تفاوت تتر ERC20 و TRC20 چیست
بازدید 3527
yekta 354 روز پیش 4 دیدگاه

تفاوت تتر ERC20 و TRC20 چیست؟

تتر یکی از پراستفاده‌ترین توکن‌های قابل تبادل در دنیای رمز ارزها است که به عنوان یک استیبل کوین نقش مهمی در مبادلات ارزی ایفا می‌کند. دو استاندارد موجود برای تتر یعنی ERC20 و TRC20 که بر روی دو شبکه معروف اتریوم (Ethereum) و ترون (TRON) وجود دارند، قوانین و مقرراتی دارند که در نحوه نقل و انتقال و تعاملات تترها تاثیر می‌گذارد. در این مقاله به بررسی و مقایسه ویژگی ها و تفاوت تتر ERC20 و TRC20 می‌پردازیم تا تصمیم‌گیری و انتخاب از بین آن‌ها برای شما آسان‌تر شود.

تتر چیست؟

همان طور که در مقاله تتر چیست هم گفته شد، تتر یک نوع استیبل کوین است که معادل یک دلار در بلاک‌چین به حساب می‌آید. با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین تتر به‌‌گونه‌ای رمزگذاری شده تا همیشه   قیمتی پایدار داشته باشد.

تتر در سال 2014 تاسیس شد و ابتدا به عنوان Realcoin شناخته می‌شد.  بسیاری از سرمایه‌گذاران کریپتو به دلیل اجتناب از نوسان‌های بازار ارز، از تتر هم در سبد معاملاتی خود استفاده می‌کنند.

تتر به‌صورت کوین قابل‌تبادل در شبکه‌های مختلفی مانند اتریوم (به‌عنوان تتر ERC20) و شبکه ترون (به‌عنوان تتر TRC20) صادر می‌شود. شما می‌توانید این کوین‌ها را در ولت‌های دیجیتال ذخیره کنید و بر روی صرافی‌های ارز دیجیتال معامله و خرید و فروش کنید. در ادامه با تعریف تتر اتریوم (ERC-20) و تتر ترون (TRC-20) آشنا می‌شویم.همینطور که در سایت مبین هاست گفته شده:

 استانداردی است که توسط شبکه‌های بلاک‌چین Tron استفاده می‌شود، در حالی که ERC20 استانداردی است که توسط شبکه بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌شود. کارمزد تراکنش‌ توکن‌های TRC20 به میزان قابل توجهی کم‌تر از توکن‌های ERC20 است؛ زیرا کارمزد تراکنش‌های شبکه Tron بسیار کم‌تر از اتریوم است.

چرا تتر را استیبل کوین می نامند؟

در بازار ارزهای دیجیتال، رمز ارز تتر یک استیبل کوین نامیده می شود. به نظر شما دلیل این نامگذاری چیست؟ یک رمز ارز استیبل کوین چه ویژگی هایی دارد؟ آیا استیبل کوین ها همواره سود تضمین شده دارند؟

در این رابطه باید گفت ارزهای دیجیتالی که همواره ارز ثابت معادل یک دلار دارند، استیبل کوین نامیده می شوند. این قانون و قاعده مهم درباره ارز تتر نیز صدق می کند و سبب شده تتر به عنوان یکی از بهترین استیبل کوین ها در بازار ارزهای دیجیتال شناخته شود. این رمز ارز با نام اختصاری USDT فعالیت می کند و روی شبکه تتر متولد شده است. در این راستا ارز دیجیتال تتر آسان نمودن تراکنش ها و کاهش کارمزد خرید و فروش ارز و انتقال دارایی فعالیت خود را آغاز کرده است. به همین سبب اکثر کاربران ارز دیجیتال tether را به عنوان یک استیبل کوین با سرعت بالا و هزینه اندک می شناسند. شما نیز می توانید برای یک سرمایه گذاری موفق در بازار بین المللی رمز ارزها از این ارز دیجیتال با ارزشی ثابت معادل یک دلار آمریکا استفاده کنید.

چرا تتر را استیبل کوین می نامند؟

استیبل کوین تتر بر روی چه شبکه هایی وجود دارد؟

موجودیت استیبل کوین تتر بر روی شبکه های مختلف جهت خرید و فروش ارز و انتقال دارایی اهمیت فراوانی دارد. در این خصوص نیز باید گفت که ارز دیجیتال تتر بر روی شبکه های متعددی نظیر اتریوم (ETHEREUM)، ترون (TRON), بایننس (BNB)، پالیگان (Polygon)، سولانا (Solana)، ایاس (EOS) و … وجود دارد. بدین ترتیب می توانید با توجه به نوع کیف پول، میزان شلوغی شبکه، نوع تراکنش و میزان انتقال دارایی از مناسب ترین شبکه استفاده کنید.

Why is Tether called a stablecoin?

تتر erc20 چیست؟

تتر ERC20 یا Tether ERC20 (مخفف Ethereum Request for Comment) نسخه‌ خاصی از تتر است که بر پایه استاندارد ERC20 و روی شبکه بلاک‌چین اتریوم ایجاد شده است. 

تتر ERC20 بر روی بلاکچین اتریوم ایجاد شده و این امکان را برای تریدرها فراهم می‌کند تا با سرعت بالا و هزینه‌ای کمتر، تراکنش‌ها را انجام دهند.

مدیریت و انتقال تتر erc20 به عنوان یک استیبل‌کوین با استفاده از قوانین و استانداردهای erc20 روی شبکه اتریوم صورت می‌گیرد. به بیانی دیگر استاندارد erc20 نحوه تعامل و انتقال را در شبکه اتریوم تعریف می‌کند. 

توکن‌های Tether ERC20 در کیف پول‌های سازگار با اتریوم ذخیره می‌شوند و در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) قابل معامله هستند. صرافی‌های متمرکزی که از توکن‌ ERC20 پشتیبانی می‌کنند هم قابلیت معامله این تترها را دارد. 

تتر ERC20 از شبکه اتریوم استفاده می‌کند و به همین دلیل مزیت‌های زیادی دارد؛ با این وجود مانند سایر ارزهای دیجیتال معایبی نیز به همراه دارد که در ادامه به هر دو آن‌ها اشاره می‌کنیم.

What is trc20 tether

مزیت‌های تتر erc20 عبارتند از:

  1. سرعت بالای نقل و انتقال 
  2. پشتیبانی گسترده در صرافی‌ها
  3. شفافیت و حسابرسی منظم
  4. امکان تعامل با سایر توکن‌ها
  5. قابلیت لیکوییدی بالا 

تتر ERC20 به راحتی در صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال قابل مبادله است و کاربران زیادی از این ارز برای معامله و نقل‌وانتقال ارزی استفاده می‌کنند.

کارمزد آن را هم در مقاله کارمزد انتقال تتر توضیح داده ایم. علاوه‌بر مزایای گفته شده تتر اتریوم مانند ارزهای دیگر معایب و نقطه ضعف‌هایی دارد.

معایب تتر erc20:

تتر اتریوم یک استیبل کوین است که تاثیرات زیادی در سیستم مالی دارد. به همین دلیل در راستای قوانین ضدپولشویی (AML) ممکن است تحت نظارت و کنترل بیشتری نسبت به سایر ارزهای دیجیتال قرار داشته باشد. 

مقایسه تتر erc20 و trc20

پذیرش این قضیه برای طرفداران معامله در بازار آزاد و غیرمتمرکز گاهی دشوار است. همچنین هزینه نقل‌وانتقال (تراکنش) تتر اتریوم اندکی بالاتر از تتر ترون است. اگر قصد تبدیل این نوع تتر را دارید، به مقاله تبدیل تتر erc20 به trc20 مراجعه کنید.

تتر trc20 چیست؟

تتر trc20 یا Tether TRC20 نسخه‌ای از تتر است که بر پایه استاندارد TRC20 و روی شبکه ترون ایجاد شده است. ترون یک ارز دیجیتال متمرکز برای جلوگیری از نوسانات قیمتی است که به‌سرعت توانسته محبوبیت زیادی کسب کند.

ترون یک بلاک‌چین با قابلیت و ویژگی‌های خاص مانند سرعت تراکنش بالا و کارمزد پایین انتقال است که برای مدیریت توکن‌ها (نحوه ایجاد، انتقال و تعامل در سایر شبکه‌ها) به کار برده می‌شود.

استفاده از تتر ترون مزیت‌ها و معایبی دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود. 

تتر trc20 چیست؟

مزیت‌های تتر TRC20:

شبکه ترون امکاناتی مانند انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا و هماهنگی با توکن‌های دیگر در اختیار تترهای خود قرار می‌دهد. پس؛ 

  1. سرعت بالا
  2. هزینه تراکنش پایین‌‌تر
  3. لیکوییدی و پذیرش (قابل تبادل در اکثر صرافی‌ها و پلتفرم‌های مالی)

و اما معایب تتر اتریوم معایبی هم دارد:

    1. محدودیت شبکه
    2. مشکلات مربوط به کنترل و نظارت

بهترین کیف پول تتر TRC20 را هم می توانید در مقاله ای جدا با همین عنوان مطالعه کنید.

What is trc20 tether

مقایسه تتر erc20 و trc20

تتر ترون و تتر اتریوم در بسیاری از ویژگی‌ها شباهت‌هایی دارند؛ برای مثال هر دو آن‌ها بر بستر یک زیرساخت امن فعالیت می‌کنند و مدیریت مرکزی دارند. منظور از مدیریت مرکزی (Centralized Management) کنترل و مدیریت این ارزها است که به‌صورت متمرکز انجام می‌شود.

سایر ویژگی‌هایی که از بررسی تفاوت این دو توکن به دست آمد در جدول زیر قابل مشاهده است:

فاکتورهای مقایسه تتر ERC20 تتر TRC20
پایه بلاک‌چین Ethereum TRON
استاندارد  ERC20 TRC20
سرعت تراکنش به نسبت پایین (تا 15 دقیقه) بسیار بالا (کمتر از 3 دقیقه)
هزینه تراکنش متغیر / در برخی زمان‌ها بالا پایین
پذیرش و لیکوییدی پذیرش گسترده / لیکوییدی بالا پذیرش محدود اما رو به رشد
مشکلات نظارتی تحت نظارت بیشتر تحت نظارت کمتر

مقایسه انجام شده بین ویژگی‌های عمومی این دو تتر برای انتخاب یکی از آن‌ها کافی نیست؛ بلکه انتخاب از بین آن‌ها بر اساس نوع نیاز خریدار، کاربرد و شرایط هر خرید انجام می‌شود.

از دیگر تفاوت‌های مشهود تتر erc20 و تتر trc20 می‌توان به سبک آدرس آن‌ها اشاره کرد.

توکن‌های ERC20 با آدرس اتریوم شناخته می‌شود که همگی با پیشوند ثابت 0X آغاز می‌شوند. اما توکن‌های TRC20 از آدرس ترون استفاده کرده و به‌طور معمول با T شناسایی می‌شوند.

تتر اتریوم و تتر ترون هر دو استیبل‌کوین‌هایی هستند که ارزشی معادل یک دلار دارند؛ با این وجود در سبک آدرس، سرعت انتقال و کارمزد متفاوت عمل می‌کنند.

تتر erc20 یا trc20؛ کدام بهتر است؟

در بررسی و مقایسه تتر erc20 و trc20 می‌توان گفت که هر دو استیبل کوین هستند و عملکرد یکسانی دارند. با این تفاوت که یکی در بلاک‌چین اتریوم و دیگری در بلاک‌چین ترون فعالیت می‌کند. 

همان طور که در مقاله مدت زمان انتقال تتر به کیف پول هم گفته شد، سرعت تراکنش‌ها در تتر ترون در مقایسه با تتر اتریوم اندکی بالاتر است و کارمزد کمتری هم دارد. به همین دلیل تتر trc20 برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال انتخاب بهتری است.

با این وجود از آن‌جایی‌که تتر trc20 امنیت بالاتری دارد گزینه بهتری برای افرادی محسوب می‌شود که به دنبال ثبات در معامله‌های بلندمدتی هستند.

تتر TRC20 از پروتکل قرارداد هوشمند که توسط ترون توسعه یافته استفاده می‌کند و توکن‌های سریع و کارآمدی را برای پردازش تراکنش‌ها ارائه می‌دهد.

با این وجود توکن‌های ERC20 انعطاف و سازگاری بیشتری با کیف‌های ارز دیجیتال و صرافی‌ها دارند.

به‌طور کلی انتخاب از بین تتر erc20 و trc20 به نیازهای هر فرد و نوع کاربرد آن ارز بستگی دارد. 

هر فرد می‌تواند با پاسخ دادن به سوال‌های از قبیل؛ دلیل استفاده، اهمیت سرعت و کارمزد تراکنش‌ها، میزان پذیرش و مشکلات نظارتی تا حد زیادی می‌تواند تتر مناسب برای خود را مشخص کند.

Tether erc20 or trc20; which one is better

خرید و فروش تتر در صرافی نوین تتر

نوین تتر به عنوان یک صرافی تخصصی خرید و فروش تتر با هدف فراهم کردن دسترسی آسان و شفاف به تتر برای جامعه ایرانیان و فعالان در حوزه ارزهای دیجیتال، خدمات خود را آعاز کرده است.

با صرافی ما می‌توانید به‌راحتی تتر را خرید و فروش کنید. ما برترین معاملات و نرخ‌های روز تتر را ارائه می‌دهیم و اطمینان از شفافیت و امنیت تراکنش‌های شما را به عهده می‌گیریم. برای خرید و فروش تتر از صرافی ما، به سادگی به سایت ما مراجعه کنید و عملیات خرید را با چند کلیک ساده انجام دهید.

خرید و فروش تتر در صرافی نوین تتر

سؤالات متداول:

1- آیا امکان ارسال تتر از آدرس TRC20 به آدرس ERC20 وجود دارد؟

خیر، در صورتی که قصد ارسال تتر از حساب مبدأ به مقصد به واسطه شبکه های TRC20 و ERC20 دارید، باید بدانید که به هیچ عنوان نمی توانید ارز دیجیتال تتر را از شبکه TRC20 به آدرس ERC20 ارسال کنید. به دلیل اینکه ساختار و شبکه این دو آدرس با هم سازگاری ندارند و موجب بروز مشکل در تراکنش های درخواستی کاربران می شود. علاوه بر این در صورت ارسال رمز ارز تتر به آدرس اشتباه، احتمال از بین رفتن دارایی وجود دارد.

2- در رابطه با ارسال تتر سرعت شبکه TRC20 بیشتر است یا ERC20؟

در رابطه با ارسال و انتقال ارز دیجیتال تتر از طریق شبکه های TRC20 و ERC20 باید گفت که سرعت شبکه TRC20 بیشتر است و کارمزد کمتری برای تراکنش ها دارد. بنابراین اگر می خواهیم در مدت زمان کوتاه ارز دیجیتال خود را با کمترین کارمزد منتقل کنید، شبکه TRC20 را انتخاب کنید.

3- چرا انتقال تتر روی شبکه ترون ارزان ‌تر از اتریوم است؟

دلیل اصلی این موضوع به خلوتی شبکه ترون بر می ‌گردد. از آن‌ جایی که شبکه ترون ترافیک کمتری نسبت به شبکه اتریوم دارد، تراکنش‌های آن با سرعت بیشتری پردازش می‌شوند. همچنین به دلیل حجم کم تراکنش ‌ها، هیچ تراکنشی پشت صف نمی ‌ماند و به همین خاطر کارمزد پردازش تراکنش‌ ها نیز خیلی افزایش نمی ‌یابد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. قادر محمدی گفت:

    سلام آیا می‌تونم تتر روی شبکه ترون (TRC-20) را به متامسک اضافه کرد؟ برای کمترین مقدار داشتن کارمزد در تراکنش ها کدوم راه رو پیشنهاد میدید؟معایب تتر erc20 یا trc20 چیه کدوم ریسک کمتری داره؟

  2. سعید خاجوی گفت:

    سلام وقتتون بخیر میشه به من صرافی معرفی کنید که بدون اهراز هویت بتونم فعالیت داشته باشم اصلا صرافی وجود داره که همچین امکانی داشته باشه؟ اگه هست نون میشم منو راهنمایی کنید.

  3. soheelzare گفت:

    سلام، تقریبا یک ماه پیش به توصیه یکی از دوستانم از کیف پول تراست ولت ارز uplink به ارزش 0.0000006دلار به تعداد 75000000 خریدم الان ارزشش رسیده به 4.13 دلار ولی تعداد ارزم شده 0.38 تازه از مقدار پولی هم که گذاشته بودم کم شده، می خواستم راهنمایی بفرمایید دلیلش چیه

  4. یاسر گفت:

    سلام وقت بخیر
    چه فرقی بین توکن ERC20 وتوکن TRC20 هستش و کدوم از نظر سود دهی بهتر هستش هرکدومشون چه خاصیت هایی دارن ممنون میشم توضیح بدید سپاس