اندیکاتور ADX چیست
بازدید 61
saied-davoodi 241 روز پیش 3 دیدگاه

اندیکاتور ADX چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال دارد؟

آنچه اندیکاتور ADX را به گزینه خوبی برای تحلیل بازار کریپتو تبدیل می‌کند، کاربرد آن در بررسی روند بازار است. البته این روند می‌تواند مثبت یا منفی باشد. نمودار این اندیکاتور بین صفر تا صد نوسان می‌کند. تحلیل‌گران معمولاً عدد 25 را به‌عنوان نقطه مرزی این اندیکاتور تعیین می‌کنند. به این معنا که اگر نمودار ADX از عدد 25 فراتر رفت، گفته می‌شود که روند صعودی یا نزولی قیمت، قدرت گرفته است؛ هرچقدر این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، قدرت روند بیشتر خواهد بود. همچنین زمانی که نمودار ADX به زیر عدد 25 برسد، به معنای ثابت بودن روند یا قدرت کافی نداشتن آن است. در این مقاله به آموزش اندیکاتور adx و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال می‌پردازیم. اگر هم علاقه به یادگیری سایر اندیکاتورها دارید، می توانید به مقاله بهترین اندیکاتور ارز دیجیتال مراجعه کنید.

اندیکاتور ADX چیست؟

سایت کارگزاری بیدار اندیکاتور ADX را این‌گونه تعریف می‌کند:

«اندیکاتور سیگنال خرید و فروش بسیار قوی ارز دیجیتال اندیکاتور ADX مخفف Average Directional Movement Index، یکی از انواع اندیکاتورهای روندی است که  توسط J.Welles Wilder ابداع شده است. این اندیکاتور حالت‌های متفاوت قدرت روند را مشخص می‌کند. اندیکاتورها به عنوان دستیار تحلیلگر و در کنار نمودار قیمتی به کار گرفته می‌شوند. زمانی که تحلیلگر از شکل‌گرفتن روند مطمئن نباشد، یا از قدرت روند آگاهی نداشته باشد، استفاده از ADX کارگشا است. با استفاده از این اندیکاتور می‌توان قدرت روند را ارزیابی کرد و تصویر بهتری از تغییر روند‌ها به‌دست آورد.»

برای محاسبه اندیکاتور adx معمولاً از یک بازه 14 روزه استفاده می‌شود. البته می‌توان در تنظیمات اندیکاتور بازه زمانی آن را تغییر داد؛ اما چون از این اندیکاتور در کنار سایر اندیکاتورها مثل RSI استفاده می‌کنند، بهتر است همان بازه 14 روزه را در نظر گرفت.

اندیکاتور ADX دارای سه نمودار تحلیلی زیر است:

  • اندیکاتور جهت‌دار مثبت (Positive Directional Indicator): این منحنی را اصطلاحاً DI+ هم می‌نامند؛ که مشخص کننده قدرت خریدار یا فشار خرید است. به عبارت دیگر، اندیکاتور DI+ روند صعودی را ثبت می‌کند.
  • اندیکاتور جهت‌دار منفی (Negative Directional Indicator): این منحنی را اصطلاحاً DI- می‌نامند؛ که مشخص کننده قدرت فروشنده یا فشار فروش است. به عبارت دیگر، اندیکاتور DI- روند نزولی را ثبت می‌کند.
  • نمودار اصلی ADX: برای ترسیم منحنی ADX از دو منحنی DI+ و DI- استفاده می‌شود. این منحنی بین 0 تا 100 نوسان کرده و قدرت روند را به تصویر می‌کشد. زمانی که نمودار ADX صعودی باشد، به معنای روند داشتن بازار است. این روند می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. حالت افتی این منحنی هم بیان‌گر راکد بودن بازار و برابری فشار خرید و فشار فروش است.

در مواقعی که قدرت روند بازار قابل تشخیص نباشد، تحلیل‌گران از اندیکاتور ADX در کنار اندیکاتورهای دیگر مثل RSI استفاده می‌کنند تا قدرت روند و مسیر حرکتی قیمت را تشخیص دهند. در واقع این اندیکاتور تایید کننده روند حرکتی قیمت برای ارزهای دیجیتال است. البته از این اندیکاتور در بازارهای سهام یا بازارهای فارکس هم می‌توان استفاده کرد.

اندیکاتور ADX چیست؟

تحلیل بازار با استفاده از اندیکاتور ADX

همان طور که گفتیم، در حالت کلی اندیکاتور ADX به‌صورت یک منحنی رسم می‌شود که بین اعداد 0 تا 100 در نوسان است. اغلب تحلیل‌ گران عدد 20 یا 25 را به‌عنوان نقطه تحلیلی این اندیکاتور مشخص می‌کنند. تا زمانی که منحنی ADX پایین‌تر از این نقطه تحلیلی باشد، به معنای این است که بازار روند خاصی ندارد و تقریباً راکد است. البته در این بازه هم می‌توان نوسان‌های قیمتی محدودی را تجربه کرد؛ اما این نوسان‌ها در جهت صعود یا نزول قیمت نیستند.

زمانی که نمودار ADX از عدد 25 فراتر می‌رود، به معنای قدرت گرفتن روند حرکتی است. این روند می‌تواند در جهت مثبت یا منفی باشد. در جدول زیر حالت‌های مختلف اندیکاتور ADX و تحلیل‌های مربوط به آن را آورده‌ایم:

مقدار ADX قدرت روند
0-25 روندی وجود ندارد یا بسیار ضعیف است.
25 -50 شروع یک روند قوی
50-75 تاییدیه یک روند بسیار قوی
75-100 رشد یا نزول شارپ قیمت

زمانی که عدد ADX پایین‌تر از 25 باشد، به معنای تجمع یا توزیع است. اگر بیش از 30 میله این شاخص پایین‌تر از عدد 25 نوسان کند، قیمت در یک بازه محدود رنج زده و آماده یک حرکت جدید می‌شود. در این صورت قیمت بین ناحیه مقاومتی و حمایتی بالا و پایین می‌رود تا بالاخره فشار فروش یا خرید بر دیگری غلبه کند و الگوی قیمتی جدیدی آغاز شود. معمولاً زمانی که روند جدیدی شکل بگیرد، منحنی اندیکاتور ADX هم از عدد 25 فراتر رفته و این روند را تایید می‌کند. مواقعی که این اتفاق رخ می‌دهد، راحت‌تر می‌توان الگوهای قیمتی را شناسایی کرد.

کاهش شیب نمودار ADX هم در تمامی حالت‌های بالا به معنای کاهش فشار خرید یا فروش و کم شدن نوسانات قیمتی است. اگر در بررسی بازار ارزهای دیجیتال شاهد کاهش شیب اندیکاتور شاخص میانگین حرکت جهت‌ دار بودید، باید احتیاط بیشتری به خرج دهید و حواستان به حد ضرر یا سیو سود معامله باشد.همینطور که در سایت باشگاه مشتریان آگاه گفته شده:

تحلیل تکنیکال و اندیکاتورها به صورت کلی یکی از بهترین روش‌های ارزیابی سهام در بازار بورس هستند. معامله‌گران بسیاری با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال، موقعیت‌های مناسب معامله را در بورس و دیگر بازارهای مالی شناسایی می‌کنند. اندیکاتورها از مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال به شمار می‌روند و اندیکاتور ADX یا شاخص میانگین حرکت جهت‌دار، یکی از این ابزارها است. با استفاده از این اندیکاتور می‌توان وضعیت‌های رونددار یا بدون روند بازار را شناسایی و سیگنال خرید و فروش دریافت کرد.

تحلیل بازار با استفاده از اندیکاتور ADX

فرمول محاسبه اندیکاتور ADX

فرمول رسم اندیکاتور ADX به این خاطر که ترکیبی از خطوط متعدد است، نیازمند دنباله‌ای از محاسبات پیچیده خواهد بود. خوشبختانه این محاسبات توسط کامپیوتر و به‌صورت خودکار انجام می‌شود. تنها فاکتوری که در محاسبات اندیکاتور ADX می‌توان تغییر داد، دوره زمانی آن است. در حالت پیش‌فرض دوره زمانی این شاخص 14 روز فرض می‌شود؛ زیرا در اغلب موارد از شاخص میانگین حرکت جهت دار در کنار اندیکاتورهای دیگر مثل RSI استفاده می‌شود. به همین خاطر باید دوره‌های زمانی آن‌ها یکسان باشد تا اعداد نهایی معنادار و قابل تحلیل باشد. با این حال اگر بخواهید، می‌توانید شاخص ADX را در بازه‌های زمانی 30 روزه، 50 روزه، 100 روزه و… هم رسم کنید.

در ادامه بخوانید: اندیکاتور TMA چیست؟

فرمول محاسبه اندیکاتور ADX

 استراتژی اندیکاتور ADX چیست؟ چه مواقعی از این اندیکاتور استفاده کنیم؟

قیمت ارزهای دیجیتال مهم‌ترین فاکتور در تحلیل‌های تکنیکال است. قبل از اینکه به سراغ استفاده از اندیکاتورهای مختلف بروید، ابتدا قیمت ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهید. زمانی که می‌خواهید اندیکاتوری را به نمودار قیمتی اضافه کنید، این اندیکاتور باید اطلاعات جدیدی را به شما بدهد. اطلاعاتی که تغییراتی قیمتی نمی‌توانند مشخص‌ کننده آن باشند.

برای مثال، روندهای قیمتی ارزهای دیجیتال معمولاً پس از یک دوره تثبیتی یا اصطلاحاً رنج زدن قیمت شروع می‌شوند. اینکه چه زمانی روند جدیدی آغاز می‌شود و باید چشم‌انتظار رشد یا کاهش قیمت باشید، با استفاده از نمودارهای قیمتی شاید مشخص نباشد. زیرا در این مواقع بین خریداران و فروشندگان بر سر قیمت نهایی اختلاف نظر وجود دارد و در نهایت روند حرکتی وقتی آغاز می‌شود که فشار خریداران یا فروشندگان بر دیگری غلبه کند.

نکته اینجاست که در بسیاری از مواقع، این غلبه فشار خریدار یا فروشنده موقت بوده و به معنای شروع یک روند جدید نیست. به همین خاطر برای تشخیص تغییر روندها باید از اندیکاتورهایی مثل ADX استفاده کرد. این اندیکاتور می‌تواند اطلاعات تازه‌ای درباره روند قیمتی ارزهای دیجیتال به شما بدهد که با بررسی کلی چارت نمی‌توانید به آن دست پیدا کنید. زمانی که منحنی شاخص ADX صعودی شده و از عدد 25 فراتر می‌رود، این فاکتور تایید کننده شروع یک روند حرکتی جدید است. البته این روند می‌تواند مثبت یا منفی باشد.

فرمول محاسبه اندیکاتور ADX

سیگنال گیری با اندیکاتور ADX | چگونه با شاخص ADX متوجه افزایش یا کاهش قیمت شویم؟

سیگنال گیری با اندیکاتور adx با استفاده از منحنی اندیکاتور ADX صرفاً می‌توان متوجه شد که بازار روند مشخصی دارد یا خیر؛ اما نمی‌توان به طور قطع جهت روند را نیز مشخص کرد. برای این کار باید به سراغ دو منحنی دیگر این شاخص یعنی منحنی‌های DI+ و DI- رفت. این دو منحنی مشخص کننده فشار خرید یا فشار فروش هستند و مانند منحنی ADX بین 0 تا 100 نوسان می‌کنند. به همین خاطر گاهی از اوقات ممکن است یکی بالاتر از دیگری قرار داشته باشد یا حتی در برخی از نقاط باهم برخورد کنند.

در حالت کلی گفته می‌شود که هر کدام بر دیگری غلبه داشته باشد، به عبارتی بالاتر از دیگری باشد، روند حرکتی قیمت را مشخص می‌کند. به شکل دقیق‌تر، در زمان‌هایی که منحنی ADX داشتن روند را تایید کرده باشد، می‌توان دو حالت زیر را برای دو منحنی ذکر شده متصور بود:

  1. منحنی DI+ بالاتر از منحنی DI- قرار بگیرد: در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که روند حرکتی صعودی است.
  2. منحنی DI- بالاتر از منحنی DI+ قرار بگیرد: این حالت تایید کننده ریزش قیمت ارز دیجیتال است.

نکته مهم اینجاست که دو منحنی فوق، ممکن است در برخی از نقاط باهم برخورد هم داشته باشند. این نقاط برخورد نیز دو تحلیل متفاوت دارند که عبارتند از:

  1. زمانی که منحنی DI+ منحنی DI- را به سمت بالا می‌شکند و از آن عبور می‌کند، معمولاً به معنای یک سیگنال خرید است.
  2. زمانی که منحنی DI- منحنی DI+ را به سمت بالا می‌شکند و از آن عبور می‌کند، یک سیگنال منفی بوده و به نوعی سیگنال فروش است.

البته صرفاً از روی نحوه برخورد این دو منحنی نمی‌توان به سیگنال خرید یا فروش رسید؛ اما اگر از تحلیل‌های دیگری استفاده کرده‌اید و منتظر یک تاییدیه نهایی هستید، می‌توانید با تجربه قبلی از این اندیکاتورها کمک بگیرید.

نکته مهم‌تری که نباید فراموش کرد، نقش اندیکاتور ADX در این تحلیل‌های ارائه شده است. اگر منحنی‌های DI+ و DI- باهم برخورد داشته باشند یا از روی هم عبور کنند، اما اندیکاتور ADX بین 0 تا 25 در نوسان باشد، تحلیل‌های بالا اعتبار لازم را ندارند و تایید نمی‌شوند. همچنین در مواقعی که منحنی میانگین حرکت جهت دار از اعداد بالا حالت نزولی پیدا می‌کند، بهتر است آن را یک سیگنال خروج در نظر بگیرید. خصوصاً اگر این حرکت نزولی همراه با کاهش شیب منحنی‌های DI+ و DI- باشد.

سیگنال گیری با اندیکاتور ADX

سخن آخر

اندیکاتور ADX یا شاخص میانگین حرکت جهت دار، یک اندیکاتور روندی است. در مواقعی که قیمت ارزهای دیجیتال بین سقف و کف در حال نوسان بوده و فشار خریدار و فروشنده برابر باشد، می‌توان با استفاده از اندیکاتور ADX سریع‌تر متوجه شروع یک روند حرکتی جدید شد. در این مقاله فرایند تحلیل روندهای قیمتی را با استفاده از این اندیکاتور شرح دادیم. اگر بازهم سوالی در این رابطه دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.

سوالات متداول

استفاده از اندیکاتور ADX در ارز دیجیتال چگونه است؟

از شاخص میانگین حرکت جهت‌دار در تحلیل روند حرکتی ارزهای دیجیتال هم می‌توان استفاده کرد. در مواقعی که قیمت یک ارز دیجیتال مانند قیمت تتر در حال رنج زدن باشد، اگر از شاخص ADX استفاده کنید، می‌توانید سریع‌تر متوجه شروع یک روند حرکتی جدید شوید و با توجه به قدرت این روند تصمیم به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بگیرید یا به سراغ ترید ارزهای دیجیتال بروید.

تنظیمات اندیکاتور ADX چیست؟

تنظیمات اندیکاتور adx در اندیکاتور ADX می‌توانید بازه زمانی تحلیل را به‌صورت دستی تغییر دهید. این بازه زمانی در حالت عادی روی 14 روز تنظیم شده است؛ اما در برخی از مواقع استفاده از بازه‌های 30 روزه و 50 روزه هم در تحلیل قیمتی ارزهای دیجیتال کاربرد دارد.

چگونه به شاخص ADX دسترسی داشته باشیم؟

اغلب سایت‌هایی که نمودارهای تحلیلی ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند، امکان استفاده از شاخص ADX را نیز دارند. برای مثال در تریدینگ ویو کافی است عبارت ADX را سرچ کنید تا این اندیکاتور را پیدا نمایید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. قادر گفت:

    اندیکاتور ADX ی ابزار بسیار حرفه ای و قدرتمند برای تحلیل بازار مالی هستش. این اندیکاتور ADX به من امکان می ده تا به طور دقیق تر جریان پول در بازار رو ببینم و تصمیمات منطقی و استراتژیک تری برای سرمایه گذاری خودم بگیرم. با استفاده از این ابزار، من تونستم پیشرفت خیلی خوبی تو عملکرد سرمایه گذاری خودم داشته باشم.

  2. سهیل کرامتی گفت:

    با استفاده از اندیکاتور ADX، تونستم به راحتی الگوهای بازار رو شناسایی کنم و تصمیمات هوشمندانه‌تری برای سرمایه‌گذاری‌هام بگیرم. این اندیکاتور با دقت بالا و قابلیت تنظیمات زیادی که داره، ابزار خیل موثر برای تحلیل بازار هستش. با استفاده از این محصول، خیلی سریع تونستم به سود بیشتری برسم.

  3. حسین احسانی گفت:

    سلام وقت بخیر
    ممنون میشم در مورد تنظیمات اندیکتاتور یکم توضیح بدید که باید چطوری باشه و اصلا میشه بگید بهترین تنظیمات اندیکاتور ADX چیه ؟؟