چگونه ترید را شروع کنیم؟
بازدید 37
saied-davoodi 112 روز پیش 3 دیدگاه

چگونه ترید را شروع کنیم؟ | شروع ترید از صفر

احتمالاً چیزهای زیادی درباره ترید در بازارهای مالی و سودآوری ترید شنیده‌اید و گاهی هم فکر کسب درآمد از این راه به ذهنتان خطور کرده است. ترید (Trade) در ساده‌ترین تعریف به معنای خرید و فروش دارایی‌های مالی، در بازه‌های زمانی کنترل شده و با هدف کسب سود بیشتر است. این دارایی‌های مالی می‌تواند سهام، ارزهای فیات، اوراق قرضه، کالا، مشتقات، ارزهای دیجیتال و… باشد. منظور از تریدر (Trader) هم افراد یا سازمان‌هایی هستند که اقدام به ترید می‌کنند. اگر در جستجوی پاسخ سوال «چگونه ترید را شروع کنیم؟»شروع کردن ترید هستید، بهتر است دست نگه دارید و ابتدا کمی با این مفهوم و بازارهای مالی آشنا شوید. سپس به سراغ شروع ترید از صفر بروید. در این مقاله قرار است درباره اینکه ترید چیست؟ و تریدر کیست صحبت کنیم و پس از بررسی انواع ترید و مزایا و معایب آن، به سراغ معرفی چند کتاب و سایت آموزشی خوب برویم.

مراحل شروع ترید از صفر برای افراد تازه کار

برای شروع ترید از صفر باید قدم‌های زیر را بردارید:

1.     افتتاح حساب در بروکرها یا پلتفرم‌های معاملاتی

نخستین قدم برای ترید در بازار فارکس یا ارزهای دیجیتال، باز کردن یک حساب در پلتفرم‌های معاملاتی یا بروکرها است. البته برای ورود به هر بازار باید آن را دقیق بشناسید و بدانید که قصد ترید در چه حوزه‌ای را دارید. برای مثال ترید ارزهای دیجیتال کمی پیچیده‌تر از بازار فارکس یا سهام است؛ زیرا میزان نوسانات قیمتی بیشتری دارد. از بین پلتفرم‌های معاملاتی معروف می‌توان به متاتریدر، Ctrader و باینری آپشن اشاره کرد. در بین بروکرهای مطرح هم می‌توان از آلپاری، امارکتس و لایت فارکس نام برد که خیلی از کاربران ایرانی از آنها استفاده می‌کنند.

2.     آموزش روزانه ترید

آموزش شروع ترید بحث آموزش برای تریدرها یک فاکتور اصلی است. اگر می‌خواهید در ترید موفق باشید، باید همواره دنبال آموزش استراتژی‌های جدید و اطلاعات جدید باشید. همچنین باید روی مهارت‌های نرم خود کار کنید. یادگیری مدیریت ریسک، مدیریت زمان، سبک زندگی تریدرها، مدیریت احساسات و…. از جمله مهارت‌های نرمی است که برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق به آن‌ها نیاز دارید. در کنار این موارد باید با استراتژی‌های معاملاتی مطرح آشنا باشید و ابزارهای تکنیکال را به درستی بشناسید. در نهایت البته باید از دل همین ابزارها و استراتژی‌ها به یک استراتژی‌ شخصی‌سازی شده برسید. چیزی که متناسب با روحیات، دانش و تجربه شما تنظیم شده باشد.

3.     بازارهای مالی را درک کنید

برای اینکه به تریدر موفق‌تری تبدیل شوید، بهتر است روی یکی دو بازار معاملاتی تمرکز داشته باشید و دارایی‌های خاصی را زیر نظر بگیرید. نگران از دست رفتن فرصت‌های معاملاتی دیگر نباشید. وقتی بازار را درک کنید و متناسب با روحیه و دانش خودتان به سراغ موارد مناسب بروید، می‌توانید تریدر موفق‌تری باشید و سود بیشتری کسب کنید.

بازارهای مالی را درک کنید

4.     مدیریت ریسک و استراتژی معاملاتی داشته باشید

مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت در ترید، شناخت ابزارها و استفاده از آنها برای رسیدن به یک یا دو استراتژی معاملاتی مشخص است. برای این کار باید با استراتژی‌های مختلف آشنا باشید و یک یا دو مورد را متناسب با نیازهای خودتان شخصی‌سازی کنید. پایبند بودن به استراتژی‌های معاملاتی باعث می‌شود تا تجربه‌ شما در آن استراتژی بیشتر شده و به‌مرور زمان موفق‌تر عمل کنید.

نکته دیگر اینکه مدیریت ریسک را یاد بگیرید و در تمامی معاملات تجاری حواستان به آن باشد. بسیاری از تریدرهایی که کال مارجین می‌شوند و سرمایه خود را از دست می‌دهند، به این خاطر است که مدیریت ریسک را رعایت نکرده‌اند.

5.     تمرین و بک تست

قبل از اینکه به سراغ ترید ارزهای دیجیتال یا ترید در بازارهای مالی بروید، بهتر است از ابزارهای تمرینی کمک بگیرید. بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی ترید، امکان استفاده از حساب دمو را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. ترید کردن در بازار دمو می‌تواند تا حد زیادی اشکالات تحلیلی شما را رفع کند. برای شروع ترید ارز دیجیتال از صفر خیلی عجله نکنید و بلافاصله به سراغ بازارهای واقعی نروید. تمرین و بک تست گرفتن از استراتژی‌های معاملاتی خود را جدی بگیرید و وقتی مطمئن شدید به تمامی ابزارها و تحلیل‌های مدنظرتان مسلط هستید، به سراغ قدم بعدی بروید.

مراحل شروع ترید از صفر برای افراد تازه کار

6.     با سرمایه کافی وارد بازار شوید

منظور از سرمایه کافی لزوماً بیشترین میزان پول ممکن نیست. در نظر گرفتن پول بسیار زیاد هم مانند پول بسیار کم می‌تواند به تریدرها ضربه بزند. خصوصاً اینکه وقتی پای پول‌های بزرگ‌تر وسط باشد، مدیریت احساسات و ریسک‌ معاملات هم بیشتر می‌شود. پس در شروع با مقدار معقولانه‌ای شروع کنید. این مقدار برای هر شخص می‌تواند متفاوت باشد؛ به‌عنوان یک توصیه، هرگز بیش از 3 – 5 درصد از سرمایه خود را وارد ترید نکنید. خصوصاً اگر تازه‌کار هستید.

7.     بازبینی مراحل و آموزش و اصلاح

تریدر در بازارهای مالی یک فرایند است که باید بارها و بارها تکرار شود تا نتیجه‌بخش باشد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم از همان ابتدای مسیر تمامی داده‌های مربوط به تریدها و بک تست‌های خود را ثبت کنید و در دوره‌های زمانی مشخصی مورد بازبینی قرار دهید. سعی کنید با آموزش‌های جدید و مشورت با کاربرانی که تجربه بیشتری دارند، ایراد استراتژی‌های معاملاتی خود را بگیرید و هر بار بهتر شوید. این فاکتور رمز موفقیت در تبدیل شدن به یک تریدر با تجربه است.

ترید چیست؟

بعد از اینکه به سراغ سوال چگونه ترید را شروع کنیم رفتیم و 7 مرحله آن را بررسی کردیم، باید با مفهوم ترید آشنا باشید.

ترید یا معامله در بازارهای مالی، به خرید و فروش دارایی‌های مختلف با هدف کسب سود از نوسانات قیمتی گفته می‌شود. تریدرها به چشم یک صندوق ذخیره‌سازی به بازارهای سهام یا ارزهای دیجیتال نگاه نمی‌کنند؛ بلکه هدفشان انجام معاملات پر تعداد و کسب سودهای جزئی، اما مستمر است.

برای مثال در بازار کریپتو، تریدرها بر اساس نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال، اقدام به خرید و فروش آن‌ها می‌کنند. به نحوی که ابتدا روند حرکتی یک ارز دیجیتال را شناسایی کرده و نقاط کف و سقف روند را تشخیص می‌دهند. سپس در کف قیمت اقدام به خرید کرده و در سقف هم آن را می‌فروشند. به این شکل از انجام یک معامله سود می‌برند.

سایت آگاه نیز ترید را این‌گونه توضیح داده است:

« ترید یعنی معامله و خرید و فروش و معمولا با واژه Commerce یا تجارت به یک معنا به کار می‌رود. نزدیک‌ترین معادل برای این کلمه در فارسی «مبادله» است. هر چیزی را می‌توان خرید و فروش یا ترید کرد. از دارایی‌های فیزیکی مثل طلا و سکه گرفته تا دارایی‌های مجازی مثل سهام و ارزهای دیجیتال. این روزها ترید یک شغل محسوب می‌شود و افراد بسیاری در سطح جهانی به این کار مشغول هستند. به این معنا که درامد خود را از طریق خرید و فروش در بازارهای مختلف به دست می‌آورند. این گونه افراد گاهی به صورت مستقل و با سرمایه و اعتبار شخصی کار می‌کنند و گاهی معاملات را با سرمایه و اعتبار افراد و سازمان‌های دیگر انجام می‌دهند و در قبال آن حقوق ثابت، درصدی از سود یا هر دو را دریافت می‌کنند.»

چند تعریف معروف درباره ترید و تریدرها

برای اینکه پاسخ بهتری برای سوال «چگونه ترید را شروع کنیم» پیدا کنید، بد نیست چند تعریف معروف از ترید و تریدرها را نیز بخوانید:

  • «ترید، یک بازی ذهنی است. اگر ذهن خود را کنترل کنید، می‌توانید بازار را نیز کنترل کنید.» (بروس کوونر، معامله‌گر و سرمایه‌دار معروف.)
  • «ترید، مانند قمار نیست. در قمار شانس برنده شدن شما 50/50 است؛ اما در ترید شانس برنده شدن می‌تواند به نفع شما باشد.» (جورج سوروس، سرمایه‌گذار)
  • «ترید مانند رقصیدن با چاقو است. اگر مراقب نباشید، زخمی خواهید شد.» (وارن بافت، سرمایه‌گذار و یکی از ثروتمندترین افراد جهان.)
  • «ترید یک سفر است؛ نه یک مقصد.» (رابرت کیوساکی، سرمایه‌گذار و نویسنده کتاب پدر پولدار، پدر فقیر.)
  • «ترید مانند ماهیگیری است. صبر و حوصله، کلید موفقیت است.» (مارک داگلاس، معامله‌گر و نویسنده کتاب معامله‌گر منضبط.)
  • «ترید، ساده‌تر از آن است که فکر می‌کنید؛ اما سخت‌تر از آن است که انجامش دهید.» (مارک فیشر، معامله‌گر و نویسنده کتاب معامله‌گر منطقی)

در تمامی این تعریف‌ها چند نقطه مشترک وجود دارد. یک اینکه ترید در بازارهای مالی شاید از دور جذاب و ساده به نظر برسد، اما وقتی که وارد می‌شوید، تازه متوجه پیچیدگی‌های آن خواهید شد. این نکته‌ای است که دوره فروش‌های اینستاگرامی و کسانی که روی روان‌شناسی موفقیت کار می‌کنند، اغلب از گفتنش سر باز می‌زنند و باعث می‌شوند تا تصور اشتباهی از ترید در ذهن کاربران شکل بگیرد.

نکته بعدی اینکه تبدیل شدن به یک تریدر موفق، نیاز به صبر بالا و آموزش مستمر دارد. اگر قصد شروع ترید از صفر را دارید، در همین ابتدا حواستان باشد که مسیر تبدیل شدن به یک تریدر موفق به این سادگی‌ها نیست. پس عجله نکنید و البته با یکی دو شکست احتمالی ناامید نشوید.

ترید چیست؟

تریدر کیست؟

تریدر (Trader) هم به اشخاصی گفته می‌شود که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند و بر اساس تجربه‌ای که دارند، معاملات ترید را انجام می‌دهند. یک تریدر ممکن است به‌صورت شخصی فعالیت کند یا اینکه به استخدام شرکت‌ها و سازمان‌های مالی در آید.

یک تریدر موفق باید ذهن آرام و تحلیلگری داشته باشد. به نحوی که دقیقاً روندهای نوسانی بازار را شناسایی کرده، سپس بر اساس این روندها اقدام به ترید کند.

نکته دیگر اینکه تریدرها معمولاً برای ورود به بازارهای مالی سبک‌های مختلفی دارند. به همین خاطر است که سبک‌های متعددی برای ترید به ‌وجود آمده است. برای مثال ترید کوتاه‌مدت و ترید بلندمدت، دو سبک معاملاتی متفاوت هستند و تفاوت‌های عمده‌ای باهم دارند. تو تریدری که به سراغ معاملات کوتاه‌مدت می‌رود، معمولاً هدفش پیدا کردن نوسانات کوچک است. به نحوی که با کمترین درصد سود از معامله خارج می‌شود. در این سبک هرچقدر تعداد معاملات بیشتر و موفق‌تر باشد، سود کسب شده هم افزایش می‌یابد. اما در تریدهای بلندمدت، کاربر باید حواسش به نوسانات بزرگ‌تر باشد. در این سبک ترید روزانه (یا حتی هر هفته) ممکن است یک یا دو معامله انجام دهد؛ در نتیجه باید با درصد سود دریافتی از معاملات، این مسئله را جبران کند.

تریدر کیست؟

آشنایی با بازارهای معاملاتی؛ در چه بازارهایی می‌توان ترید کرد؟

اگرچه ممکن است واژه ترید را بیشتر در ارتباط با بازار فارکس شنیده باشید، اما انجام معاملات ترید در سایر بازارهای مالی هم رواج دارد. برای مثال بسیاری از کاربران کریپتو هم با هدف ترید ارزهای دیجیتال به سراغ این بازار آمده‌اند. از جمله بازارهای مالی که ترید در آنها مفهوم مشخصی دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترید ارزهای دیجیتال: شامل توکن‌هایی مثل بیت کوین، اتریوم، تتر و…
  • ترید در بازار سهام: شامل سهام شرکت‌های مختلف مثل اپل، گوگل، مایکروسافت و…
  • ترید کالاها: شامل کالاهایی مانند طلا، نقره، نفت و…
  • ترید ارزهای فیات: مانند دلار، یورو، یوان و…

مزایا و معایب ترید

اگرچه ترید در بازارهای مالی جذابیت بالایی برای کاربران دارد و به نظر کسب و کار پول‌سازی است، اما نباید از معایب آن هم صرف نظر کرد. در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین مزایا و معایب ترید را مشاهده کنید:

معایب ترید مزایای ترید
ریسک بالا: ترید ریسک بالایی دارد و اگر با احتیاط و دانش کافی انجام نشود، ممکن است ضررهای زیادی را به همراه داشته باشد. پتانسیل کسب سود بالا: معاملات ترید می‌تواند سود زیادی به همراه داشته باشد؛ به‌خصوص اگر در زمان مناسب و با استراتژی درست انجام شود.
نیاز به دانش و تجربه: برای موفقیت در ترید، نیاز به دانش و تجربه بالایی در مورد بازارهای مالی و تحلیل تکنیکال و بنیادی دارید. انعطاف‌پذیری: تریدرها می‌توانند در هر زمان و مکانی ترید کنند و کنترل زندگی در دست خودشان است.
نیاز به صبر و حوصله: تحلیل بازارهای مالی و شناسایی نقاط ورود و خروج، نیاز به صبر و حوصله بالایی دارد. تنوع: تریدرها انتخاب‌های متعددی دارند و می‌توانند به سراغ بازارهای مالی متفاوتی مثل ارزهای دیجیتال، سهام، بازار کالا و ارزهای فیات بروند.
کنترل احساسات: دخالت دادن احساسات در معاملات مالی بزرگترین ضربه را به تریدرها می‌زند. یک تریدر موفق باید کنترل کاملی روی احساسات خود داشته باشد. کنترل بر سرمایه: در ترید شما کنترل کاملی بر سرمایه خود دارید و می‌توانید در هر زمانی که خواستید، از معاملات خود خارج شوید.
فشار روانی: ترید ممکن است فشار روانی زیادی به همراه داشته باشد. خصوصاً در مواقعی که پای ضررهای ناگهانی وسط است. یادگیری: ترید به شما در یادگیری مهارت‌های جدید مانند تحلیل و آشنایی با بازارهای مالی، مدیریت ریسک و روان‌شناسی معامله‌گری کمک می‌کند.
   

چند تعریف از مفاهیم پایه‌ ترید که باید بدانید

برای رسیدن به پاسخ سوال چگونه تریدر را شروع کنیم، باید با مفاهیم زیر از قبل آشنایی داشته باشید. در ادامه لیستی از مفاهیم پایه ترید را همراه با یک تعریف مختصر و مفید مشاهده می‌کنید:

  1. تحلیل تکنیکال: به بررسی نمودارهای قیمت و حجم معاملات برای پیش‌بینی روندهای آینده قیمت گفته می‌شود.
  2. تحلیل بنیادی یا فاندامنتال: در این تحلیل برای پیش‌بینی آینده، به بررسی عوامل اقتصادی و مالی برای تعیین ارزش ذاتی یک دارایی می‌پردازند.
  3. سطوح حمایت و مقاومت: نقاط قیمتی که در آن احتمال تغییر روند قیمت وجود دارد.
  4. اندیکاتورها: ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که برای پیش‌بینی روندهای قیمت و شناسایی فرصت‌های معاملاتی استفاده می‌شوند. در مقاله «بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال » می‌توانید با محبوب‌ترین اندیکاتورهای معاملاتی آشنا شوید.
  5. پوزیشن معاملاتی: موقعیت خرید یا فروش یک دارایی را می‌گویند.
  6. لات: واحد معاملاتی در بازارهای مالی است.
  7. اسپرد: تفاوت بین قیمت خرید و فروش یک دارایی است.
  8. لوریج یا اهرم: اهرم در ارز دیجیتال ابزاری است که به معامله‌گران امکان می‌دهد تا با سرمایه‌ای بیشتر از سرمایه خود معامله کنند.
  9. مدیریت ریسک: مجموعه‌ای از اقدامات است که برای کاهش احتمال ضرر در معاملات انجام می‌شود.
  10. استراتژی معاملاتی: مجموعه‌ای از قوانین و قواعدی است که معامله‌گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می‌کنند.
  11. روان‌شناسی ترید: روان‌شناسی ترید به بررسی نحوه عملکرد ذهن معامله‌گران و تاثیر آن بر معاملات می‌پردازد.
  12. بروکر یا صرافی: واسطه‌ای است که معامله‌گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می‌کنند. در مقاله بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی می توانید با تعداد زیادی از آن ها آشنا شوید.
  13. پلتفرم معاملاتی: نرم‌افزاری است که معامله‌گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می‌کنند.
  14. نقدینگی: سهولت خرید و فروش یک دارایی در بازار را نقدینگی می‌گویند.
  15. معامله کوتاه‌مدت: معامله‌ای است که در بازه زمانی کوتاه‌مدت، ماننند چند ثانیه، دقیقه یا ساعت انجام می‌شود.
  16. معامله بلندمدت: معامله‌ای است که در بازه‌های زمانی بلندمدت مانند چند روز، هفته یا ماه انجام می‌شود.

چند تعریف از مفاهیم پایه‌ ترید که باید بدانید

انواع تحلیل‌ها در ترید

برای شروع ترید از صفر باید ابتدا با انواع تحلیل‌ها و استراتژی‌های موجود آشنا باشید. البته توجه داشته باشید که هیچ تحلیلی 100 درصد دقیق نیست و امکان خطا در آن وجود دارد؛ اما هرچقدر به ابزارهای تحلیلی مسلط‌تر باشید، می‌توانید میزان ریسک معاملات را پایین‌تر بیاورید. در ترید دارایی‌های مالی سه نوع تحلیل اصلی وجود دارد:

1.     تحلیل تکنیکال

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه ترید را شروع کنیم، باید در ابتدا به سراغ یادگیری تحلیل تکنیکال بروید. در تحلیل تکنیکال از داده‌های قیمتی، فشار خرید و فروش، نمودارهای موجود، حجم معاملات و اندیکاتورها برای پیش‌بینی روندهای آینده استفاده می‌شود. هدف از این تحلیل پیدا کردن الگوهای قیمتی مشخص و تعیین نقاط حمایت و مقاومت است. اگر بتوانید روند حرکتی بازار را پیش‌بینی کنید، می‌توانید در جهت آن به سراغ ترید بروید و سود خوبی از بازار بگیرید.

در تحلیل تکنیکال نکات زیادی برای یادگیری وجود دارد که تسلط بر آن‌ها به کسب تجربه و آموزش مستمر نیاز خواهد داشت. اگر دوست دارید به تریدر موفقی تبدیل شوید، در یادگیری تحلیل‌ها صبر و استمرار داشته باشید. نکته مهم اینکه حتی موفق‌ترین تحلیل‌گرهای بازار هم نباید آموزش را کنار بگذارند. زیرا همواره بازار یک قدم از شما جلوتر است. پس سعی کنید دانسته‌های خود را آپدیت نگه دارید تا موفق‌تر باشید.

2.     تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

صرفاً بررسی نمودارهای قیمتی و اتکا به داده‌های آماری روش مطمئنی برای تحلیل بازارهای مالی نیست. افرادی که می‌خواهند به یک تریدر موفق تبدیل شوند، باید به مباحث بنیادی علم اقتصاد هم مسلط باشند. باید قبل از اینکه به سراغ باز کردن یک پوزیشن جدید بروند، عواملی مثل وضعیت اقتصادی بازار، عملکرد شرکت‌ها، اخبار و حاشیه‌های اطراف و رویدادهای اجتماعی اثرگذار را تحت نظر بگیرند. گاهی اوقات یک خبر خوب ممکن است باعث رشد چند ده درصدی ارزش یک سهم یا توکن شود. همچنین ممکن است این اتفاق در خلاف جهت رخ دهد و شاهد ریزش قیمتی ارز سهم یا توکن باشید. آگاهی داشتن نسبت به اخبار و تاثیر آن‌ها بر بازار می‌تواند به شما در شروع ترید از صفر کمک کند.

3.     تحلیل آن چین

تحلیل‌های آن چین اصطلاحی است که به بازار ارزهای دیجیتال اختصاص دارد. تحلیل‌گران آن چین بر اساس بررسی داده‌های موجود در بلاکچین‌ها به بررسی روند قیمتی ارزهای دیجیتال می‌پردازند. در این تحلیل نکاتی مثل تعداد تراکنش‌ها در واحد زمان، آدرس‌های فعال شبکه، نرخ هش ریت و سختی استخراج به کار گرفته می‌شود. تحلیل آن چین بسیار تخصصی است و تسلط بر آن نیاز به دانش بالایی دارد. به همین خاطر کاربران کمی به سراغ این روش تحلیلی می‌روند.

انواع تحلیل‌ها در ترید

پلتفرم معاملاتی چیست؟ و چرا به آن نیاز دارید؟

نکته دیگری که در جواب چگونه ترید را شروع کنیم، باید به آن بپردازیم، بحث آشنایی با پلتفرم‌های معاملاتی است. منظور از پلتفرم معاملاتی، نرم‌افزارها یا وب‌سایت‌هایی است که به معامله‌گران این امکان را می‌دهند تا در بازارهای مالی معامله کنند. تریدرها در این پلتفرم‌ها می‌توانند به ابزارها و اطلاعات لازم برای ترید دسترسی داشته باشند. فهرستی از معروف‌ترین پلتفرم‌های معاملاتی را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • MetaTrader 4
  • MetaTrader 5
  • cTrader
  • NinjaTrader
  • TradingView

برای انتخاب یک پلتفرم معاملاتی، باید در ابتدا مشخص کنید که قصد فعالیت در چه بازاری را دارید؟ هر پلتفرم برای ترید در بازار معاملاتی مشخصی کاربرد دارد. نکته دیگر اینکه برخی از پلتفرم‌ها رایگان هستند و برخی نیز ممکن است نیاز به تهیه اشتراک داشته باشند. این مورد هم عامل مهمی در انتخاب پلتفرم‌ معاملاتی مناسب است. همچنین تجربه‌ای که در کار با پلتفرم‌های معاملاتی پیدا می‌کنید هم فاکتور دیگری است که باید در نظر داشته باشید.

البته ممکن است برخی از بروکرها و صرافی‌ها نیز در بستر خود امکاناتی را برای ترید ارائه دهند. به نحوی که دیگر نیازی به استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی دیگر نداشته باشید.

پلتفرم معاملاتی چیست؟

چگونه ترید را شروع کنیم؟ توصیه‌های پایانی

اگر به جواب سوال چگونه ترید را شروع کنیم رسیده‌اید، حالا وقت آن است که تصمیم نهایی را بگیرید. آیا می‌خواهید تریدر شوید یا خیر؟ اگر قصد دارید قدم به این راه بگذارید، چند توصیه پایانی هم برای شما داریم.

نخست اینکه برای شروع ترید از صفر، هیچ چیزی مهم‌تر از آموزش گام به گام و استمرار در آن نیست. از یادگیری مفاهیم پایه ترید شروع کنید و سپس به سراغ آشنایی با پلتفرم‌های معاملاتی و بروکرها بروید. برخی از بروکرها یا پلتفرم‌ها نسخه‌ای هم برای یادگیری و آزمون و خطای کاربران دارند. می‌توانید از این نسخه‌ها کمک بگیرید تا بیشتر بر مباحث پایه‌ای مسلط شوید.

انتخاب یک بازار مالی، متناسب با علاقه‌مندی شما نیز می‌تواند در این مسیر خیلی تاثیرگذار باشد. برای مثال اگر به بازار کریپتو علاقه‌مند هستید، می‌توانید به سراغ ترید ارزهای دیجیتال بروید. انتخاب بازار مناسب شما را تشویق می‌کند تا در مسیر خود ثابت‌ قدم‌تر بمانید.

همینطور که در سایت بیت پین گفته شده:

ارزهای دیجیتال، یکی از پدیده‌های جدید و جذاب در دنیای مالی هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان در دنیای سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌اند؛ این نوع از دارایی‌ها، با استفاده از فناوری بلاک چین توسعه یافته و بدون نیاز به واسطه‌ای مانند بانک یا دولت، به صورت آنلاین و مستقل عمل می‌کنند. در این دنیای پررونق، برای خرید و فروش، ذخیره‌سازی و مدیریت رمزارزها، به وسیله‌ای به نام کیف پول ارز دیجیتال نیاز خواهید داشت که در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شود.

نکته دیگر اینکه در کنار یادگیری، صبر و حوصله را نیز از یاد نبرید. ترید کردن مانند ماهیگیری است. هرچقدر صبورتر باشید، می‌توانید ماهیان بیشتری هم صید کنید. تسلط بر احساسات و تمرین برای صبر بیشتر می‌تواند شما را به تریدر موفق‌تری تبدیل کند.

همچنین اگر می‌خواهید سال‌های سال در بازار بمانید، حواستان به حد ضرر و مدیریت سرمایه باشد. یادگیری استراتژی‌های مدیریت ریسک می‌تواند به شما در این راه کمک کند.  این موارد جزء مهارت‌های نرمی است که یک تریدر باید آنها را بیاموزد و به درستی از آن‌ها استفاده کند.

شروع ترید از صفر

سخن آخر

بسیاری از افراد ترید در بازارهای مالی را یک شغل تمام وقت می‌بینند؛ اما ترید بیشتر از اینکه یک شغل باشد، راهی برای کسب درآمد است. با این حال تبدیل شدن به یک تریدر موفق راهی نیست که بتوان یک شبه یا حتی یک ساله آن را طی کرد. شروع ترید از صفر و تبدیل شدن به یک تریدر موفق نیاز به جدی گرفتن آموزش و داشتن صبر و استمرار دارد. اگر به جواب سوال چگونه ترید را از صفر شروع کنیم رسیده‌اید و فکر می‌کنید توانایی ثابت قدم ماندن در این راه را دارید، می‌توانید از همین امروز شروع کنید. کارشناسان نوین تتر هم در این راه می‌توانند همراهتان باشند و اگر سوالی داشتید، به آن پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه تفاوتی بین ترید و سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

ترید با خرید و فروش دارایی‌ها در کوتاه‌مدت با هدف کسب سود از نوسانات قیمت انجام می‌شود؛ در حالی که سرمایه‌گذاری با خرید و نگهداری دارایی‌ها در بلندمدت با هدف افزایش ارزش آن در طول زمان انجام می‌گیرد.

چه مقدار سرمایه برای شروع ترید لازم است؟

مقدار سرمایه برای شروع ترید به نوع بازار، استراتژی و ریسک‌پذیری شما بستگی دارد. با این حال توصیه می‌کنیم در ابتدای راه با سرمایه کمی وارد بازار شوید. همچنین حواستان به مدیریت ریسک و سرمایه هم باشد.

چگونه می‌توانم از نظر روحی و روانی برای ترید آماده شوم؟

ترید را از کجا شروع کنیم؟ ترید در بازارهای مالی همراه با چالش‌‌های روحی بسیاری است. به همین خاطر برای حفظ آرامش و تمرکز خود در شرایط مختلف، نیاز به تمرینات روان‌شناسی و مدیریت استرس دارید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سمیرا معصومی گفت:

    سلام کیف پول تراست کاملا مجانی اما وقتی می خوای خرید کنی حدود 10درصد سود برمیدارعع مثلا با 100 دلار 89 تتر تحویل می دهع چرا؟ ممنون می شم جواب بدین

  2. مینا شاهدی گفت:

    سلام
    کیف پول ViaWallet چجوری کیف پولیه ؟ از زیر مجموعه های ViaBTC هست ؟ تو سایت آموزشی برای ساخت اکانتش دارید ؟

  3. saeed گفت:

    سلام سلام وقتتون بخیر باشه
    میخواستم بدونم که برای ورود به بازار های مالی از کجا شروع کنم؟ممنو میشم به سوال من جواب بدین چون واقعا دوس دارم توی این زمینه فعالیت داشته باشم.