مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال
بازدید 23
saied-davoodi 74 روز پیش بدون دیدگاه

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال اهمیت بالایی دارد؛ زیرا این بازار دچار نوسانات بسیاری است. به نحوی که در عرض چند ساعت می‌تواند بیش از یک چهارم سرمایه‌تان را به باد دهد. در برخی از مواقع ریزش‌های قیمتی ارزهای دیجیتال به شکلی است که مجبورید ماه‌های زیادی برای جبران ضرر خود صبر کنید. به همین خاطر هم توصیه می‌شود با سرمایه‌های کلان وارد بازار کریپتو نشوید. در حدی ریسک کنید که توانایی کنترل احساسات خود را داشته باشید. آشنایی با راهکارهای مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه، از مهارت‌های نرمی است که هر کاربری باید آن‌ها را بیاموزد. در این مقاله درباره آموزش مدیریت سرمایه ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم.

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست؟

بسیاری از کاربران وقتی صحبت از مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال می‌شود، این مفهوم را با مدیریت ریسک اشتباه می‌گیرند. در زبان انگلیسی این دو مفهوم با عبارت‌های «capital management» و «Manage Risk» بیان می‌شوند. اگرچه مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه دو مفهوم درهم‌تنیده هستند، اما می‌توان گفت که مدیریت سرمایه نگاه کلانی به بازار دارد و در واقع مدیریت ریسک از زیرشاخه‌های مدیریت سرمایه است.

به زبان ساده، مدیریت سرمایه فرآیندی است که در آن افراد و سازمان‌ها منابع مالی خود را برای رسیدن به اهداف مشخصی بهینه‌سازی و اداره می‌کنند. این اهداف می‌تواند حفظ ارزش سرمایه، سودآوری یا حتی تامین هزینه‌های جاری کسب و کار باشد. در بازار ارزهای دیجیتال هم مدیریت سرمایه فرآیندی است که در آن کاربران به منظور حفظ سرمایه اولیه و افزایش سود به کار می‌گیرند.

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال چیست؟

برای مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال باید فاکتورهای متعددی را در نظر گرفت. این فاکتورها عبارتند از:

1. تعیین اهداف سرمایه‌گذاری

 در قدم اول باید مشخص کنید که چه هدفی از ورود به بازار کریپتو دارید؟ آیا صرفاً می‌خواهید ارزش دارایی‌تان را حفظ کنید؟ خب در این صورت خرید تتر یا استیبل کوین‌های دیگر راهکار بهتری است. اما اگر می‌خواهید با هدف سودآوری وارد بازار شوید، راهکارهای متعددی مثل سرمایه‌گذاری بلندمدت، ترید ارزهای دیجیتال، استیکینگ و… پیش روی شما قرار دارد.

2. مشخص کردن بودجه سرمایه‌گذاری

 نکته بعدی مشخص کردن میزان بودجه‌ای است که می‌خواهید وارد بازار کنید. میزان بودجه باید متناسب با اهداف تعیین شده مشخص شود. برای مثال در خرید استیل کوین‌ها می‌توانید با خیال راحت‌تر و بودجه بیشتری وارد شوید. همچنین همان طور که در مقاله معرفی بهترین کیف پول ها برای استیکینگ ارز دیجیتال هم گفته شد، استیکینگ ارزهای دیجیتال هم خطر پایین‌تری دارد؛ اما وقتی صحبت از ترید ارزهای دیجیتال یا سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت می‌شود، میزان بودجه باید سهم کوچکی از کل سرمایه اصلی شما باشد. زیرا بازار کریپتو نوسانات زیادی دارد و حتی کاربران با تجربه هم از گزند ضررهای بزرگ در امان نیستند.

3. انتخاب نوع سرمایه‌گذاری

 بازار ارزهای دیجیتال فرصت‌های متعددی را برای سرمایه‌گذاری دارد. مشارکت در عرضه‌های اولیه، استیکینگ ارزهای دیجیتال، شرکت در ایردراپ‌ها، سرمایه‌گذاری در استخرهای نقدینگی، خرید و فروش بلندمدت ارزهای دیجیتال، تریدهای کوتاه‌مدت و حتی سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استارتاپی فقط بخشی از روش‌های سرمایه‌گذاری هستند. اینکه به سراغ چه روشی بروید، بستگی به روحیات شما، اهداف و میزان سرمایه اولیه‌تان دارد.

4. مدیریت ریسک

مدیریت ریسک یکی از زیرمجموعه‌های مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال است. در مدیریت ریسک از استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی استفاده می‌کنید که می‌توانند از سرمایه شما در برابر اتفاق‌های بیرونی محافظت کنند.

5. بازنگری و اصلاح

همان طور که گفتیم، مدیریت سرمایه یک فرآیند است. هر فرآیندی هم پیوسته نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. این مسئله شامل حال استراتژی‌ها و راهکارهای مدیریت سرمایه در ارزهای دیجیتال هم می‌شود. این بازنگری‌ها را بهتر است در سیکل‌های منظم چند ماهه انجام دهید. به نحوی که تمامی موارد بالا را بررسی کنید. ابزارها را بسنجید و مطمئن شوید همه چیز درست است. به این شکل اگر مشکلی هم این وسط وجود داشته باشد، می‌توانید قبل از اینکه موجب خسارت شود، آن را اصلاح کنید.

آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال یکی از مهارت‌های نرمی است که هر کاربری باید جهت دستیابی به آن تلاش کند. این کار نیاز به تلاش مستمر دارد و نمی‌توان آن را در چند نکته خاص یا استراتژی ساده خلاصه کرد. در ارتباط بودن با کاربران قدیمی، خواندن کتاب‌های مرتبط با حوزه ارزهای دیجیتال، به‌روز نگه داشتن اطلاعات و همراهی با تکنولوژی می‌تواند تا حد زیادی به کسب این مهارت کمک کند. البته بخشی از این مهارت هم به‌واسطه تجربه حاصل می‌شود.

اگر در ابتدای راه هستید و با مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک آشنایی لازم را ندارید، نکات زیر تا حد زیادی می‌تواند به شما کمک کند.

1.     خودتان را بشناسید

اولین قدم در یادگیری مدیریت سرمایه رسیدن به خودشناسی است. این مسئله نه فقط در بازار ارزهای دیجیتال که در تمامی زمینه‌های زندگی لازمتان می‌شود. اینکه بدانید تا چه حد احساساتی عمل می‌کنید؟  هوش هیجانی‌تان چطور است؟ آیا در موقعیت‌های حساس می‌توانید سریع تصمیم بگیرید یا خیر؟ چقدر تاب‌آوری دارید و اگر فرضاً یک شبه 40 درصد از سرمایه‌تان را از دست بدهید، چه واکنشی نسبت به این خبر خواهید داشت؟ همه این‌ها مسائلی است که نیاز به واکاوی خودتان دارد.

برای مثال اگر می‌دانید که در مواقع خطر نمی‌توانید منطقی فکر کنید و این بیشتر احساسات‌تان است که فضا را کنترل می‌کند، توصیه می‌کنیم حجم کمی از سرمایه‌تان را در بازارهای پر ریسک سرمایه‌گذاری کنید. همچنین در این مواقع خرید تتر، طلا یا حتی سرمایه‌گذاری روی سرمایه‌های فیزیکی مثل خرید زمین برای شما مناسب‌تر است.

البته کنترل هوش هیجانی و مدیریت احساسات جزء مهارت‌های انسانی هستند و به‌مرور می‌توان آن‌ها را تقویت کرد؛ اما قدم اول برای این کار رسیدن به همان مرحله شناخت است.

آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

2.     اهداف مشخصی داشته باشید

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال، داشتن اهداف مشخص است. این اهداف هستند که به شما جهت می‌دهند. وضعیت اقتصادی نابسامان این روزها سبب شده تا اغلب مردم صرفاً دنبال موج‌های سرمایه‌گذاری حرکتت کنند. برای مثال یک روز در صف پیش‌فروش خودرو هستند و فردا به سراغ بازار ارز می‌روند. در حالی که هیچ هدف مشخصی هم برای سرمایه‌گذاری خود ندارند. همین مسئله هم باعث می‌شود تا حتی در فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوب هم نتوانند عاقلانه تصمیم بگیرند.

این مشکل در حوزه ارزهای دیجیتال هم وجود دارد. هروقت صحبت از رشد قیمتی بیتکوین و بازار می‌شود، حتی در بقالی محل هم حرف از خرید و فروش بیتکوین و تتر است؛ اما اغلب نمی‌دانند چرا تصمیم به خرید ارزهای دیجیتال دارند؟ نکته جالب اینکه نداشتن هدف سرمایه‌گذاری فقط مربوط به توده مردم نیست؛ سرمایه‌گذاران با تجربه هم خیلی وقت‌ها هدف مشخصی ندارند و صرفاً دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند. خیلی وقت‌ها هم نقاط ورود خوبی برای خرید ارزهای دیجیتال پیدا می‌کنند؛ ولی چون هدف مشخصی ندارند، نمی‌توانند برای لحظه خروج هم تصمیم عاقلانه بگیرند.

داشتن اهداف مشخص کمک می‌کند تا مسیر روشن‌تری برای سرمایه‌گذاری داشته باشید. به نحوی که بر اساس اهداف بتوانید ابزارها را شناسایی کنید. به ارزیابی استراتژی‌های متعدد بپردازید و در نهایت طبق یک نقشه راه روشن‌تر برای رسیدن به هدف نهایی تلاش کنید.

برای مثال اگر هدفتان صرفاً حفظ ارزش پول باشد، استراتژی بهینه‌تر خرید و نگهداری بلندمدت تتر است. ابزار این کار هم استفاده از یک کیف پول ارز دیجیتال مطمئن خواهد بود. علاوه بر این، اگر آدم شکاکی هستید و امنیت برایتان اهمیت زیادی دارد، پس می‌توانید به سراغ کیف پول‌های سخت افزاری بروید.

3.      بازارها و شیوه‌های سرمایه‌گذاری را بشناسید

خرید و فروش ارزهای دیجیتال تنها راهکار برای سرمایه‌گذاری در این بازار نیست. راه‌های متعددی در دسترس‌تان است که حتی سودآوری بیشتری هم از هولد کردن ارزهای دیجیتال دارند؛ اما ممکن است برخی از این راهکارها نیازمند زمان و تلاش بیشتری باشد.

برای اینکه به نقطه قابل اطمینانی در مدیریت سرمایه ارزهای دیجیتال برسید، باید تمامی جوانب بازار را بشناسید. این شناخت کمک می‌کند تا بهترین راه را برای سرمایه‌گذاری پیدا کنید. از مطمئن‌ترین ابزارها و اپلیکیشن‌ها کمک بگیرید و در مسیری پیش بروید که متناسب با شخصیت و روحیه شماست.

برای مثال ترید ارزهای دیجیتال و فعالیت در بازارهای فیوچرز سودآوری بالایی دارد؛ زیرا امکان استفاده از اهرم را در معاملات به کاربران می‌دهد. اما ریسک آن هم بیشتر از روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری است. علاوه بر این برای تریدر شدن باید به تحلیل تکنیکال و فاندامنتال تسلط کامل داشت و البته با صبر و تلاش بسیار به یک نقطه قابل اتکا رسید.

در نقطه مقابل اگر دنبال راهکارهای کم ریسک‌تری برای سرمایه‌گذاری هستید، متناسب با ریسک‌پذیری خود می‌توانید به سراغ استیکینگ ارزهای دیجیتال بروید؛ در ایردراپ‌ها شرکت کنید. در پروژه‌های عرضه اولیه مشارکت داشته باشید. به خرید و فروش بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت بپردازید یا حتی صرفاً به خرید و نگهداری استیبل کوین‌ها اکتفا کنید.

همه چیز درباره مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

4.     استراتژی معاملاتی داشته باشید

تا اینجا درباره لزوم شناخت بازار و انتخاب یکی دو شیوه سرمایه‌گذاری متناسب با روحیه و شناختی که از خودتان دارید صحبت کردیم. نکته جالب‌ ماجرا اینجاست که در هر کدام از این شیوه‌های سرمایه‌گذاری هم می‌توان استراتژی‌های متعددی داشت. برای مثال در بحث ترید، با استراتژی‌های تحلیلی متعددی روبرو هستیم. همچنین روش‌های متعددی هم برای ترید ارزهای دیجیتال وجود دارد. به عبارت دیگر اینجا صحبت از ریزجزئیات سرمایه‌گذاری است.

اگر به دنبال آموزش مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال هستید، باید در جهت رسیدن به یک استراتژی معاملاتی شخصی‌سازی شده حرکت کنید. در این استراتژی لازم است روحیات و شناخت خودتان را در نظر بگیرید. سپس بر اساس اهداف تعیین شده، راهکار سرمایه‌گذاری و ابزارهایی که هست، به یک استراتژی و چهارچوب مشخص برسید.

البته اگر به دنبال آموزش‌های موجود بروید، با استراتژی‌های معاملاتی متعددی روبرو می‌شوید. یادگیری این استراتژی‌ها و به کارگیری‌شان می‌تواند به روند حرکتی شما سرعت بیشتری بدهد؛ اما در نهایت باز هم باید این استراتژی‌ها را متناسب با روحیات خودتان شخصی‌سازی کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشند.

در پایان، نکته مهم اینکه استراتژی شما باید قابلیت بازنگری و اصلاح پیاپی را داشته باشد. به همین خاطر لازم است داده‌های سرمایه‌گذاری‌تان را نیز ثبت کنید. این کار کمک می‌کند تا در بازه‌های زمانی مشخص امکان سنجش استراتژی‌تان را پیدا کنید.

روش های مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال

5.     مدیریت ریسک را بیاموزید

مدیریت ریسک از زیرمجموعه‌های مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال است. اگر می‌خواهید سرمایه‌تان را از خطرهای بازار در امان نگهدارید، باید حواستان به میزان ریسک‌ هر معامله و مدیریت ریسک‌پذیری‌ باشد. مدیریت ریسک یک مهارت نرم است و به کمک آموزش و تجربه به دست می‌آید. در ادامه درباره مدیریت ریسک هم مفصل صحبت می‌کنیم.

6.     بازنگری و اصلاح را جدی بگیرید

کسب تجربه به‌واسطه بازنگری فرایندهای معاملاتی حاصل می‌شود. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید، بهتر است از همان روز اول تمامی اتفاق‌ها، داده‌ها و راه‌هایی که می‌روید را مستند کنید. حتی توصیه می‌کنیم یک دفتر جدا برای این کار داشته باشید. با این کار می‌توانید به شکل ماهانه یا فصلی به مرور مسیری که طی کرده‌اید بپردازید. اتفاق‌ها و نکات آن‌ را مرور کنید. خطاهای اولیه خودتان را ببینید و در صورت لزوم تغییراتی در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، تکنیک‌های مدیریت ریسک و… به وجود آورید.

حتی در برخی از مواقع ممکن است بخواهید لیست اهدافتان را تغییر دهید یا شیوه سرمایه‌گذاری‌تان را عوض کنید. زیرا بر اساس داده‌های ثبت شده احساس کرده‌اید یک جای کار می‌لنگد و نیاز به اصلاح دارد.

8 راهکار برای مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال

تا اینجا درباره مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال صحبت کردیم؛ اما همان طور که گفتیم، مفهوم مدیریت ریسک هم با مدیریت سرمایه درهم تنیدگی زیادی دارد. به همین خاطر در ادامه می‌خواهیم 10 نکته مهم در مدیریت ریسک را نام ببریم. این موارد نگاه جزئی‌تری به سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو دارند.

1.     قبل از سرمایه‌گذاری تحقیق کنید

اگر قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید یا می‌خواهید در پروژه خاصی سرمایه‌گذاری کنید، قبل از هر چیز وایت پیپر پروژه را بخوانید. مطمئن شوید این پروژه اهداف مشخصی دارد و با یک پروژه اسکم روبرو نیستید. بلندپروازانه بودن اهداف پروژه، استفاده از وایت پیپرهای کپی شده، مشخص نبودن سرمایه‌گذاران اصلی یا راه‌های تامین بودجه و… از جمله خط قرمزهایی هستند که باید شما را از سرمایه‌گذاری منصرف کند. در مقاله «نکات مهم در خرید ارزهای دیجیتال» 13 نکته ضروری را ذکر کرده‌ایم که خواندنشان مفید خواهد بود.

راهکار برای مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال

2.     پولی را وارد کریپتو کنید که نیازی به آن ندارید

بالاتر هم از لزوم مشخص کردن بودجه سرمایه صحبت کردیم. دوباره هم جا دارد از این مسئله یاد کنیم. بازار کریپتو نوسانات زیادی دارد. به همین خاطر گاهی ممکن است تا چند ماه یا چند سال پولی که وارد کرده‌اید، به شما بر نگردد. پس فقط پولی را وارد بازار کنید که هیچ نیازی به آن ندارید و بدون آن هم می‌توانید به روند عادی زندگی خود ادامه دهید.

3.     تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید

یک نکته مهم مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال و البته مدیریت ریسک، نچیدن تمامی تخم مرغ‌ها در یک سبد است. این مسئله در قدم اول شامل حال انتخاب شیوه‌های سرمایه‌گذاری می‌شود. در قدم دوم هم صحبت از خرید و فروش کوین‌های متعدد است. اگر قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید، حتماً یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع برای این کار داشته باشید. سبدی که شامل بیتکوین، آلتکوین‌های مطمئن و کم ریسک و پروژه‌های پر ریسک باشد. به این شکل می‌توانید هم از تمامی جوانب بازار سود کنید و هم در صورتی که یکی دو سرمایه‌گذاری‌تان به مشکل خورد، ضرر خاصی را تحمل نمی‌کنید.

4.     حواستان به حد ضررها باشد.

حد ضرر یا Stop Loss مفهومی است که در مدیریت ریسک اهمیت ویژه‌ای دارد. سایت ایرانیکارت حد ضرر را این‌گونه توضیح می‌دهد:

 «حد ضرر یک ابزار معاملاتی است که برای محدود کردن حداکثر میزان ضرر یک معامله با نقد کردن خودکار معامله، پس از رسیدن قیمت بازار به یک مقدار مشخص طراحی شده است. چندین نوع حد ضرر یا استاپ لاس وجود دارد که بسته به وضعیت بازار ارز دیجیتال در سناریوهای مختلف قابل استفاده است. از جمله روش‌های مشخص کردن حد ضرر می‌توان به مواردی مانند حد ضرر کامل، حد ضرر جزیی و حد ضرر شناور اشاره کرد.»

اگرچه حد ضرر اصطلاحی است که بین تریدرها بیشتر رواج دارد، اما برای معاملات اسپات هم لازم است حد ضرر خود را داشته باشید. برای مثال اگر حد ضرری 15 درصدی برای معاملات دارید، محاسبات لازم را انجام دهید تا اگر قیمت از حد ضرر شما عبور کرد، از معامله خارج شوید یا تصمیم جدیدی برای آن بگیرید.

مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال

5.     علاوه بر حد ضرر، حد سود را نیز مشخص کنید

در اغلب موارد وقتی صحبت از مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال می‌شود، صرفاً از حد ضرر صحبت می‌کنند؛ اما مشخص کردن حد سود هم در هر بازاری اهمیت دارد. اینکه بدانید نقطه خروج شما از یک بازار کجاست؟ آگاهی از معیار حد سود کمک می‌کند تا در بازارهای هیجانی راحت‌تر تصمیم بگیرید و اسیر طمع‌ورزی بیشتر نشوید.

6.     از کیف پول‌ها و صرافی‌های مطمئن استفاده کنید

یکی از مشکلاتی که کاربران ایرانی دارند، بحث تحریم‌های بین‌المللی است. همین مسئله باعث شده تا صرافی‌های معروفی مثل بایننس، کوکوین و… به ایرانی‌ها خدمات ندهند. از طرفی هم بسیاری از صرافی‌ها امنیت لازم را ندارند و اعتماد کردن به آن‌ها ممکن است منجر به از دست رفتن سرمایه‌ شما شود. به همین خاطر شناخت بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و امن ترین کیف پول ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد.

7.     کلیدهای خصوصی خود را ایمن نگه دارید

اغلب کیف پول‌های کریپتویی غیرحضانتی هستند. به بیان دیگر، اطلاعات کاربران را ذخیره نمی‌کنند و کنترل رمز عبور و… کاربران بر عهده خودشان است. اگر از یک کیف پول ارز دیجیتال استفاده می‌کنید، برای امنیت بیشتر حواستان به کلیدهای خصوصی و فهرست کلماتش باشد. هرگز این فهرست کلمات را با دیگران به اشتراک نگذارید و به کسی اجازه ورود به کیف پول‌تان را ندهید.

8.     به‌روز باشید

بازار ارزهای دیجیتال هنوز در ابتدای راه قرار دارد. به همین خاطر روزانه اتفاق‌ها و خبرهای متعددی در این حوزه منتشر می‌شود. آگاه بودن از اخبار و به‌روز نگه داشتن اطلاعات کمک می‌کند تا بهتر ریسک سرمایه‌گذاری را مدیریت کنید.

روش های مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال

سخن آخر

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال با مدیریت سرمایه در بازارهای دیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارد؛ زیرا کریپتو هنوز یک بازار نابالغ است و نوسانات پیش‌بینی نشده‌ای را تجربه می‌کند. به همین خاطر باید جدی‌تر گرفته شود و با احتیاط بیشتری به سمت آن آمد. در این مقاله درباره آموزش مدیریت سرمایه و نکات مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال صحبت کردیم. اگر سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.

سوالات متداول

انواع ریسک‌های که ارزهای دیجیتال دارند چیست؟

رایج‌ترین ریسک‌هایی که ارزهای دیجیتال دارند عبارتند از:

  • نوسانات بازار: بازار کریپتو نوسانات پیش‌بینی نشده متعددی دارد.
  • ریسک نقدینگی: برخی از توکن‌ها ممکن است نقدینگی کمی داشته باشند و در نتیجه خروج از آن‌ها ساده نباشد.
  • ریسک امنیتی: خطرهای امنیتی و احتمال هک کیف پول‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال همواره وجود دارد و بارها اتفاق افتاده است.
  • ریسک کلاهبرداری: کلاهبرداری در حوزه کریپتو خطرات زیادی را به همراه دارد.
  • ریسک‌های نظارتی: دولت‌ها ممکن است قوانین مختلفی را برای نظارت بر ارزهای دیجیتال تصویب کنند که روی قیمت آن‌ها نیز تاثیر بگذارد.

چگونه مهارت مدیریت سرمایه خود را تقویت کنم؟

مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال یک مهارت نرم است. آموزش و یادگیری مستمر همراه با کسب تجربه کمک می‌کند تا این مهارت را عمیق‌تر یاد بگیرید.

تفاوت مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه اغلب باهم اشتباه گرفته می‌شوند؛ اما مدیریت ریسک بخشی از مدیریت سرمایه است و درواقع باید آن را زیرمجموعه مدیریت سرمایه محسوب کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *