نحوه مواجه با انتقال اشتباه ارز دیجیتال - آموزش بازیابی ارسال اشتباه ارز دیجیتال
بازدید 3320
yekta 256 روز پیش 6 دیدگاه

نحوه مواجه با انتقال اشتباه ارز دیجیتال و بازیابی آن

انتقال ارزهای دیجیتال در شبکه‌های بلاک چین شاید کاری پیچیده باشد، اما کاربران در دنیای کریپتوکارنسی‌ها مجبورند که نحوه انتقال درست رمزارزها را به خوبی بیاموزند. شبکه‌های بلاک چین که ارزهای دیجیتال روی آنها ساخته و استفاده می‌شوند، بسیار مهم هستند. بررسی تفاوت تتر و یو اس دی کوین ( USDC vs USDT ) – تفاوت usdt و usdc درصورتی که کاربران هنگام انتقال ارزهای دیجیتال، شبکه بلاک چین را اشتباه انتخاب کنند، امکان از دست رفتن سرمایه آنها وجود دارد. به همین دلیل یکی از مهمترین مسائل هنگام انتقال ارزهای دیجیتال توجه به شبکه بلاک چین آن‌هاست. همراه ما باشید تا در این مقاله در رابطه با این موضوع بیشتر بدانید و نحوه مواجه با انتقال اشتباه ارز دیجیتال و آموزش بازیابی ارسال اشتباه ارز دیجیتال را بیاموزید.

آموزش بازیابی ارسال اشتباه ارز دیجیتال

بهترین پروژه های ارز دیجیتال و کاربران ارزهای دیجیتال برای انتقال رمزارزها از کیف پول‌های دیجیتال خود استفاده می‌کنند و در اغلب این کیف پول‌ها، اگر کاربر آدرس مقصد را اشتباه وارد کند و شبکه بلاک چین مبدا و مقصد یکی نباشد، کاربر پیغام خطا دریافت می‌کند. اما آدرس توکن‌ها در شبکه بایننس و اتریوم شبیه به هم هستند و کیف پول‌ها نمی‌توانند این تفاوت را تشخیص دهند و امکان انتقال توکن به شبکه اشتباه پیش می‌آید.

ارسال توکن به آدرس مناسب در متامسک

برای بازیابی ارزهای دیجیتال، شناسایی نوع کیف پولی که رمزارزهای خود را به آن منتقل کرده‌اید، بسیار حائز اهمیت است. اگر به کلید خصوصی و یا عبارت اولیه خود دسترسی داشته باشید، کیف پول شما غیرحضانتی و در غیراینصورت کیف پول شما حضانتی است. دانستن این مساله، کار بازیابی توکن‌ها را راحت‌تر می‌کند.همینطور که در سایت مبین هاست گفته شده:

انتقال ارز دیجیتال به آدرس اشتباه، کلاهبرداری، به‌اشتراک‌گذاری کلیدهای خصوصی یا ارسال کوین‌ها به بلاکچین اشتباه از نمونه‌های رایجی هستند که گاهی به ضررهای مالی قابل توجه منجر می‌شوند. برای جلوگیری از این ضررها، بهتر است با موارد رایج انتقال اشتباه ارزهای دیجیتال آشنا باشید تا قبل از انجام تراکنش، نکات لازم را مجددا بررسی کنید.همچنین عدم استفاده از سرور مجازی و اتصال به کیف پول یا صرافی با استفاده از یک اتصال ناامن و سرویس‌های تغییر آی‌پی رایگان یا بی‌کیفیت، باعث می‌شود تا اطلاعات شما در معرض خطر قرار بگیرد و یا برخی از پلتفرم‌ها، حساب کاربری شما را مسدود کنند و در انجام تراکنش‌ها با مشکل مواجه شوید.

درصورتی که توکن‌های ERC20 را در شبکه بایننس ارسال کرده‌اید و یا اینکه توکن‌های BEP20 را به شبکه اتریوم فرستاده‌اید، امکان بازیابی آن‌ها وجود دارد. برای بازیابی این توکن‌ها چند امکان زیر وجود دارد.

  1. ارسال توکن‌ها در شبکه‌های سازگار با EVM و شبکه‌های ناسازگار با EVM
  2. توکن‌ها به کیف پولی منتقل شده‌اند که از هر دو شبکه ETH و BSC پشتیبانی می‌کند.
  3. توکن‌ها به کیف پولی منتقل شده‌اند که از شبکه ETH یا BSC پشتیبانی می‌کند.
  4. توکن‌ها به یک کیف پول حضانتی منتقل شده‌اند. (در کیف پول حضانتی کلید خصوصی در اختیار کاربر قرار نمی‌گیرد.)

Training to recover wrongly sent digital currency

بازیابی توکن‌ها در شبکه‌های سازگار با EVM و شبکه‌های ناسازگار با EVM

یکی از نکات مهم در مورد شبکه‌های بلاک چین، سازگاری آن‌ها با EVM است. بسیاری از شبکه‌های محبوب مانند آربیتروم، آوالانچ، Optimism و Polygon با EVM سازگار هستند و برخی شبکه‌ها مانند Algorand، Klaytn و StarkNet با EVM سازگاری ندارند به طور مثال انتقال اتریوم به آربیتروم را در این مقاله مشاهده کنید.

EVM ماشین مجازی اتریوم است و اگر کاربر توکن‌‌های خود را به جای ارسال در شبکه اتریوم، به شبکه Polygon ارسال کند، مشکل حادی پیش نمی‌آید و کاربر تنها باید شبکه را به Polygon تغییر دهد و توکن‌های خود را بیابد؛ سپس می‌تواند توکن‌ها را به اتریوم متصل کند و همانطور که می‌خواست از آن‌ها استفاده کند. اما اگر توکن‌ها به شبکه‌های ناسازگار با EVM ارسال شود، کار مشکل می‌شود و ممکن است توکن‌ها برای همیشه از دست بروند.

ارسال توکن‌ها به شبکه‌های ناسازگار با EVM

بازیابی ارزهای دیجیتال از کیف پولی که از هردو شبکه اتریوم و بایننس پشتیبانی می‌کنند

بازیابی ارز دیجیتال با کلید خصوصی و پیدا کردن توکن‌ها در کیف پولی که از هر دو شبکه اتریوم و بایننس پشتیبانی می‌کند، کار راحتی است. اگر نمی‌توانید رمزارزهای خود را مشاهده کنید، در لیست تبدیل هر شبکه فهرست توکن‌ها را جستجو نمایید. برای مثال در کیف پول متامسک گزینه‌ای به نام Add Token وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد که لیست تمام توکن‌هایی که درحال حاضر پشتیبانی می‌کند را مشاهده کنند.

در کیف پول‌هایی که از هر دو شبکه اتریوم و بایننس پشتیبانی می‌کنند، دو راه برای انتقال توکن‌ها به شبکه اصلی وجود دارد در این مقاله روش انتقال تتر به متامسک را آموزش داده ایم.

ارسال-ارز-دیجیتال-به-شبکه-اشتباه

  1. پل بایننس

پل بایننس یک ابزار ساده و راحت برای تبدیل دارایی‌ها بین شبکه‌های بلاک چین است. شما باید تنها متامسک یا کیف پول زنجیره‌ای بایننس را متصل کنید و هر دارایی که می‌خواهید را منتقل کنید. هنگام انتقال این نکته را به خاطر داشته باشید که برای هزینه تراکنش (Gas Fee) در شبکه بایننس به BNB و در شبکه اتریوم به ETH نیاز دارید.

برای استفاده از پل بایننس، همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مراحل را انجام دهید.

  • در کادر شماره 1 توکن مورد نظر خود را وارد کنید.
  • در کادر شماره 2 شبکه فعلی و شبکه‌ای که می‌خواهید توکن را به آن انتقال دهید را انتخاب کنید.
  • در کادر شمار 3 تعداد توکن را وارد کنید.
  • درنهایت گزینه Connect wallet را بزنید.

Paul Binance

  1. تبدیل دستی

برای بازیابی توکن‌ها به روش دستی، ابتدا باید توکن‌های خود را به شبکه بایننس برگردانید، پس از اینکه توکن‌ها به شبکه بایننس برگشت، حال آن‌ها را به شبکه درست انتقال دهید.

برای مثال می‌خواهیم توکن Binance-Peg ETH با استاندارد BEP20 را به شبکه اتریوم منتقل کنیم. (برای انجام این کار باید BNB لازم برای هزینه تراکنش را داشته باشیم وگرنه انتقال انجام نمی‌شود.)

  • در صفحه بایننس، گزینه برداشت ارز را انتخاب کنید.
  • شبکه اتریوم (ETH) را انتخاب کنید.
  • Deposit network را روی شبکه BEP20 (BSC) قرار دهید.

انتخاب شبکه بایننس BEP20

پس از اینکه توکن‌ها به شبکه بایننس برگشتند، باید آن‌ها را به شبکه ERC20 منتقل کنیم. بنابراین توکن ها را به یک کیف پول که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند، منتقل کنید و شبکه انتقال را ERC20 قرار دهید روش صحیح تبدیل تتر erc20 به trc20 را در این مقاله مشاهده میکنید. .

بازیابی ارزهای دیجیتال از کیف پول‌هایی که از اتریوم یا بایننس پشتیبانی می کنند

برای بازیابی توکن‌ها در چین شرایطی باید از کلید خصوصی یا عبارت امنیتی کیف پول خود استفاده و توکن‌ها را به کیف پول جدیدی منتقل کنید که از هردو شبکه BSC و اتریوم پشتیبانی می‌کند.

How can I use this digital device to connect to Atrium or Binance?

نحوه وارد کردن کلید خصوصی

کلید خصوصی برای دستیابی به کیف پول‌های غیرحضانتی تعبیه شده است. وقتی کاربر کلید خصوصی خود را برای یک کیف پول جدید استفاده کند، امکان دسترسی به توکن‌های موجود در کیف پول قبلی نیز فراهم است. به عبارت دیگر وقتی کلید خصوصی در کیف پول جدید وارد می‌شود، رمزارزها به کیف پول جدید منتقل نمی‌شوند اما دسترسی به آن‌ها امکانپذیر است.

معروفترین کیف پول‌هایی که این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند، عبارتند از: متامسک، تراست ولت، Math Wallet، SafePal و توکن پاکت.

در ادامه با ارائه مثالی از کیف پول متامسک فرآیند وارد کردن کلید خصوصی و برگرداندن ارز دیجیتال ارسال شده و بازیابی ارزهای دیجیتال ارسال شده به شبکه اشتباه را توضیح می‌دهیم.

  1. با فرض اینکه از قبل کیف پول متامسک دارید، افزونه متامسک را در مرورگر کروم باز کنید و پس از موافقت با شرایط، روی گزینه Import an exciting wallet کلیک کنید.

ورود به متامسک

  1. مجدد با شرایط متامسک موافقت کنید و در مرحله بعد کلید خصوصی خود را وارد کرده و گزینه Confirm را بزنید. برای Import کردن متامسک می‌توانید از فایل JSON نیز استفاده کنید.

وارد کردن کلید خصوصی در متامسک

  1. در مرحله بعد باید شبکه BSC را به صورت دستی به متامسک اضافه کنید. برای انجام این کار در گوشه سمت چپ روی گزینه Ethereum Mainnet کلیک کنید و سپس گزینه Add network را بزنید.

اضافه کردن شبکه BSC به صورت دستی به متامسک

  1. به انتهای شبکه‌ها بروید و گزینه Add Network Manually را انتخاب کنید.

Add network manually

  1. در این صفحه جزئیات شبکه را مانند اطلاعات زیر پر کنید و گزینه Save را بزنید.

Network Name: BSC Mainnet

New RPC URL: https://bsc-dataseed1.binance.org/

Chain ID: 56

Symbol: BNB

Block Explorer URL: https://bscscan.com

وارد کردن اطلاعات شبکه BSC

  1. پس از انجام مراحل بالا، باید قرارداد توکن مناسب را به متامسک اضافه کنید، برای انجام این کار پس از اضافه شدن شبکه BSC، در کیف پول متامسک گزینه Add token را بزنید و اطلاعات توکن را مانند اطلاعات زیر وارد کنید و گزینه Next را بزنید.

Token Contract Address: 0x2170ed0880ac9a755fd29b2688956bd959f933f8

Token Symbol: ETH

Decimals of Precision: 18

مشخصات توکن درست

  1. در صفحه بعد روی گزینه Import یا Add Token کلیک کنید تا توکن به کیف پول شما اضافه شود.

اگر تمامی مراحل بالا به درستی انجام شود، قادر خواهید بود که توکن‌های از دست رفته خود را مشاهده کنید.

بازیابی ارز دیجیتال از کیف پول حضانتی

شانس بازیابی ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های حضانتی کمتر است. برای اینکه بتوانید به دارایی خود برگردانید، باید با دارنده کیف پول حضانتی یا پشتیبانی تماس بگیرید و درخواست کنید که کلید خصوصی را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید مانند مراحل بالا توکن‌های خود را بازیابی کنید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر دارندگان و صاحبان کیف پول‌های حضانتی از در اختیار قرار دادن کلید خصوصی به کاربران امتناع می‌کنند.

بازیابی ارز دیجیتال از کیف پول حضانتی

سخن پایانی

ارزهای دیجیتال در بستر شبکه‌های مختلفی از بلاک چین ساخته و ارائه می‌شوند. کاربران برای استفاده از رمزارزها و انجام معامله مجبور به انتقال ارزها به کیف پول‌ها هستند. یکی از مهمترین مسائل هنگام انتقال اشتباه ارز دیجیتال و توکن ها توجه و دقت به آدرس شبکه است. آدرس شبکه فرستنده و گیرنده باید یکسان باشد، درصورتی که توکن‌ها به شبکه اشتباهی منتقل شوند، ممکن است سرمایه کاربر از دست برود. برای بازیابی و خرید و فروش تتر و ارزهای دیجیتال منتقل شده به شبکه اشتباه سه راه وجود دارد که در این مقاله از نوین تتر و فراموشی رمز تراکنش تتر به آنها پرداختیم.

سؤالات متداول:

1- اگر ارز دیجیتال بیت کوین به یک آدر نادرست فرستاده شود، چه اتفاقی می افتد؟

در این حالت تراکنش انجام شده رد خواهد شد و به هیچ عنوان توسط شبکه بلاکچین تأیید نمی شود. در واقع هنگام ارسال بیت کوین به آدرس اشتباه، بلاکچین آن را تأیید نمی کند. علاوه بر این هیچ صرافی وجود نخواهد داشت که این کار را انجام دهد. چرا که همه آدرس های بیت کوین از قبل در شبکه سخت افزاری و نرم افزاری صرافی ها قرار داده شده و این ویژگی از بروز هرگونه مشکل هنگام ثبت آدرس نادرست جلوگیری به عمل می آورد.

2- انتقال اشتباه ارز دیجیتال چیست؟

انتقال اشتباه ارز دیجیتال یکی از اتفاقات شایع در بازار رمز ارزها است. بدین صورت که کاربران آدرس مقصد برای انتقال ارز را اشتباه وارد می کنند و این کار موجب بروز مشکل و اختلال در روند انتقال ارز به آدرس مقصد می گردد. در واقع با این کار ارز از دسترس کاربر خارج شده و احتمالاً بازیابی آن وجود نخواهد داشت.

3- نحوه بازیابی ارز دیجیتال ارسال شده به آدرس اشتباه چگونه است؟

ارزیابی رمز ارز ارسال شده به شبکه اشتباه، بستگی به کیف پول مقصد و سازگاری شبکه ‌ها با یکدیگر دارد. اگر مقصد یک صرافی باشد که باید با آ‌ها ارتباط بگیریم و در صورت عدم همکاری پشتیبانی صرافی، دارایی از دست رفته است. اگر مقصد کیف پول شخصی باشد و شبکه ‌‌ها ناسازگار باشند، ارز دیجیتال ما نابود شده است. در صورت سازگاری شبکه ‌‌ها، با ایمپورت در یک کیف پول دیگر امکان بازیابی وجود دارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد بارانی گفت:

    سلام و وقت بخیر من ارز بر بستر بایننس اسمارت چین رو انتقال دادم به یکی دیگه که از کیف پول های تراست ولتم و بستر مقصد اتریوم بود میتونید راهنماییم کنید که چطوری میتونم برگردونم به ولتم و از اونجایی که در ادرس مقصد تراکنش نمیبینم ممنون میشم بگید چیکار کنم چون در آدرس مبدا تراکنش انجام شده و هر دو کیف پول متعلق به تراست ولت و برای من بودن

    1. حامد گفت:

      سلام
      من مقداری ارز USD رو به آدرس اشتباه ارسال کردم و متاسفانه الان نمی‌دونم چکار کنم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  2. فاضل مهدوی گفت:

    سلام روزتون بخیر
    من ارزی رو از صرافی ایرانی به کیف پول تراست با بستر trc20 انتقال دادم الان که میخوام دوباره به صرافی انتقال بدم فقط بستر bep2 رو قبول میکنه برای واریز راه حل این مشکل رو ممنون میشم بگین

  3. poreya گفت:

    سلام
    اگر با سایت bitaddress.com به صورت آفلاین کیف پول بسازم ، وقتی کسی بیت کوین بریزه به کیف پولم، خود بیت کوین در سرور سایت bitaddress.com ذخیره میشه یا در لپ تاپم ذخیره میشه؟

  4. معصومه گفت:

    سلام من ارز usdc با شبکه پولیگان رو اشتباه فرستادم به ارز usdt با شبکه پولیگان و usdc هم فقط شبکه erc20 رو پشتیبانی میکنه حالا برای برگردوندن چیکار باید بکنم؟؟ممنون میشم راهنمایی بکنین

  5. مهام استمراری گفت:

    سلام
    واقعا مطالبتون عالی بود من خیلی وقت دنبال یاد گیری اینم که بتونم کلید خصوصی وارد کنم ولی خب جاییو پیدا نکردم که بتونم واضح آموزش بدهه ممنونم از آموزش خوبتون