دامیننس تتر چیست
بازدید 47
saied-davoodi 179 روز پیش 4 دیدگاه

دامیننس تتر چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال تتر اولین و مهم‌ترین استیبل کوین بازار رمزارزها است. این ارز دیجیتال در جایگاه سوم مارکت کپ قرار دارد و حجم بازار آن به 91 میلیارد دلار می‌رسد. (این داده مربوط به دی‌ ماه 1402 است.) بسیاری از کاربران برای انجام معاملات در بازار کریپتو از تتر استفاده می‌کنند. همچنین در مواقع بحرانی کاربران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به تتر تبدیل کنند تا از نوسانات بازار در امان باشند. تسلطی که تتر روی بازار دارد، باعث شده تا تغییرات حجم بازار آن روی قیمت سایر ارزهای دیجیتال هم تاثیر بگذارد. میزان تسلط تتر بر بازار کریپتو با مفهوم دامیننس تتر بیان می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره اینکه دامیننس تتر و usdt.d چیست و چطور می‌توان از آن برای تحلیل استفاده کرد صحبت کنیم.

ارز دیجیتال تتر چیست و چرا اهمیت دارد؟

ارز دیجیتال تتر در سال 2014 میلادی و توسط شرکت آیفینیکس (IFinex) متولد شد. هدف استفاده از چارت دامیننس تتر آسان‌سازی فرایند خرید و فروش ارزهای دیجیتال بود. تا پیش از این کاربران برای خرید بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال ناچار بودند از ارزهای فیات استفاده کنند. فرایند خرید و فروش بیت کوین با ارزهای فیات همواره دردسرساز می‌شد. به نحوی که اغلب عامل اصلی ضرر کردن کاربران بود. برای همین همین ارز دیجیتال Raalcoin به‌وجود آمد تا به‌صورت یک به یک با دلار لینک شود و در بازار کریپتو حکم یک دلار واحد را داشته باشد. به این شکل اگر کاربری قصد فروش و رابطه دامیننس تتر و بیت کوین خود را داشت، می‌توانست آن را سریعاً به این استیبل کوین تبدیل کند و دیگر دردسرهای قبل را نداشته باشد. همچنین برای خرید بیت کوین هم می‌شد از همین استیبل کوین استفاده کرد.

بعدها این ارز دیجیتال به تتر Tehther تغییر نام داد و به بزرگ‌ترین و معتبرترین استیبل کوین بازار تبدیل شد. در این سال‌ها استیبل کوین‌های دیگر هم به بازار عرضه شده‌اند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به USDC و DAI اشاره کرد؛ اما حجم بازاری که این استیبل کوین‌ها دارند، خیلی کمتر از حجم بازار تتر است. علاوه بر این، تتر در اغلب صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال به‌عنوان یک رمزارز پایه مورد قبول قرار گرفته و استفاده می‌شود. به همین خاطر تسلط بیشتری بر بازار دارد و تغییرات حجمی آن کل بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این اهمیت باعث شده تا مفهوم و منظور از دامیننس تتر چیست در بازار شکل بگیرد و تحلیل‌گران زیادی از دامیننس تتر برای پیش‌بینی حرکت‌های بعدی بازار استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با ارز دیجیتال تتر و تاریخچه آن می‌توانید مقاله «ارز دیجیتال تتر چیست» را در ادامه بخوانید.

ارز دیجیتال تتر چیست و چرا اهمیت دارد؟

منظور از دامیننس تتر چیست؟

قبل از اینکه به سراغ تعریف دامیننس تتر برویم، باید از این بگوییم که اصطلاح دامیننس چیست و چه اهمیتی دارد. سایت میهن بلاکچین مفهوم دامیننس را این‌گونه توضیح می‌دهد:

«به طور کلی دامیننس (Dominance) به مفهوم تسلط یا سلطه است. دامیننس تتر به معنی تسلط استیبل کوین تتر بر بازار رمزارزها است. به عبارت ساده‌تر دامیننس تتر نشان‌دهنده سهم ارز دیجیتال تتر از کل بازار رمزارزها است. ارزش کل بازار یا مارکت کپ تتر از حاصل ضرب تعداد توکن‌های در گردش در قیمت تتر به دست می‌آید و چون قیمت تتر همواره حدودا برابر با یک دلار است، می‌توان گفت ارزش کل بازار USDT برابر با توکن‌های در گردش این استیبل کوین است.»

زمانی که دامیننس تتر افزایش پیدا می‌کند، به معنای این است که کاربران در حال خرید تتر هستند یا دارند سرمایه ارز دیجیتال خود را به تتر تبدیل می‌کنند. کاهش دامیننس USDT هم خبر از کاهش توکن‌های در گردش تتر می‌دهد. در مواقعی این اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران تترهای خود را به بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنند.

البته تحلیل رفتار کاربران از روی افزایش یا کاهش دامیننس تتر به این سادگی هم نیست. تغییرات دامیننس Tether را می‌توان در تحلیل‌ها لحاظ کرد؛ اما به‌تنهایی نمی‌توان آن را مورد استفاده قرار داد. درواقع تمام احتمالاتی که درباره روند تغییرات تتر مطرح می‌شود، تا حدودی درست است و تحت شرایط خاص می‌تواند نقض شود. در ادامه درباره نحوه تحلیل بازار با استفاده از دامیننس تتر صحبت می‌کنیم.

دامیننس بیت کوین چیست و چه تاثیری روی دامیننس تتر دارد؟

تا اینجا درباره سوال دامیننس تتر چیست صحبت کردیم؛ اما از مفهوم دامیننس برای سایر ارزهای دیجیتال هم می‌توان استفاده کرد. بیت کوین مهم‌ترین ارز دیجیتال بازار است و میزان تسلطش بر بازار بیشترین نقش را در تغییرات قیمتی سایر ارزهای دیجیتال دارد.

در مواقعی که روند بازار مشخص است، تحلیل‌گران چندان کاری با دامیننس تتر ندارند. در این مواقع دامیننس بیت کوین اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. زیرا تغییرات قیمتی بیت کوین می‌تواند باعث تغییرات قیمتی سایر آلت کوین‌ها نیز بشود. اگر تغییرات چرخه‌ای بیت کوین را در نظر بگیرید، می‌بینید که هروقت دامیننس بیت کوین در کف‌ترین حالت ممکن بوده و سپس روند افزایش به خود گرفته، قیمت بیت کوین هم شروع به رشد کرده و افزایش یافته است. همچنین در مواقعی که رشد بیت کوین متوقف شده و ریزش شدیدی را تجربه کرده، سرمایه‌گذاران اقدام به فروش بیت کوین‌های خود کرده‌اند و همین مسئله باعث کاهش دامیننس بیت کوین شده است.

افزایش و کاهش دامیننس بیت کوین به ‌طور غیرمستقیم با دامیننس تتر هم ارتباط دارد. معمولاً هروقت دامیننس بیت کوین افزایشی باشد، دامیننس تتر کاهشی می‌شود. این تغییر به این معناست که سرمایه‌گذاران در حال خرید بیت کوین هستند. ایضاً در مواقعی که دامیننس بیت کوین کاهشی است، دامیننس تتر یک روند افزایشی را تجربه می‌کند. از این تغییر می‌توان فهمید که سرمایه‌گذاران در حال فروش بیت کوین‌های خود و تبدیل آن به تتر هستند.

طبق گفته سایت رمزینکس:

دامیننس در لغت به معنی سلطه و در دنیای ارز دیجیتال نشانگر میزان تسلط یک رمزارز در کل بازار است. به عبارت ساده‌تر USDT Dominance نشان‌دهنده سهم استیبل کوین تتر از کل بازار رمزارز است و به صورت درصد نمایش داده می‌شود.دامیننس از تقسیم ارزش بازار تتر با نماد تتر در تریدینگ ویو و USDT بر ارزش کل بازار ارز دیجیتال به دست می‌آید. مارکت کپ یا ارزش بازار (Market Cap) هر رمزارز، حاصل ضرب قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال در واحدهای در گردش است. از آنجا که قیمت لحظه‌ای تتر به عنوان استیبل کوین تقریبا یک دلار است، ارزش آن برابر با تعداد واحدهای در گردش است.

دامیننس بیت کوین چیست و چه تاثیری روی دامیننس تتر دارد؟

آموزش نحوه تحلیل دامیننس تتر

منظور از تحلیل دامیننس تتر چیست و چطور باید آن را انجام داد؟ این سوال بسیاری از کاربران است. دامیننس ارز دیجیتال تتر اغلب به‌صورت نمودار دامیننس بیت کوین نمایش داده می‌شود و در تحلیل‌های تکنیکال کاربرد دارد. برای دسترسی به دامیننس تتر در تریدینگ ویو کافی است عبارت USDT.D را در بخش جستجوی سایت tradingview وارد کنید. به این شکل نمودار دامیننس تتر به شما نمایش داده می‌شود.

آموزش نحوه تحلیل دامیننس تتر

حال همان‌طور که در تحلیل نموداری قیمت بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال می‌توانید از ابزارهای مختلف تحلیلی استفاده کنید، در اینجا هم این ابزارها و اندیکاتورها در دسترس‌تان قرار دارند. تاثیر دامیننس تتر در بازار مواقعی اهمیت دارد که بازار سمت و سوی مشخصی نداشته و در حال رنج زدن باشد. در این صورت می‌توان از تغییرات دامیننس تتر و رفتار کاربران، به طور حدودی روند بازار را پیش‌بینی کرد. به طور کلی سه حالت زیر در تحلیل دامیننس تتر لحظه ای اهمیت دارند:

1.     صعود دامیننس تتر و کاهش دامیننس سایر ارزهای دیجیتال

در زمانی که بیت کوین روند کاهش به خود گرفته و ارزش سایر ارزهای دیجیتال هم در حال کاهش است، اگر دامیننس تتر حالت صعودی به خود بگیرد، نشان از میزان ترس موجود در بین کاربران است. در این حالت کاربران ترجیح می‌دهند دارایی‌های دیجیتال خود را به تتر تبدیل کنند تا ارزش آن از دست نرود.

به همین خاطر اگر می‌بینید که روند تغییرات دامیننس تتر صعودی شده، باید روند بازار را نیز بررسی کنید. اگر این صعود دامیننس تتر با نزول دامیننس بیت کوین همراه است، نسبت به خرید بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال احتیاط کنید. اگر اهل تریدهای روزانه و ساعتی هستید، در این مواقع به سراغ پوزیشن‌های لانگ (LONG) نروید و منتظر قطعی شدن روند بازار بمانید. همچنین اگر قصد گرفتن پوزیشن‌های شورت (Short) را دارید، با احتیاط بیشتری عمل کنید.

2.     کاهش دامیننس تتر، همراه با افزایش دامیننس بیت کوین

یکی از تحلیل‌های سرراست درباره روند تغییرات دامیننس تتر، در مواقعی است که حجم بازار تتر در حال کاهش باشد و در عوض، میزان بیت کوین‌های بازار روند افزایشی به خود بگیرند. این حالت در مواقعی پیش می‌آید که بیت کوین یک ریزش شدید را پشت سر گذاشته و تقریباً به کف قیمتی خود رسیده باشد. این ‌طور وقت‌ها سرمایه‌گذاران بزرگ اقدام به خرید بیت کوین کرده و بخش عظیمی از تترهای خود را وارد بازار می‌کنند. در نتیجه دامیننس تتر کاهش می‌یابد و در نقطه مقابل دامیننس بیت کوین افزایشی می‌شود.

هر وقت این اتفاق رخ می‌دهد، خرید بیت کوین گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؛ اما خرید آلت کوین‌ها خیلی توصیه نمی‌شود؛ زیرا تغییرات قیمتی آلت کوین‌ها حتی اگر با رشد هم همراه باشند، معمولاً نسبت به بیت کوین رشد کمتری دارند. به همین خاطر بهتر است در این مواقع بیشتر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید و نهایتاً به سراغ آلت کوین‌های مطمئن بازار بروید.

کاهش دامیننس تتر

3.     کاهش همزمان دامیننس تتر و بیت کوین و افزایش دامیننس دیگر آلت کوین‌ها

دامیننس سایر آلت کوین‌ها (Others.D) یکی دیگر از نمودارهای تحلیلی است که در کنار دامیننس تتر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. در مواقعی که قیمت بیت کوین یک رشد خوب را پشت سر گذاشته باشد و سپس وارد مرحله رنج زدن شود، اغلب کاربران سرمایه خود را از بیت کوین خارج کرده و شروع به خرید آلت کوین‌ها می‌کنند. البته این مسئله در مواقعی رخ می‌دهد که جو حاکم بر کل بازار هم مثبت باشد و کاربران نگران ریزش بیت کوین نباشند.

در این مواقع، خروج سرمایه از کیف پول‌های BTC و USDT باعث می‌شود تا دامیننس بیت کوین و تتر همزمان کاهش پیدا کنند. در حالی که دامیننس سایر ارزهای دیجیتال روند افزایش دارد.

اگر چنین تغییراتی را در دامیننس‌های موجود مشاهده کردید، مطمئن باشید که نوبت به رشد ارزش آلت کوین‌ها رسیده است. پس دست به خرید آلت کوین‌های برتر بازار بزنید و از آلت سیزن رخ‌ داده لذت ببرید. البته معمولاً این روند چندان طولانی نیست و پس از گذشت یکی دو هفته متوقف می‌شود. پس حواستان به سیو سود و تبدیل آن به تتر باشد. تغییر روند دامیننس تتر می‌تواند زنگ خطر خوبی برای آگاهی از زمان سیو سود باشد.

در چه مواقعی باید از دامیننس تتر استفاده کرد؟

اگرچه تحلیل‌های مختلفی درباره دامیننس تتر و تغییرات آن وجود دارد، اما این نمودار به تنهایی قابل استفاده نیست. اغلب موارد از تحلیل دامیننس تتر در کنار تحلیل‌های دیگر استفاده می‌شود. در واقع تحلیل دامیننس تتر صرفاً یک ابزار کمکی است و نه یک ابزار تحلیل قطعی.

مواقعی که تحلیل بازار بیت کوین چندان امکان‌پذیر نیست و روند مشخصی ندارد، تحلیل‌گران مجبورند به سراغ داده‌هایی بروند که رفتار کاربران را تحلیل می‌کند. در این مواقع دامیننس تتر یکی از ابزارهای مهم برای تحلیل است. دامیننس تتر و تغییرات آن نشان می‌دهد که نهنگ‌های بازار کریپتو چه عملی را انجام می‌دهند و سمت و سوی بازار به چه سمتی می‌رود. رصد کردن خطوط حمایتی و مقاومتی نمودار دامیننس تتر می‌تواند اطلاعات خوبی به تحلیل‌گران بدهد.

در چه مواقعی باید از دامیننس تتر استفاده کرد؟

استفاده از دامیننس تتر در تریدینگ ویو

یکی از ابزارهای تحلیلی مهم برای کاربران کریپتو، سایت تریدینگ ویو است. در این سایت می‌توانید نمودار تغییرات قیمتی ارزهای دیجیتالی مختلف را مشاهده کنید و از اندیکاتورها و ابزارهای متفاوت برای تحلیل‌های قیمتی بهره ببرید. در تریدینگ ویو علاوه بر نمودار قیمتی ارزهای دیجیتال می‌توانید نمودار تغییرات دامیننس تتر یا دامیننس بیت کوین را نیز مشاهده کنید. برای دسترسی به این نمودارها کافی است عبارت‌های USDT.D یا BTC.D را سرچ کرده و نمودار آن‌ها را باز کنید. حال می‌توانید از تمام ابزارهای موجود برای تحلیل دامیننس تتر یا بیت کوین کمک بگیرید. در کل این ابزار بهترین ابزار برای تحلیل ارزهای مختلف هنگام خرید و فروش از جمله خرید و فروش تتر است.

سخن آخر

در این مقاله درباره دامیننس تتر چیست و چه کاربردی دارد و تاثیر آن بر روند کلی بازار صحبت کردیم. معمولاً از دامیننس تتر در کنار دامیننس بیت کوین استفادده می‌شود. میزان تسلط این دو ارز دیجیتال در خلاف جهت یک‌دیگر تغییر می‌کند. در واقع زمان‌هایی که دامیننس بیت کوین افزایشی است، دامیننس تتر کاهش پیدا می‌کند و در مواقع کاهش دامیننس بیت کوین، روند تغییرات دامیننس تتر صعودی می‌شود. البته حالت‌های دیگری هم ممکن است پیش بیاید که در این صورت تحلیل‌های مربوط به خود را دارد.

اگر قصد دارید به شکل حرفه‌ای به سراغ تحلیل تکنیکال و خرید و فروش ارزهای دیجیتال بروید، آشنایی با دامیننس تتر و تحلیل‌های آن اهمیت پیدا می‌کند. چنانچه سوال دیگری درباره چیستی دامیننس و تحلیل‌های آن دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.

سوالات متداول

چرا نباید از دامیننس تتر به‌تنهایی برای تحلیل استفاده کرد؟

دامیننس تتر بیان‌کننده میزان تسلط تتر بر کل بازار کریپتو است. در حال حاضر میزان کل ارزش بازار کریپتو به 1.74 تریلیون دلار می‌رسد. در حالی که حجم بازار تتر فقط 91.7 میلیارد دلار است. (حدود 5.27 درصد از کل بازار.) این تفاوت عمیق نشان می‌دهد که تغییرات دامیننس تتر به‌تنهایی نمی‌تواند روی کل بازار تاثیر بگذارد. به همین خاطر اگر قصد استفاده از دامیننس تتر برای تحلیل را دارید، باید از آن در کنار سایر تحلیل‌های بازار کمک بگیرید.

چطور می‌توان به دامیننس تتر دسترسی داشت؟

برای دسترسی به دامیننس تتر یا بیت کوین می‌توانید از سایت تریدینگ ویو و کوین مارکت کپ استفاده کنید. کافی است در قسمت جستجو عبارت USDT.D را وارد کنید تا نمودار تحلیلی دامیننس تتر به نمایش درآید.

آیا دامیننس تتر لحظه ای تغییر می‌کند؟

بله. دامیننس تتر با توجه به میزان تتر موجود در بازار تغییر می‌کند. البته تسلط این ارز دیجیتال بر بازار باعث شده تا روند این تغییرات چندان سریع نباشد؛ اما با تحلیل لحظه‌ای تغییرات دامیننس می‌توان روند حدودی بازار را رصد کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. قاسم محمدی گفت:

    سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم چرا نباید از دامیننس تتر به تنهایی برای تحلیل بازار استفاده کرد؟ ممنون میشم منو در این باره راهنمایی کنید

  2. sajad گفت:

    سلام ..من تو ی سایت دوبلی سرمایه‌گذاری کردم هروز برام واریز میکرد سایت اسکم نیست واریز به بقه داره فقط برای من واریزم تو حالت پردازش هستش مشکل چیه ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید با تشکر فراوان

  3. mina گفت:

    سلام و خسته نباشید
    دیروز j, ولت بلاکچینم آدرس فانتوم و فرستادم برای کسی تا برام مقداری فانتوم بفرسته،الان تقریبا ۲۰ ساعت گذشته اما هنوز فانتوم به حساب بلاکچین من ننشسته
    باید چکار کنم؟ بیشتر از 20 ساعت باید بگزره تا به حسابم بیاد مگه؟؟

  4. هانیه شاهدی گفت:

    سلام وقت بخیر میخواستم بپرسم که میدونید ارتباط دامیننس تتر با قیمت بیت کوین چیست؟ و اینکه کدومش بهتره برای سرمایه گذاری و شروع به کار آ[ه سرمایه زیادی ندارم که بزارم با توجه به وضعیت من کدومش بهتره؟؟