فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟
بازدید 11
saied-davoodi 67 روز پیش بدون دیدگاه

فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

مقایسه بین فارکس و ارز دیجیتال چندان درست نیست؛ زیرا فارکس یک بازار جهانی است و حجم تراکنش‌های روزانه آن به بیش از 5 تریلیون دلار می‌رسد؛ در حالی که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار جدید محسوب می‌شود و حجم کل بازار آن کمتر از 3 تریلیون دلار است. با این حال چون در هر دو بازار امکان ترید کردن، استفاده از اهرم‌ها و انجام معاملات مارجین وجود دارد، اغلب با هم مقایسه می‌شوند. حجم این مقایسه‌ها بین کاربران ایرانی بیشتر هم می‌شود؛ زیرا اهمیت درآمد دلاری بیشتر است. اگر می‌خواهید بدانید که فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟ ادامه این مقاله را از دست ندهید. در ادامه قصد داریم به سراغ این بازارها برویم و مزایا و معایب آن‌ها را بررسی کنیم.

بازار فارکس چیست؟

فارکس و کریپتو دو بازار مالی هستند که در آن‌ها دارایی‌های مختلف باهم خرید و فروش می‌شود؛ اما وقتی کمی دقیق‌تر به مسئله نگاه می‌کنید، متوجه تفاوت‌های آن‌ها خواهید شد.

بازار فارکس یا همان Foreign Exchange یک بازار مالی دو طرفه است که در آن ارزهای فیات نسبت به هم معامله می‌شوند. فارکس یک بازار غیرمتمرکز است که به شکل OTC عمل می‌کند. کاربران فارکس می‌توانند جفت ارزهای متعددی را مثل USD/EUR یا EUR/GBP باهم معامله کنند. نکته مهم در بازار فارکس دو طرفه بودن آن است. به نحوی که کاربران هم از رشد و هم ریزش بازار می‌توانند سود کسب کنند. این بازار به جز آخر هفته‌ها (شنبه و یکشنبه)، به شکل 24 ساعتی فعال است.

مورد دیگر اینکه در معاملات فارکس می‌توان از اهرم استفاده کرد. وقتی از اهرم استفاده می‌کنید، می‌توانید سرمایه خودتان را چندین برابر نمایید و سپس وارد یک معامله جدید شوید. اهرم به کاربرها اجازه کسب سود بیشتری را می‌دهد؛ اما اگر معامله‌ای هم با ضرر همراه شود، میزان ضرر آن هم چندین برابر است.

مزایای بازار فارکس

از جمله مزایای بازار فارکس می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • دسترسی بالا به بازار فارکس‌، به‌واسطه بروکرهای پرتعداد
  • نقدینگی بالای بازار فارکس
  • امکان کسب سود بالا در زمان کم
  • غیر متمرکز بودن بازار و عدم کنترل توسط دولت‌ها یا سازمان‌ها
  • کارمزد پایین معاملات
  • قوانین ساده مالیاتی بازار فارکس
  • امکان انجام معاملات دو طرفه و کسب سود حتی در زمان ریزش قیمتی
  • قابلیت استفاده از اهرم‌های بالا برای کسب سود بیشتر
  • تنوع دارایی‌های قابل معامله
  • نقدینگی بالا
  • قابل دسترسی در همه جا و همه وقت

معایب بازار فارکس

در کنار مزیت‌هایی که گفتیم، بازار فارکس معایبی هم دارد که عبارتند از:

  • میزان پایین نوسانات قیمتی
  • ریسک بالای معاملات برای سرمایه‌داران خرد
  • میزان درآمدهای دوره‌ای محدود
  • نبود قوانینی برای حمایت از تریدرها
  • عدم امکان خرید و سرمایه‌گذاری بلندمدت در فارکس
  • پیچیدگی تحلیل بازار
  • نوسان کم برای معاملات پرریسک

بازار فارکس چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

برای اینکه راحت‌تر بفهمید بازار فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟ لازم است یک آشنایی نسبی با بازار کریپتو هم داشته باشید. در بازار کریپتو که گاهی بازار ارزهای دیجیتال یا رمزارز هم خوانده می‌شود، هدف معامله دارایی‌های دیجیتال است. این دارایی‌ها شامل ارزهای دیجیتال، NFT و… می‌شوند که هیچ یک ماهیت فیزیکی ندارند. نکته مهم دیگر در رابطه با ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن بازار آن است. بازار کریپتو بر پایه شبکه‌های بلاکچینی توسعه داده شده است که مقیاس‌پذیری و امنیت بالایی را برای آن به ارمغان می‌آورد. هر تراکنشی که در بازار ارزهای دیجیتال انجام شود، در بلاکچین ثبت خواهد شد؛ به همین خاطر احتمال تقلب و کلاهبرداری در آن پایین می‌آید.

نکته دیگر در رابطه با ارزهای دیجیتال به نحوه معاملات آن بر می‌گردد. در کریپتو امکان سرمایه‌گذاری‌های متنوعی وجود دارد. برای مثال می‌توان با دید بلندمدت چند ارز دیجیتال را خریداری کرد و نگه داشت. همچنین می‌توان به قصد نوسان‌گیری و معاملات کوتاه‌مدت وارد بازار شد. راهکارهای دیگری مثل استیکینگ ارزهای دیجیتال، شرکت در ایردرآپ‌ها، سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه و مشارکت در استخرهای نقدینگی هم در این بین وجود دارند.

جالب‌تر اینکه در صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توان به سراغ ترید ارزهای دیجیتال هم رفت. ترید ارزهای دیجیتال شباهت زیادی به بازار فارکس دارد. به نحوی که در اینجا هم تریدرها جفت‌ارزها را نسبت به هم معامله می‌کنند. برای مثال معامله BTC/USDT یکی از انتخاب‌ها در ترید ارزهای دیجیتال است.

مزایای بازار ارزهای دیجیتال

از جمله مزیت‌های بازار ارزهای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فعالیت بازار در 7 روز هفته به شکل 24 ساعته
  • نوسانات بالا، مناسب برای کسب سود از ترید
  • غیرمتمرکز بودن و قابلیت‌های انعطافی بالا
  • قابلیت ناشناس ماندن
  • قابل دسترسی در همه جا و همه وقت
  • کسب درآمد دلاری بالا در ارزهای دیجیتال
  • امکان انجام ترید با اهرم‌های بالا
  • امکان خرید و فروش به قصد سرمایه‌گذاری
  • وام‌دهی یا وام‌گیری ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های دیفای

معایب بازار ارزهای دیجیتال

از جمله معایب این بازار هم می‌توان به فهرست زیر پرداخت

  • نوسانات قیمتی بالا برای معامله‌گران کم ریسک
  • عمر پایین بازار
  • نقدینگی محدود نسبت به بازار فارکس
  • عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی روی بازار
  • ناآگاهی مردم و رخ دادن کلاهبرداری‌های متعدد

بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال

قبل از اینکه به سراغ پرسش فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال، لازم بود مزایا و معایب هرکدام را بشناسیم. در ادامه اما قصد داریم جزء به جزء این دو بازار را مقایسه کنیم.

1.     مقایسه اندازه بازار

مهم‌ترین معیار در مقایسه بازار فارکس و ارزهای دیجیتال، اندازه بازارهای آن است. عمر بازار فارکس به بیش از 50 سال می‌رسد و حجم معاملات روزانه آن بیش از 6 تریلیون دلار است. بازار کریپتو اما تازه از سال 2009 و با متولد شدن بیتکوین آغاز به کار کرده و کمتر از 15 سال عمر دارد. علاوه بر این، سال‌های اولیه بازار کریپتو صرفاً به بیتکوین خلاصه می‌شد و هیچ توجه خاصی روی آن نبود. وقتی بحث اندازه بازار به وسط می‌آید، این مقایسه عجیب‌تر هم می‌شود. حجم کل بازار کریپتو در حال حاضر (آپریل 2024) به 2.4 تریلیون دلار می‌رسد؛ یعنی یک سوم حجم معاملات روزانه فارکس!

حجم بازار فارکس نشان از پویایی بیشتر این بازار دارد. به همین خاطر کاربرانی که دنبال بازارهای امن‌تری هستند، اغلب فارکس را ترجیح می‌دهند.

2.     میزان نوسانات بازار

ریشه سوال فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال، به همین فاکتور بر می‌گردد. بسیاری از کاربران تصور می‌کنند چون نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر است، در نتیجه سوددهی این بازار هم بیشتر خواهد بود. به همین خاطر هم بازار ارزهای دیجیتال را برتر از فارکس می‌دانند. این نتیجه‌گیری اما نقاط تاریک و روشن زیادی دارد. اول اینکه نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال لزوماً به کاربران سود نمی‌رساند. بلکه خیلی از اوقات باعث ضرر و زیان آن‌ها می‌شود. حتی نهنگ‌ها و سرمایه‌دارهای اصلی بازار هم از این نوسانات و ضررهای پیش‌بینی نشده در امان نیستند.

اگر ترید ارزهای دیجیتال و فارکس را باهم مقایسه کنید، شاید بتوان گفت که ترید در بازار کریپتو سود بیشتری دارد؛ زیرا نوسانات قیمتی در این بازار بیشتر است و در نتیجه با انجام یکی دو معامله می‌توان به سود بالاتری هم دست یافت؛ اما همین نوسانات بالا باعث بالاتر رفتن ریسک معاملات هم می‌شود. در نتیجه احتمال ضرر و زیان هم افزایش می‌یابد. به همین خاطر نمی‌توان با قطعیت درباره برتری بازار کریپتو صحبت کرد. همه چیز به شخصیت و میزان ریسک‌پذیری شما بستگی دارد. اگر فرد ریسک‌پذیری هستید و می‌توانید احساسات خودتان را کنترل کنید، بازار ارزهای دیجیتال انتخاب بهتری برای سودآوری است؛ اما اگر ریسک پایین را ترجیح می‌دهید، توصیه می‌کنیم برای ترید بازار فارکس را انتخاب کنید. البته کماکان گزینه خرید بلندمدت و پله‌ای برای افراد کم‌ریسک هم روی میز است.

مقایسه فارکس و ارز دیجیتال

3.     نظارت و قانون‌مندی

اگر برای امنیت بیشتر به دنبال بازارهای قانونمند هستید، بهتر است فارکس را انتخاب کنید. برای فعالیت در بازارهای مالی فارکس باید حتماً از کارگزاری‌ها و بروکرها کمک بگیرید. تمامی بروکرها و کارگزاری‌ها زیر نظر نهادهای نظارتی فعالیت می‌کنند و اصطلاحاً رگوله هستند. در بازار فارکس فعالیت بروکرها مدام رصد می‌شود. به همین خاطر احتمال کلاهبرداری در آن‌ها بسیار پایین است.

در نقطه مقابل بازار کریپتو و بلاکچین قرار می‌گیرد. ماهیت بلاکچین دقیقاً نقطه مقابل نهادهای نظارتی است. کشورها و نهادهای نظارتی عملاً نقشی در کنترل بازار ارزهای دیجیتال ندارند. البته که برخی از صرافی‌ها به خاطر مبارزه با پولشویی و تحریم، مجبور هستند که مجوزهای فعالیتی داشته باشند و برخی از قوانین را رعایت کنند؛ اما کماکان در خود بلاکچین همه چیز به شکل غیرمتمرکز پیش می‌رود. به نحوی که این قراردادهای هوشمند و الگوریتم‌های رمزنگاری هستند که امنیت شبکه را تضمین می‌کنند. در بازار کریپتو همه چیز شفاف است. به همین خاطر هیچ مشکلی پیش نمی‌‌آورد. با این حال همیشه امنیت بازار فارکس بیشتر از بازار کریپتو است. به همین خاطر افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند، فارکس را انتخاب می‌کنند.

4.     ساعت فعالیت

بازار فارکس در تمامی روزهای هفته به جز شنبه و یکشنبه فعال است. در حالی که بازار کریپتو هیچ گونه تعطیلی خاصی ندارد و در تمام روزها و ساعت‌های هفته به فعالیت خودش ادامه می‌دهد. اگر فعالیت در بازاری را ترجیح می‌دهید که همه روزه فعال باشد، ارزهای دیجیتال انتخاب بهتری هستند.

5.     جنس دارایی‌های مورد معامله

در ترید بازار فارکس، کاربران ارزهای فیات و فیزیکی کشورها را باهم معامله می‌کنند. البته در این بازار امکان معامله دارایی‌های دیگری مثل طلا، نقره، فلزات گران‌بها، نفت، کالا، انرژی و… هم وجود دارد.

در بازار ارزهای دیجیتال اما ترید صرفاً روی طیف خاصی از رمزارزها امکان‌پذیر است و اینکه رمزارزها دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شوند. نکته مهم‌تر اینکه تعداد رمزارزهای معاملاتی در ترید ارزهای دیجیتال وابسته به صرافی‌هاست. تعداد کوین‌های معاملاتی در هر صرافی ممکن است متفاوت باشد. در حال حاضر کوکوین و بایننس بهترین صرافی‌ها برای ترید ارزهای دیجیتال هستند؛ اما متاسفانه کاربران ایرانی امکان استفاده از آن‌ها را ندارند. اگر در جستجوی صرافی‌های مجاز هستید، در مقاله «لیست صرافی های مجاز ارز دیجیتال بانک مرکزی» به معرفی چند صرافی کاربردی پرداخته‌ایم.

به طور کلی می‌توان گفت که تنوع معاملات و تعداد جفت‌ ارزهای قابل ترید در بازار فارکس بیشتر از بازار کریپتو است.

فارکس یا ارز دیجیتال

6.     تنوع معاملات

دلیل دیگری که در پاسخ به سوال فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال، می‌توان با صراحت ارزهای دیجیتال را انتخاب کرد، به تنوع معاملات در این بازار بر می‌گردد. خرید و فروش کوتاه‌مدت یا بلندمدت، ترید ارزهای دیجیتال، استیک کردن، مشارکت در استخرهای نقدینگی، شرکت در طرح‌های ایردراپ و… راه‌های متتنوعی برای کسب درآمد در بازار کریپتو هستند. در حالی که معاملات فارکس صرفاً به ترید محدود می‌شود.

7.     مقایسه سوددهی فارکس و ارز دیجیتال

از نظر میزان سوددهی می‌توان گفت که بازار ارزهای دیجیتال سوددهی بیشتری نسبت به فارکس دارد. البته در صورتی که تنوع خوبی در معاملات مالی خود داشته باشید. در واقع صرفاً اتکا به ترید ارزهای دیجیتال راهکار خوبی برای کسب سود از این بازار نیست. بلکه باید ترکیبی از شیوه‌های مختلف را دنبال کنید.

8.     میزان سرمایه مورد نیاز

اگر با هدف ترید به مقایسه فارکس و ارز دیجیتال پرداخته‌اید، باید گفت که میزان سرمایه اولیه هم روی میزان سود ترید نقش مهمی دارد. با سرمایه‌های اندک، بازار فارکس انتخاب بهتری است؛ زیرا ریسک‌پذیری کمتری دارد و با نوسانات کوچک‌تری همراه است. به همین خاطر خطر کمتری هم سرمایه شما را تهدید می‌کند. در حالی که بازار کریپتو دارای نوسانات بسیاری است و ترید در آن ریسک بالاتری را می‌طلبد. به همین خاطر نیاز به سرمایه اولیه بیشتری هم دارد.

9.     معاملات اهرمی

انجام معاملات مارجین یا اهرمی در هر دو بازار امکان‌پذیر است؛ اما میزان اهرم معاملات در بازار فارکس گاهی تا 1000 برابر هم قابلیت افزایش دارد. در حالی که بیشترین اهرم در ارز دیجیتال بین 100 تا 150 برابر است. معمولاً هر صرافی محدودیت‌های خودش را برای میزان اهرم‌ معاملات دارد.

تفاوت فارکس و ارز دیجیتال

سخن آخر

در این مقاله به مقایسه فارکس و کریپتو پرداختیم. در یک نگاه بازار فارکس قدمت بیشتری دارد و حجم معاملات روزانه آن هم بسیار بیشتر از بازار کریپتو است. اگر اهل ریسک‌‌پذیری پایینی هستید، بهتر است فعالیت در بازارهای مالی را با فارکس آغاز کنید. بازار کریپتو دارای نوسانات هیجانی عجیبی و غریبی است. همین ویژگی کار در این بازار را سخت می‌کند. با این حال سودآوری بازار کریپتو بیشتر از بازار فارکس است.

سوالات متداول

برای تحلیل‌گرهای مبتدی فارکس بهتر است یا ارز دیجیتال؟

برای تازه‌کارهای بازار فارکس انتخاب بهتری است؛ زیرا نوسانات قیمتی کمتری دارد و دارای نقدینگی بالاتری است. همین ویژگی به کاربران مبتدی فرصت می‌دهد تا با آسودگی خیال بیشتری بازارها را تحلیل کنند.

یادگیری فارکس ساده‌تر است یا ارز دیجیتال؟

برای تحلیل این دو بازار مالی تقریباً از ابزارها و استراتژی‌های معاملاتی یکسانی استفاده می‌شود. اما اگر به تازگی می‌خواهید تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید، بهتر است با فارکس شروع کنید.

ترید بهتر است یا سرمایه‌گذاری بلندمدت؟

مزیت بازار ارزهای دیجیتال این است که امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. اگر نمی‌خواهید خیلی درگیر بازار شوید، استراتژی خرید پله‌ای و سرمایه‌گذاری بلندمدت گزینه بهتری برای شماست. اما اگر به دنبال کسب سود بیشتر هستید و قرار است وقت زیادی را در بازار بگذرانید، می‌توانید به سراغ ترید ارزهای دیجیتال یا بازار فارکس بروید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *