت زیادی به سایت کوین مارکت کپ دارد. در این پلتفرم می‌توانید خبرها و اطلاعات مربوط به تمامی ارزهای دیجیتال را رصد کنید. همچنین می‌توانید در بخش عرضه‌های اولیه، جدیدترین توکن‌های بازار را شناسایی کرده و درباره آغاز و پایان عرضه، میزان ریسک سرمایه‌گذاری و… پروژه اطلاعات کسب کنید. علاوه بر این، در سایت ICOBench اطلاعات کاملی درباره شبکه‌های اجتماعی هر توکن هم در دسترس است.

وب سایت CryptoTotem

اگر سایت CryptoTotem را باز کنید، در همان صفحه اول با عبارت «Live IEOs, IDOs, and ICOs to Invest in 2024» روبرو خواهید شد. این سایت به ‌طور روزانه اطلاعات مربوط به عرضه اولیه ارزهای دیجیتال را منتشر می‌کند.

البته سایت کریپتو توتم درواقع یک سایت تحلیلی است که به بررسی کامل پروژه‌های بلاکچینی می‌پردازد. این بررسی‌‌ها به کاربران کمک می‌کند تا راحت‌تر درباره پروژه‌های جدید به نتیجه‌گیری نهایی برسند. همچنین در سایت کریپتو توتم می‌توانید میزان تمایل دیگر سرمایه‌گذاران به توکن‌های تازه عرضه شده را مشاهده کنید.

وب سایت CryptoTotem

لانچ‌ پد MakeDAO

بسیاری از پروژه‌های جدید بلاکچینی، از پروتکل میکردائو برای شروع به کار خود کمک می‌گیرند. به همین خاطر با مراجعه به لانچ پد میکر دائو نیز می‌توانید اطلاعات کاملی درباره این پروژه‌ها به دست آورید.

مزیت پروژه‌هایی که در DAO Launchpad معرفی می‌شوند این است که از فیلتر بازنگری این پلتفرم عبور کرده‌اند؛ در نتیجه احتمال شکست یا کلاهبرداری بودنشان کمتر است.

2.     استفاده از پلتفرم‌های تجمیع داده

وب سایت‌هایی مثل کوین مارکت کپ به‌عنوان یک پلتفرم تجمیع داده شناخته می‌شوند. این پلتفرم‌ها روزانه به جمع‌آوری اطلاعات و خبرهای جدید دنیای کریپتو می‌پردازند و در بخش بلاگ خود منتشر می‌کنند. تقریباً هر ارز دیجیتال جدیدی که در بازار عرضه می‌شود، در دیتابیس کوین مارکت کپ در دسترس است. به همین خاطر برای پیدا کردن عرضه اولیه ارزهای دیجیتال هم می‌توان از این پلتفرم کمک گرفت.

مزیت کوین مارکت کپ و پلتفرم‌های مشابه، جمع‌آوری تمامی اخبار مرتبط با ارزهای دیجیتال است. برای مثال اگر عرضه اولیه توکنی شروع شده باشد، تمامی خبرهای مربوط به آن در همان صفحه توکن در دسترس خواهد بود. سایت کوین کگو نیز پلتفرمی است که شبیه به کوین مارکت کپ عمل می‌کند.

Use of data aggregation platforms

چگونه عرضه اولیه‌های معتبر را شناسایی کنیم؟

اگر جواب سوال «چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم» را گرفته‌اید، حال نوبت صحت‌سنجی عرضه‌های اولیه است. بسیاری از پروژه‌های کریپتوکارنسی خیلی زود با شکست روبرو می‌شوند و کنار می‌روند. همچنین ممکن است پروژه‌های فیک هم با اقدام به عرضه اولیه، قصد کلاهبرداری از کاربران را داشته باشند. به همین خاطر پیدا کردن پروژه‌های با ارزش اهمیت ویژه‌ای دارد. با اینکه عرضه اولیه‌های جدید در وب‌سایت‌های مختلفی معرفی و بررسی می‌شوند، اما در نهایت این خود کاربر است که باید اطلاعات را با دقت بیشتری بررسی کند.

برای پیدا کردن عرضه اولیه‌های با ارزش باید حواستان به موارد زیر باشد:

1.     بررسی وایت پیپر پروژه

هر پروژه‌ای که قصد جذب سرمایه و فعالیت در فضای بلاکچین را داشته باشد، اطلاعات لازم را از طریق وایت پیپر (Whit Paper) منتشر می‌کند. در وایت پیپر باید اطلاعاتی مثل نوع محصول یا خدمات، اهداف پروژه، راه‌های دستیابی به اهداف، سهام‌داران اصلی پروژه و مواردی از این دست کاملاً معرفی شده باشند. پروژه‌های کلاهبرداری معمولاً یا وایت پیپر ناقصی دارند یا اینکه وایت پیپر آن‌ها کپی پروژه‌های دیگر است.

Review the project white paper

2.     بررسی اطلاعات سهام‌داران

زمانی که پروژه جدیدی قصد جذب سرمایه داشته باشد، باید اطلاعات کاملی از سرمایه‌گذاران خود را منتشر کند. این اطلاعات شامل معرفی سرمایه‌گذاران، سوابق آن‌ها و راه‌های ارتباطی می‌شود. اگر پروژه‌ای پیدا کردید که از دادن این اطلاعات خودداری می‌کرد، بهتر است قید آن را بزنید.

3.     استفاده از حساب شخص ثابت مشخص

پروژه‌هایی که از طریق عرضه اولیه ارز دیجیتال به جذب سرمایه می‌پردازند، باید از یک حساب شخص ثالث مشخص استفاده کنند. مسلماً اطلاعات این حساب باید در فضای بلاکچین شفاف بوده و برای تمامی کاربران قابل بررسی باشد. دادن آدرس کیف پول شخصی یا شفاف نبودن اطلاعات حساب را می‌توان یک نشانه منفی در نظر گرفت.

4.     بررسی ظواهر پروژه

تمامی پروژه‌های بلاکچینی دارای سایت و پیج‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی هستند. اگرچه بررسی ظواهر خیلی راه مطمئنی برای بررسی کیفیت پروژه نیست، اما یک بررسی اجمالی اطلاعات خوبی از پروژه را به شما می‌دهد. داشتن دامنه‌های عجیب و غریب، داشتن غلط‌های تایپی یا طراحی ضعیف سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند حاکی از کم اهمیت بودن پروژه یا کلاهبرداری بودن آن باشد.

Review of the project

سخن آخر

شرکت در عرضه اولیه ارزهای دیجیتال راهکار خوبی برای کسب سود بیشتر در این بازار است. بسیاری از پروژه‌های بلاکچینی در ابتدای کار برای جذب سرمایه از انواع عرضه‌های اولیه کمک می‌گیرند. در این مقاله درباره اینکه چگونه از عرضه اولیه ارز دیجیتال مطلع شویم و بررسی پروژه‌های عرضه اولیه صحبت کردیم. اگر سوال دیگری در این رابطه دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.

سوالات متداول

چگونه در عرضه‌های اولیه شرکت کنیم؟

برای شرکت در عرضه‌های اولیه باید ببینید عرضه اولیه توکن موردنظرتان در چه پلتفرمی انجام می‌شود. برای مثال اگر عرضه اولیه در یک صرافی متمرکز انجام می‌گیرد، با خرید تتر ونحوه خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال در تراست ولت و واریز آن به صرافی می‌توانید در عرضه اولیه آن توکن شرکت کنید. معمولاً صرافی‌ها زمان مشخصی را برای شروع و پایان عرضه‌های اولیه در نظر می‌گیرند.

سود مشارکت در عرضه‌های اولیه چقدر است؟

به طور قطعی نمی‌توان درباره سود شرکت در عرضه‌ اولیه ارزهای دیجیتال صحبت کرد. همه چیز بستگی به نوع پروژه، زمان لانچ شدن و شیوه بازاریابی توسعه‌دهندگان آن دارد. اگر روی پروژه‌های با کیفیت سرمایه‌گذاری کرده باشید، ممکن است حتی به سودهای 1000 درصدی هم دست پیدا کنید. برای مثال قیمت اتریوم در زمان عرضه اولیه فقط 67 دلار بود. در حالی که الان حدود 2500 دلار ارزش دارد.

تفاوت عرضه اولیه با ایردراپ چیست؟

ایردراپ یکی از روش‌های تبلیغاتی برای جذب کاربران است. پروژه‌های بلاکچینی در ایردراپ توکن‌های خود را به سایت معرفی عرضه اولیه ارز دیجیتال رایگان بین کاربران پخش می‌کنند؛ اما از آن‌ها می‌خواهند که در تبلیغات یا تست محصول مشارکت داشته باشند. در حالی که هدف از عرضه اولی ارزهای دیجیتال جذب سرمایه اولیه است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حمید منصوری گفت:

    به نظرم با وجود جذابیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه ارز دیجیتال، مثل همه بخش‌های دیگع بازار‌های مالی، ریسک تو ارز دیجیتال هم وجود دارع و خطرات خودشو دارع. ریسک‌هایی که سرمایه‌گذاران باید از اونها مطلع باشن، زیرا هرکسی که در عرضه اولیه ارز دیجیتال شرکت می‌کنع قرار نیست به یک میلیونر تبدیل بشه..

  2. علیرضا قربانی گفت:

    سلام از نظر بنده عرضه اولیه ارز دیجیتال به روشی اشاره دارد که یک پروژه یا شرکت جدید به‌تازگی ارز دیجیتال خود را به عموم مردم عرضه کرده و از آن‌ها سرمایه جذب می‌کند. در این فرآیند؛ سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال را به صورت توکن یا سکه دیجیتال دریافت می‌کنند که به‌صورت معمول با استانداردهای بلاک‌چین ایجاد شده و توزیع می‌شود.

  3. سعید خادمی گفت:

    سلام قتتون بخیر من تو قدم اول پروژه‌های معتبر رو شناسایی میکنمو بعدش تو زمان برگزاری کمپین ها با جمع کردن سرمایه اولیه مورد نیازم به خرید توکن مورد نظرم و شرکت تو عرضه اولیه فعالیت میکنم.

  4. حسین احسانی گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم باید چطوری از قوانین و اتفاقات کشورهای دیگه مثل امریکا و… توی حوزه ارز دیجیتال و بلاک چین اطلاعات پیدا کنیم و از قیمت و وضعیت اونا مطلع بشیم؟؟