انواع تتر و شیکه های آن
بازدید 3376
yekta 302 روز پیش 4 دیدگاه

بررسی کامل انواع تتر و شبکه های آن

تتر به‌عنوان یک ارز دیجیتال پایدار در بازار کریپتو شناخته می‌شود. این رمزارز در جایگاه اول استیبل کوین‌های بازار قرار گرفته و در بسیاری از صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال در دسترس است. کمپانی تتر برای اینکه امکان استفاده از توکن USDT را در شبکه‌های بلاکچینی مختلف و با کمترین هزینه امکان‌پذیر کند، انواع تتر را در شبکه‌های مختلفی راه‌اندازی کرده است. در حال حاضر از پرکاربردترین انواع Tether می‌توان به تتر شبکه بیت کوین (omni)، تتر شبکه ترون ( TRC-20) و تتر شبکه اتریوم (ERC-20) اشاره کرد. البته تترهای مبتنی بر شبکه بی ان بی (BEP20)، ایاس (EOS)، سولانا (SOL) و آوالانچ (AVALANCHE) هم در سال‌های اخیر مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند در حال حاضر دو تتر TRC20 و ERC20 پرکاربردترین تترهای بازار هستند. دارند. در ادامه درباره تفاوت انواع تتر و شبکه های آن و کاربردهای آن‌ها صحبت می‌کنیم.

تتر چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی انواع تتر برویم، درباره ماهیت تتر صحبت کنیم. تتر استیبل کوینی است که به‌صورت یک به یک با دلار لینک شده است. ارزش تتر همواره برابر یک دلار آمریکا حفظ می‌شود و به‌ندرت در حد چند هزارم دلار تغییر  می‌کند.

استیبل کوین‌ها بیشترین کاربرد را در بازار ارزهای دیجیتال دارند. زمانی که کاربران قصد انجام معامله‌ای را دارند، می‌توانند برای حفظ سود یا خرید سایر ارزهای دیجیتال از استیبل کوین‌هایی مثل تتر استفاده کنند. همچنین در زمان ریزش‌های بازار هم معامله‌گران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به استیبل تبدیل کرده و نگهداری کنند.

در مقاله «تتر چیست»، می‌توانید با کاربرد تتر و چیستی آن به طور کامل آشنا شوید.

What is Tether and what is its use?

معرفی انواع تتر و شبکه های آن| 7 تتر معروف بازار بلاکچین

تتر استیبل کوینی است که روی شبکه‌های مختلفی ارائه می‌شود. این ارز دیجیتال در زمانی که رونمایی شد، ابتدا روی شبکه بیت کوین (Omni) و با نام RealCoin شروع به کار کرد؛ اما به‌خاطر کندی شبکه بیت کوین و مقیاس‌پذیری پایین آن، بعدها تتر روی شبکه اتریوم نیز لانچ شد تا ساده‌تر در دسترس کاربران قرار بگیرد. با این حال این پایان کار تتر نبود. با گسترش دنیای کریپتو، کم‌کم انواع تتر نیز روی شبکه‌های مختلف لانچ شده و آغاز به کار کردند. امروزه کاربران به تتر روی شبکه‌های مختلفی دسترسی دارند. معروف‌ترین انواع ارز دیجیتال تتر عبارتند از:

1.     تتر شبکه امنی (Omni)

درباره تتر شبکه امنی، سایت والکس این‌گونه توضیح داده است:

«اولین نسخه ساخته شده از تتر، تتر امنی بود. این USDT در واقع، بر روی بلاکچین امنی یا همان بیت کوین قرار داشت. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه‌گذاران، این Tether را به‌عنوان تتر بیت کوین می‌شناسند. همان‌طور که گفتیم، این USDT از اولین انواع تتر است و همین دلیل مشکلات زیادی هم داشت. برخی از این مشکلات، سرعت پایین در انجام تراکنش‌ها، ایمن نبودن شبکه، مورد حمله قرار گرفتن توسط هکرها، کارمزد بالا برای تراکنش‌ها و شلوغی شبکه بود. این موارد تنها بخشی از مشکلات تتر امنی است؛ که به دنبال آن، سرمایه‌گذاران و صرافی‌ها، استفاده از آن را کنار گذاشتند. پس از مدتی، یک USDT جدید به‌عنوان جایگزین بهتر برای تتر امنی معرفی شد.»

2.     تتر شبکه اتریوم ERC-20

آنچه ما به‌عنوان تتر یا همان USDT می‌شناسیم، درواقع تتر شبکه اتریوم است. این تتر در سال 2017 و در پی مشکلاتی که تتر Omni داشت، لانچ شد. این تتر با شناسه ERC-20 شناخته می‌شود. و گزینه امن‌تری نسبت به نسخه قبلی تتر است. شبکه اتریوم مقیاس‌پذیری بالاتری داشته و سرعت انجام تراکنش‌ها نیز در آن بالاتر است. علاوه بر این، یک شبکه غیرمتمرکز به‌حساب می‌آید که در جدیدترین تغییرات، با مکانیزم اجماع اثبات سهام کار می‌کند. مزیت این مکانیزم مقیاس‌پذیری بیشتر و سرعت بالاتر انجام تراکنش‌هاست.

نکته دیگر اینکه شبکه اتریوم امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را نیز دارد. این مسئله باعث شده تا پلتفرم‌های دیفای، بازی‌های کریپتویی و Dappها به سراغ استفاده از این شبکه بروند. امکان انتقال سریع و امن سرمایه مزیتی‌ است که تتر ERC20 به این پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌دهد.

از تتر شبکه اتریوم گاهی با اسم تتر ERC20 هم یاد می‌شود. دلیل این نام‌گذاری به استانداردی برمی‌گردد که شبکه اتریوم برای راه‌اندازی توکن‌ها دارد. رمزارزهایی که روی شبکه اتریوم لانچ می‌شوند، از استاندارد TRC-20 بهره می‌برند. به همین خاطر تتر USDT هم گاهی با نام‌های ERC20 و USDT ERC20 خوانده می‌شود.

در حال حاضر بین انواع تتر، USDT شبکه اتریوم بیشترین مقبولیت را بین کاربران بلاکچینی دارد. به نحوی که اغلب کاربران، تترهای امنی خود را به تتر اتریوم تبدیل کرده‌اند.

ERC-20 Ethereum Network Tether

3.     تتر شبکه ترون TRC-20

در بین انواع متداول‌تر تتر، تتر شبکه ترون از دو گزینه تتر امنی و تتر اتریوم کارمزد کمتری دارد. در سال 2020 و با گسترش پروژه‌های دیفای و پلتفرم‌های بلاکچینی، ترافیک شبکه اتریوم بالاتر رفت. این عامل باعث شد تا هزینه تراکنش‌ها در شبکه اتریوم افزایش پیدا کند و سرعت انجام عملیات هم پایین‌تر بیاید. اگرچه همچنان تتر اتریوم گزینه خوبی برای نگهداری سرمایه‌های مالی بود و طرف‌داران خود را داشت، اما مشکلات ایجاد شده باعث شد تا کمپانی تتر به فکر استفاده از بلاکچین‌های دیگر نیز بیفتد. نخستین شبکه‌ای که توسعه‌دهندگان تتر به سراغ آن رفتند، شبکه ترون بود.

شبکه ترون از مکانیزم اجتماع اثبات سهام بهره می‌برد و در هر ثانیه امکان انجام 2000 تراکنش را دارد. مقیاس‌پذیری بیشتر شبکه ترون نسبت به اتریوم و هزینه بسیار پایین تراکنش‌ها از مزیت‌های دیگر شبکه ترون است. علاوه بر این بلاکچین ترون امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را نیز به توسعه‌دهندگان می‌دهد. به همین خاطر مورد توجه بسیاری از پروژه‌های دیفای و Dappها قرار گرفته است.

تتر شبکه ترون با نام تتر TRC20 یا USDT TRC20 شناخته می‌شود؛ زیرا توکن‌های این شبکه با استاندارد TRC20 راه‌اندازی می‌شوند.

تتر شبکه ترون نسبت به انواع دیگر تتر با سرعت بیشتری انتقال داده می‌شود و کارمزد پایین‌تری دارد. علاوه بر این، شبکه ترون امکان استفاده از ایردراپ و سیستم‌های استیکینگ و پاداش‌دهی را نیز به Tether اضافه کرده است. این ویژگی باعث شده تا توکن تتر ERC20 بیشتر مورد توجه توسعه‌دهندگان بلاکچینی قرار بگیرد.

4.     تتر شبکه بایننس اسمارت چین BEB-20

هم‌زمان با راه‌اندازی تتر شبکه ترون، کمپانی Tether به ‌سراغ شبکه‌های بلاکچینی دیگر هم رفت. یکی از این بلاکچین‌ها، زنجیره هوشمند بایننس (BSC) بود. این شبکه بر پایه ماشین مجازی اتریوم EVM فعالیت می‌کند. زنجیره هوشمند بایننس در حقیقت یک شبکه بلاکچینی ارزان است که توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شده. توکن این بلاکچین با نام BNB شناخته می‌شود و جایگاه چهارم بازار کریپتو را در اختیار دارد.

تتر بایننس هم با نام USDT-BSC یا BEB20 معروف است. این استیبل کوین نسبت به انواع تتر و به‌خصوص تتر اتریوم سریع‌تر بوده و کارمزد کمتری دارد. تتر BEB20 در بین کاربران binance به‌شدت معروف است. همچنین در بسیاری از صرافی‌های دیگر هم به‌عنوان جایگزین خوبی برای  تتر ERC20 شناخته می‌شود.

Tether Binance Smart China BEB-20 network

5.     تتر شبکه ایاس EOS

یکی از جدیدترین انواع تتر، تتر شبکه ایاس است. کمپانی تتر در سال 2019 به سراغ شبکه بلاکچین ایاس رفت و اقدام به راه‌اندازی USDT-EOS کرد. بر اساس ادعای کمپانی ایاس، این بلاکچین می‌تواند کارمزد تراکنش‌ها را به طور کامل حذف کند که مزیت مهم این شبکه برای تتر است. همچنین سرعت انجام تراکنش‌ها در شبکه EOS بسیار بالاست. تا جایی که این کمپانی ادعا می‌کند تمامی تراکنش‌ها در کمتر از نیم ثانیه تایید می‌شود و حدود 2 دقیقه طول می‌کشد تا نهایی گردد.

از دیگر مزیت‌های شبکه ایاس برای تتر می‌توان به مقیاس‌پذیری بالا، استفاده از الگوریتم اجماع گواه اثبات سهام خصوصی (dPOS)، نگهداری داده‌ها در فضای ابری و طراحی بدون باگ آن اشاره کرد. با این حال تتر شبکه ایاس همچنان به اندازه دیگر انواع شبکه تتر شناخته شده نیست.

6.     تتر شبکه سولانا SOL

تتر مبتنی بر شبکه سولانا در اواخر سال 2021 راه‌اندازی شد. بلاکچین سولانا یک شبکه سریع و ارزان است که بین توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران محبوبیت بالایی دارد. سرعت و مقیاس‌پذیری دو ویژگی‌ مهمی هستند که شبکه سولانا با آن‌ها شناخته می‌شود. با اینکه شبکه سولانا در سال 2020 شروع به کار کرده، اما در همین مدت هم توسعه‌دهندگان بسیاری به سراغ استفاده از این شبکه رفته‌اند. بلاکچین سولانا امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را دارد و به همین خاطر برای راه‌اندازی پلتفرم‌های دیفای و Dappها کاربردی است.

تتر سولانا با نام اختصاری USDT-SOL شناخته می‌شود؛ اما هنوز آن‌چنان که باید در بازار جا نیفتاده است. با توجه زیادی که توسعه‌دهندگان به این شبکه دارند، احتمالاً در چند سال آینده تتر سولانا به جایگزین مناسبی برای تتر شبکه اتریوم و ترون تبدیل شود. انجام تراکنش‌های تتر در شبکه سولانا سریع‌تر بوده و کارمزد کمتری از دیگر شبکه‌های تتر خواهد داشت.

Tether Network Solana SOL

7.     تتر شبکه آوالانچ AVALANCHE

تتر شبکه آوالانچ در اوایل سال 2022 راه‌اندازی شد و به نوعی جدیدترین شبکه‌ای است که کمپانی Tether به ‌سراغ آن رفته است. توسعه‌دهنده‌های شبکه AVALANCHE مدعی هستند که تایید تراکنش‌ها در این شبکه کمتر از یک ثانیه طول می‌کشد. عملکرد خوب آوالانچ نشان می‌‌دهد که این ادعا چندان هم بی‌ربط نیست. این شبکه در هر ثانیه توان انجام 4500 تراکنش را دارد که باعث شده سرعت انجام تراکنش‌ها در آن بسیار بالاتر از دیگر شبکه‌های بلاکچینی باشد.

از شبکه آوالانچ به‌عنوان جایگزین شبکه اتریوم یاد می‌شود. مهم‌ترین ایرادی که به شبکه اتریوم و برخی دیگر از شبکه‌های بلاکچینی وارد است، مقیاس‌ ناپذیری آن‌هاست. توسعه‌دهندگان AVA نیز روی همین ایراد تمرکز کرده‌اند و هدف‌شان ایجاد و توسعه شبکه‌ای مقیاس‌پذیر است.

پروتکل اجماع آوالانچ و نوع طراحی شبکه آن باعث شده تا بسیاری از پلتفرم‌ها و DAppهای بازار به سراغ این شبکه بلاکچینی بروند. به نحوی که آوالانچ در کمتر از 2 سال توانسته به یکی از بهترین بلاکچین‌های بازار تبدیل شود.

به خاطر همین استقبال زیاد، کمپانی تتر هم در آخرین تصمیمات خود، تتر آوالانچ را راه‌اندازی کرده است. این تتر با نام USDT-AVAX شناخته می‌شود. اگرچه تتر آواکس در حال حاضر خیلی کاربردی به نظر نمی‌رسد، اما پیش‌بینی می‌شود با بیشتر شدن کاربرد این شبکه، این تتر هم مورد توجه کاربران قرار بگیرد.

تراکنش‌های تتر آواکس سریع‌تر از انواع دیگر تتر مثل ERC20، TRC20 و BEB20 انجام می‌شود و میزان کارمزد آن هم به‌شدت پایین‌تر است.

  تتر شبکه آوالانچ AVALANCHE

انواع دیگر تتر چیست؟

در بالا 7 مورد از انواع تتر را مورد بررسی قرار دادیم و معرفی کردیم؛ اما این موارد تنها شبکه‌هایی نیستند که از توکن تتر پشتیبانی می‌کنند. این کمپانی در سال‌های اخیر سعی کرده توکن خود را در اغلب بلاکچین‌های پر کاربرد راه‌اندازی کند. از دیگر شبکه‌های تتر می‌توان به کازموس (COSMOS)، تزوس (TEZOS)، نیر (NEAR)، فانتوم (FANTOM)، پالیگان (POLYGON) و الگوراند (ALGO) هم اشاره کرد. با این حال تتر این شبکه‌ها سهم چندانی از کل تتر در گردش ندارند.

What are the other types of Tether?

تفاوت تتر TRC20 با تتر ERC20 چیست؟

در بین انواع شبکه تتر، دو شبکه تتر اتریوم و شبکه تتر ترون بیشترین کاربرد را در فضای بلاکچین دارند و اغلب پلتفرم‌ها، کیف پول‌ها و صرافی‌ها از این دو نوع USDT پشتیبانی می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا همواره مقایسه‌ای بین تتر TRC20 و ERC20 شکل بگیرد.

نکته مهم اینجاست که هر دوی این تترها ارزشی برابر با یک دلار امریکا دارند و از نظر قیمتی تفاوتی باهم نخواهند داشت؛ اما مسائلی این وسط وجود دارد که باعث شده تفاوت‌های این وسط شکل بگیرد. مهم‌ترین تفاوت‌های تتر اتریوم و تتر ترون را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

نوع تتر تتر ERC20 تتر TRC20
شبکه بلاکچین شبکه اتریوم ETH شبکه ترون TRON
سرعت انتقال 2 تا 10 دقیقه چند ثانیه تا 2 دقیقه
کارمزد میانگین 30 دلار میانگین 2 دلار
امنیت بسیار بالا متوسط
کارایی مناسب برای انتقال مبالغ سنگین مناسب برای انتقال مبالغ خرد
مدل آدرس‌ شروع با عدد 0 و حرف X شروع با حرف T

مهم‌ترین نکته در انتخاب شبکه تتر این است که اگر بخواهید تتر را از کیف پولی به کیف پول دیگری انتقال دهید، باید حواستان به تطابق آدرس‌ها باشد. درواقع اگر تتر ERC20 دارید، نمی‌توانید آن را به یک حساب تتری TRC20 واریز کنید. در این صورت تراکنش شما انجام نمی‌شود و فرایند انتقال به مشکل می‌خورد.  این مشکل درباره انواع دیگر تتر هم وجود دارد.

به طور معمول از تتر ERC20 برای انجام تراکنش‌های مالی با مبالغ سنگین استفاده می‌شود؛ تتر TRC20 هم برای تراکنش‌های با رقم پایین کاربرد دارد. البته با گسترش انواع تتر، مثل تتر سولانا و آوالانچ احتمالاً در چند سال دیگر این توازن به هم بخورد و دیگر تتر شبکه‌های اتریوم یا حتی ترون چندان کاربردی نباشند. در مقاله تفاوت تتر ERC20 و TRC20 چیست بیشتر درباره این موضوع صحبت کرده ایم که برای اطلاعات بیشتر، می توانید به آن صفحه مراجعه کنید.

سخن آخر

تتر استیبل کوینی است که توسط کمپانی Tether راه‌اندازی شده و کاربردهای زیادی در فضای بلاکچین دارد. این کمپانی نخستین بار از بلاکچین Omni بیت کوین برای راه‌اندازی توکن خود استفاده کرد؛ اما سرعت پایین و کارمزد بالای تراکنش‌ها باعث شد تا تتر ERC20 متولد شود. پس از آن، چون بار شبکه اتریوم بالا رفت و هزینه‌ تراکنش‌هایش افزایش یافت، انواع تتر روی دیگر شبکه‌های بلاکچینی راه‌اندازی شدند.

در حال حاضر تتر شبکه ترون بیشترین کاربرد را در بازار کریپتو دارد و رتبه دوم هم به تتر شبکه اتریوم اختصاص پیدا می‌کند. از دیگر تترهای معروف، می‌توان به تتر شبکه بایننس، تتر سولانا، تتر ایاس و تتر آوالانچ اشاره کرد. اگر  درباره انواع USDT و کاربرد آن سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.

سوالات متداول مقاله انواع تتر و شبکه های آن

از کجا و چگونه تتر بخریم؟

برای خرید تتر باید از صرافی‌های ارز دیجیتال کمک بگیرید. در ایران صرافی نوین تتر پایین‌ترین نرخ تتر را ارائه می‌کند. در این صرافی می‌توانید از طریق درگاه پرداخت بانکی تتر موردنیاز خود را خریداری کرده و سپس به بروکرها، صرافی‌های خارجی یا کیف پول‌های ارز دیجیتال انتقال دهید. برای این کار، می توانید به صفحه خرید تتر مراجعه کنید.

بهترین نوع تتر برای خریداری کدام است؟

ارزش ذاتی تمامی انواع تتر برابر با 1 دلار امریکاست؛ اما میزان کارمزد شبکه و سرعت انتقال از عواملی است که در انتخاب نوع تتر اهمیت پیدا می‌کند. در حال حاضر تتر TRC20 بیشترین طرفدار را در بازار کریپتو دارد و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از این تتر هم نوبت به USDT ERC20 می‌رسد. این دو تتر در انواع کیف پول‌ها و پلتفرم‌های کریپتویی در دسترس هستند.

از تتر ERC20 در چه مواقعی باید استفاده کرد؟

تتر شبکه اتریوم در اغلب پلتفرم‌های دیفای و اپلیکیشن‌های بلاکچینی کاربرد دارد. اگر می‌خواهید از این پلتفرم‌ها استفاده کنید، مطمئن شوید که از چه نوع تتری پشتیبانی می‌کنند. چون کارمزد تتر ERC20 بالاتر از توکن TRC20 است، اغلب کاربران در حالت عادی تتر TRC20 را ترجیح می‌دهند. مگر اینکه مجبور به استفاده از تتر ERC20 باشند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بردیا مرادیانی گفت:

    افراد زیادی که در در حوزه بلاک چین فعالن و علاقه شدیدی به شبکه‌های اصیل‌تر مثل بیت کوین و اتریوم دارن و حاضر نیستن حتی یک تراکنش در شبکه‌های لایه اول دیگر مثل ترون انجام بدن. خیلیا ترجیح می‌دن با تکنولوژی پیش برن و عملیات‌های خود را با سرعت بیشتری انجام بدن حتی اگر این مدرن بودن به قیمت شکست خوردن بعضی تراکنش‌ها تمام بشه.

  2. احسال جلالی گفت:

    سلام این تتر با هر واحد از دلار آمریکا مگه برابری نمیکنه ؟ پس چه فرقی داره که ما بخوایم روی تتتر و یا چه بخوایم روی دلار سرمایه گزاری بکنیم ؟ چه فرقی دارن پس؟

  3. MOHAMAD گفت:

    امنیت تتر ERC-20 و TRC-20 به طور کلی یکسان هسش درسته؟؟فقط ی تفاوت‌های جزئی در مورد این دو نوع از انواع تتر وجود دارع تتر ERC-20 روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شع که شبکه بلاک چینی عمومی و هیچ شخص یا نهادی اون رو کنترل نمی‌کنه و همه تراکنش‌های اون به صورت شفاف ثبت می‌شع

  4. یاسر گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    میخواستم بدونم که این تزوس ونیر چه فرقی باهم دارن؟؟کدومشون بهتره و خودتون پیشنهاد میدید؟؟