بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم
بازدید 98
yekta 240 روز پیش 4 دیدگاه

معرفی بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم

آربیتروم به عنوان یک راه‌حل لایه دوم اتریوم تحول عظیمی در این شبکه بلاک چین ایجاد کرده است. اتریوم و مشکلات مقیاس‌پذیری آن باعث شد که آربیتروم به وجود بیاید. Arbitrum با سرعت رشد بسیار بالا، شاهد افزایش نرخ کاربران خود است. از طرفی با نقدینگی بالا که تقریبا برابر با نقدینگی دو شبکه بلاک چین پالیگان و آوالانچ است، توانسته محبوبیت و معروفیت قابل قبولی برای خود کسب کند.بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم با ورود توکن بومی آربیتروم، ARB و افزایش تعداد کاربران، کاهش میزان هزینه‌ تراکنش‌ها و افزایش درآمد کاربران در آن باعث شده است که پروژه‌های زیادی در بستر اتریوم توسعه یافته و اجرا شوند. با ما همراه باشید چرا که در این مقاله از نوین تتر قصد داریم به معرفی بهترین پروژه‌ها در بستر آربیتروم بپردازیم.

آربیتروم چیست؟

سرعت پایین اتریوم، کارمزد بالای تراکنش‌ها و هزینه بالای ذخیره داده‌ها در آن باعث می‌شود که پتانسیل اتریوم به صورت بسیار محدودی استفاده شود. راه‌حل‌های لایه دوم با هدف کمک به بلاک چین اتریوم برای افزایش سرعت و بهبود کارایی به وجود آمدند و توانستند تا حدودی این مشکلات را رفع کنند.

پروتکل لایه دوم ارز دیجیتال و Arbitrum یکی از بهترین راه‌حل‌های لایه دوم اتریوم است که به طور خاص برای رفع کارایی ضعیف، هزینه‌های بالای تراکنش و مقابله با تراکم شبکه طراحی شد. در آربیتروم از راهکار Optimistic Rollup برای افزایش مقیاس‌پذیری استفاده می‌شود. رول‌آپ اپتیمیستیک با ترکیب تراکنش‌ها و فشرده‌سازی آنها در زمان انجام هر تراکنش صرفه‌جویی کرده و درنتیجه تراکش‌های بیشتری در لایه دوم انجام شده و درنهایت، نتیجه تراکنش‌ها با رعایت اصول امنیتی به اتریوم بازگردانده می‌شوند.

توسعه‌دهندگان با استفاده از آربیتروم می‌توانند امنیت بسیار بالای اتریوم را برای پروژه‌های خود داشته باشند و در عین حال از مقیاس‌پذیری بالای لایه دوم آربیتروم استفاده کنند. ترکیب این ویژگی‌ها باهم باعث شده است که آربیتروم به عنوان رقیب جدی شبکه Polygon، Optimism و Avalanche محسوب شود با 1.9 میلیارد دلار دارایی بلوکه شده تا فوریه 2023، صدر جدول راهکارهای لایه دوم را به خود اختصاص دهد.

مقایسه نموداری آربیتروم و دیگر شبکه‌ها

ویژگی های اصلی شبکه آربیتروم

همان طور که مستحضر هستید، خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیاز به یک بستر ایمن و مطمئن دارد. تا معامله گران بدون هیچگونه نگرانی و با خیال آسوده به داد و ستد در بازار بین المللی رمز ارزها بپردازند. در این راستا شبکه لایه دوم آربیتروم نیز باید از قابلیت های متعددی بهره مند باشد. تا ضمن حفظ امنیت شبکه و محافظت از اطلاعات هویتی و مالی معامله گران، زمینه مناسبی برای خرید و فروش انواع ارز دیجیتال فراهم سازد. بدین منظور بعضی از اصلی ترین و مهمترین ویژگی های شبکه Arbitrum به شرح زیر عبارت است از:

  • آربیتروم از ساز و کارهای مشابه اتریوم برای حفظ امنیت شبکه استفاده می کند.
  • اربیتروم نسبت به سایر شبکه ها نظیر شبکه اتریوم سرعت بالاتری دارد. از این رو تراکنش های کاربران در کوتاه ترین زمان و با بالاترین سطوح امنیتی انجام می شود.
  • شبکه لایه دوم اربیتروم مقایس پذیری بیشتری نسبت به شبکه اتریوم دارد. در واقع این ویژگی بارز سبب شده تا بسیاری از معامله گران شبکه Arbitrum را برای انجام معاملات و تراکنش هایشان انتخاب کنند.
  • شبکه اربیتروم از ویژگی های اصلی و منحصر به فرد حریم خصوصی برخوردار است.
  • در شبکه لایه دوم اربیتروم یکی از ضعف هزینه بالای تراکنش ها و خدمات در سایر شبکه ها نظیر شبکه اتریوم برطرف شده است. به نحوی که تراکنش ها و خرید و فروش ارزهای دیجیتال با کارمزد اندک انجام می گردد و تا به امروز رضایت حداکثری معامله گران را در پی داشته است.

ویژگی های اصلی شبکه آربیتروم

معماری شبکه لایه دوم Arbitrum چگونه است؟

به طور کلی اکو سیستم شبکه آربیتروم با یک معماری بسیار ساده در فضای کریپوکارنسی طراحی شده و تاکنون به نحو مطلوب فعالیت می کند. در واقع اکوسیستم شبکه Arbitrum به گونه ای است که هر کدام از مؤلفه های برای عملکرد خاص و جداگانه طراحی شده و توسعه پیدا کرده اند. در این راستا مؤلفه های اصلی ساختار آربیتروم بر مبنای چهار نقش مهم فعالیت می کنند و عملکرد قابل توجهی دارند. این چهار نقش اصلی، اساسی و مهم به ترتیب زیر است:

1- تأکید کننده: در بازار های ارزهای دیجیتال و شبکه لایه دوم Arbitrum، تأکید کننده ها یک نهاد جهانی یا پروتکل توزیع شده هستند، که وظیفه بررسی اعتبار تراکنش ها و تأیید آنها را بر عهده دارند. در واقع تأکیده کننده به معامله گران کمک می کند تا با اعتبار سنجی سریع تراکنش ها، زمینه مناسبی برای تأیید تراکنش های معتبر و مطمئن را فراهم سازد. این نقش مهم و کاربردی سبب شده تا شاهد افزایش روز افزون بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم باشیم.

2- کلید: یکی دیگر از نقش های اصلی و مهم در شبکه لایه دوم آربیتروم، کلید است. کلید تأیید کننده نهادهای جهانی یا پروتکل های توزیع شده می باشد. به نحوی که علاوه بر پیشنهاد تراکنش های موفق به کاربران، وظیفه مالکیت دارایی ها را بر عهده دارد. علاوه بر این کلید از طریق امضای تراکنش ها و اعمال کلیدهای خصوصی به پیشنهاد تراکنش های موفق و تضمین شده کمک می کند.

معماری شبکه لایه دوم Arbitrum چگونه است؟

3- ماشین مجازی: در شبکه لایه دوم آربیتروم، نقش سوم یعنی ماشین مجازی (VM) در واقع شرکت کننده مجازی در پروتکل ها است. بدین صورت که با تعریف عملیات ماشین، ارائه کد و داده های مورد نیاز، اطلاعات لازم را در اختیار معامله گران قرار می دهد. به عبارت دیگر این ماشین مجازی به کمک کاربران آمده تا ضمن ارائه داده های مفید و تعریف عملیات ماشین، زمینه انجام تراکنش های موفق و تضمین شده را هموار سازد.

4- مدیر: در ساختار شبکه لایه دوم Arbitrum نحوه عملکرد و پیشرفت ماشین مجازی اهمیت فراوانی دارد. به همین سبب پیگیری نحوه کارکرد و پیشرفت VM به شخصی تحت عنوان مدیر محول شده است. از این رو مدیر به عنوان یکی از نقش های اصلی و مهم در جایگاه چهارم معماری شبکه آربیتروم قرار می گیرد. در واقع مدیر به عنوان یک شخصیت مهم عملکرد ماشین را بررسی می نماید، تا بداند که ماشین مجازی مطابق انتظارات و وظایف تعیین شده عمل می کند یا خیر؟

معماری شبکه لایه دوم Arbitrum چگونه است؟

آربیتروم چگونه کار می‌کند؟

آربیتروم با استفاده از فناوری رول‌آپ اپتیمیستیک و تکنیک فشرده‌سازی آن، داده‌های چندین تراکنش را در یک تراکنش ترکیب می‌کند و باعث افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم می‌شود. در این تکنیک به جای اینکه بلاک چین چندین تراکنش را تائید کند، تنها یک تراکنش را بررسی و تائید می‌کند و این امر موجب کارآمدی  Arbitrumمی‌شود.

آربیتروم چگونه کار می‌کند؟

تراکنش‌ها در آربیتروم در لایه‌های جداگانه اعتبارسنجی می‌شوند و سرعت انجام آنها بیشتر می‌شود، پس از اعتبارسنجی، با درنظر گرفتن و رعایت تمام موارد امنیتی به شبکه اصلی اتریوم بازگردانده می‌شوند، تا کاربران یک محیط امن تضمین شده را تجربه کنند. درواقع آربیتروم یک راه‌حل سریع با هزینه کمتر و امنیت بالاست.همینطور که در سایت بیت پین گفته شده:

شبکه آربیتروم؛ حلال مشکلات اتریوم است! اگر به عنوان تریدری حرفه‌ای در بازار کریپتو فعالیت داشته باشید، حتما این عبارت به گوش‌تان خورده است! در دنیای ارزهای دیجیتال، اتریوم یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای فعالیت است که کاربردهای زیادی هم برای توسعه برنامه های غیرمتمرکز یا همان dAppها دارد؛ میزان محبوبیت این شبکه و کاربردهای بسیار آن، باعث شده تا گس فی یا همان کارمزد تراکنش‌ها به واسطه‌ی شلوغی شبکه، افزایش پیدا کند و در نتیجه ازدحام شبکه هم زیاد شود.برای رفع مشکل شلوغی شبکه و کاهش هزینه‌ها، شبکه اتریوم نیازمند بهینه‌سازی قابلیتی به نام مقیاس‌پذیری است و یکی از راه‌حل‌های ارائه‌شده برای برطرف کردن این مشکل هم، استفاده از شبکه‌ای به نام آربیتروم، است. آربیتروم (Arbitrum) یکی از بسترهایی است که در این بازار می‌تواند به شما کمک کند

آربیتروم سازگاری بسیار خوبی با EVM (ماشین حساب مجازی اتریوم)، از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی سالیدیتی و Vyper دارد. همینطور با بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم (DApps) و پروژه‌های زیرساختی مثل DODO، Sushi، Uniswap و ده‌ها مورد دیگر همکاری داشته است.

آربیتروم چگونه کار می‌کند؟

معرفی بهترین پرو‌ژه‌ها در بستر آربیتروم

رشد سریع آربیتروم و دیگر ویژگی‌های آن باعث شده است که توسعه‌دهندگان زیادی آربیتروم را برای توسعه پروژه‌های و برنامه‌های غیرتمرکز خود انتخاب کنند. در ادامه 5 پروژه برتر توسعه یافته در بستر آربیتروم را معرفی و بررسی می‌کنیم.

1. GMX

صرافی غیرمتمرکز GMX در بستر آربیتروم

GMX یک صرافی غیرمتمرکز در بستر آربیتروم است که کاربران به وسیله آن می‌توانند بیت کوین،بهترین پروژه های ارز دیجیتال و اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال محبوب را بدون نیاز به طرف سوم و اجازه کسی معامله کنند. این یک ویژگی معاملاتی پیشرفته است و کاربران قادرند در آن به انجام معاملات اسپات و آتی با اهرم 50 بپردازند و علاوه بر حفظ سرمایه خود و کسب سود، از امنیت بالا و ابزارهای پیشرفته معاملاتی نیز بهره ببرند.

مهمترین هدف طراحی GMX ارائه یک پلتفرم برای تجربه یک تجارت عالی در بازار کریپتوکارنسی به صورت رایگان و با کارمزدهای بسیار پایین است. انجام معامله در GMX به دلیل استخر چند دارایی آن به نام GLP آسان است و کاربران می‌توانند با ارائه و نگهداری نقدینگی خود در این صرافی به کسب سود بپردازند. GMX یک توکن اصلی هم‌نام با خود نیز دارد که به عنوان یک ابزار کاربردی و حمایتی عمل می‌کند و دارندگان توکن GMX می‌توانند در رای‌گیری‌های شرکت مشارکت کنند. ارز دیجیتال GMX اکنون جزء 100 رمزارز برتر در بازار کریپتوکارنسی است و صرافی‌های معروفی مثل بایننسريال کوینکس، کوکوین و … نیز آن را ارئه می2دهند. GMX به دلیل مدل تبادل خود، رابط کاربرپسند، مجموعه ابزارهای متنوع و کارآمد، موقعیت مطلوبی برای گسترش و رشد دارد.

2. Radiant

Radiant در آربیتروم

یکی از مهمترین چالش‌ها در اکوسیستم DeFi (تامین مالی غیرمتمرکز) تکه‌تکه شدن و پراکندگی سرمایه کاربران در زنجیره‌ها و پلتفرم‌های متعدد است. رادیانت یکی از بهترین پروژه‌ها در بستر آربیتروم است که برای حل این مشکل طراحی شد و توسعه یافت.

رادیانت از بازار مالی omnichain استفاده می‌کند و تمام دارایی‌های اصلی در زنجیره‌های مختلف را در یک پلتفرم جمع‌آوری کرده و پشتیبانی می‌کند تا کاربران تجربه تجاری راحت‌تری داشته باشند. تیم توسعه دهنده Radiant با انتخاب آربیتروم به عنوان پلتفرم انتخابی خود توانست محصولی ارائه دهد که بین نرخ بهره رقابتی و امنیت سطح بالا تعادل ایجاد کند.

Radiant اکنون به عنوان هفتمین پروژه بزرگ آربیتروم شناخته می‌شود که شاخص TVL آن 85 میلیون دلار است. RDNT توکن بومی رادیانت است و ارزش بازاری بیش از 55 میلیون دلار دارد. آینده رادیانت مخصوصا با توسعه نسخه دوم این پروتکل روشن ارزیابی می‌شود. در Radiant v2 امکان وام دادن بر اساس رمزارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و USDC فراهم می‌شود.

3. Jones DAO

پروژه جونز دائو در بستر آربیتروم

Jones DAO پروتکلی است که برای بهینه‌سازی نقدینگی و افزایش بازدهی برای سرمایه‌گذاران طراحی شده است. جونز دائو با استفاده از توکن‌های سودده (yield-bearing) نه تنها نقدینگی و کارایی را بهبود می‌بخشد، بلکه برای پروژه‌های DeFi نیز سرمایه جمع‌آوری می‌شود. این یک ویژگی جذاب برای جونز دائو است که آن را از سایر رقبا متمایز می‌کند و برای کاربرانش نیز سودآوری بیشتری دارد.

پروتکل Jones DAO برای سه دسته از کاربران بسیار مفید است:

  • کاربرانی که تمایل دارند سرمایه خود را برای طولانی مدت سپرده‌گذاری کرده و سود دریافت کنند.
  • کاربرانی که مایلند دسترسی سریع به دارایی خود داشته باشند و نقدشوندگی را به سودآوری ترجیح می‌دهند.
  • کاربرانی که به دنبال دریافت میزان سود بیشتر از سرمایه‌گذاری خود هستند.

جونز دائو پاسخ مناسبی برای تمامی این افراد است، چرا که کاربران تنها با یک کلیک می‌توانند به بهترین بازده‌ها در پروژه‌های DeFi دسترسی داشته باشند. این پروژه توانسته است به عنوان چهاردهمین پروتکل بزرگ آربیتروم شناخته شود و ارزش شاخص TVL آن با افزایش بیش از 600 درصدی در فوریه 2023 به 30 میلیون دلار رسیده است. با درنظر گرفتن تمامی این موارد Jones DAO یک پروژه برتر در بستر آربیتروم محسوب شده و موقعیت خوبی برای گسترش خود دارد؛ مخصوصا با افزایش میزان نقدینگی که به سمت شبکه آربیتروم در جریان است.

4. Camelot

پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز Camelot

کملوت یکی بهترین پروژه‌های آربیتروم در سال 2023 است. این پروژه رویکردی اکوسیستم محور و جامعه محور به جریان نقدینگی و DEX دارد و با یک استراتژی منعطف بسیار کارآمد و سازگار است. Camelot یک AMM (بازارساز خودکار) با ویژگی‌های عالی و قابلیت شخصی سازی است که به طور قابل توجهی برای بیشتر جفت‌ارزهای معاملاتی تنظیم شده است. یک راه‌حل برای افزایش نقدینگی کاملا جدید و مبتنی بر موقعیت کاربران که شرایط خوبی هم برای کاربران و هم برای پروتکل ایجاد می‌کند.

مهمترین ویژگی‌های کملوت را می‌توان غیرمتمرکز بودن، هزینه پایین‌تر انجام تراکنش‌ها، شفافیت و امنیت بسیار بالا نسبت به سایر صرافی‌های متمرکز دانست و همین ویژگی‌ها آن را برای کاربرانی که مایل به مبادله توکن‌ها در شبکه اتریوم به روشی کاملا ایمن و سریع هستند، به یک پلتفرم معاملاتی محبوب تبدیل کرده است.

در Camelot با روش بدون نیاز به مجوز پروژه‌ها می‌توانند مستقیما و بدون دخالت یا تایید از نهاد دیگر، از بستر آربیتروم استفاده کرده و آزادی کامل در مدیریت نقدینگی داشته باشند. کملوت یک توکن بومی با ساختار دوگانه شامل GRAIL و xGRAIL دارد، یک توکن غیرقابل انتقال که نقش مهمی در رشد پروتکل ایفا کرده و امنیت و جریان عرضه را کنترل و در بلندمدت موجب پایداری می‌شود.

سخن پایانی

Arbitrum یکی از بهترین راه‌ حل‌های اتریوم برای مشکل مقیاس‌پذیری و بهبود عملکرد آن است.از انتقال اتریوم به آربیتروم و توسعه‌دهندگان با استفاده از آربیتروم می‌توانند انواع پروژه‌های مالی غیرمتمرکز خود را طراحی و اجرا کنند و از انواع خدمات، هزینه پایین و سرعت بالا در این پروتکل لذت ببرند. استفاده از فناوری Rollup Uptimistic باعث شده است که چندین تراکنش در لایه‌های مختلف اجرا و اعتبارسنجی شوند و پس از تایید در قالب یک تراکنش به شبکه اتریوم برگردند.

این نوع از فشرده‌سازی سرعت انجام تراکنش‌ها در آربیتروم افزایش داده است، سازگاری با EVM، افزایش کاربران آربیتروم و دیگر مزایای آن، توسعه‌دهندگان را ترغیب می‌کند که به استفاده از این پروتکل روی آورند. صرافی غیرمتمرکز GMX، Radiant و Jones DAO از برترین پروژه‌های توسعه یافته در بستر آربیتروم هستند که در این مقاله آنها را نیز معرفی کردیم.

سؤالات متداول:

1- چرا شبکه لایه دوم آربیتروم، به عنوان یک تغییر بزرگ شناخته شده است؟

بزرگترین وجه تمایز آربیتروم، بهینه ‌سازی فرآیند حل اختلاف ‌نظرها از طریق رول ‌آپ ‌های خوش بینانه است. این موضوع می ‌تواند کاهش تراکم شبکه اتریوم را در پی داشته باشد. چنانچه میزان اختلافات زیاد باشد، کارایی آربیتروم در حل این اختلاف ‌نظرها می ‌تواند آن را به بزرگترین و برترین راهکار لایه دوم اتریوم تبدیل کند. علاوه‌ بر این، مواردی مانند سازگاری بالا با EVM، بهره‌ مندی از ابزار توسعه ‌دهنده قدرتمند و هزینه ‌های پایین آربیتروم باعث شده تا شبکه ‌ای توسعه‌ یافته، کارآمد و قابل ‌توجه به شمار آید.

2- چه پلتفرم‌ هایی از شبکه آربیتروم حمایت می ‌کنند؟

Arbitrum One، پرچمدار زنجیره لایه دوم Offchain Lab، در تاریخ ۲۸ می برای توسعه ‌دهندگان برنامه ‌های غیرمتمرکز منتشر شد. Offchain Labs در یکی از پست‌های اخیر وبلاگ خود اشاره کرد که به بیش از ۲۵۰ تیم توسعه ‌دهنده‌ ای که آربیتروم را درخواست کرده بودند، دسترسی داده است.

3- آیا توکن بومی شبکه آربیتروم  هم وجود دارد؟

بله، توکن بومی شبکه آربیتروم، ارز دیجیتال ARB نام دارد و با همین اختصار در صرافی های ارز دیجیتال خرید و فروش می‌ شود. پس هر جا نام اختصاری ARB را دیدید یا شنیدید، بدانید که با توکن بومی و اختصاصی شبکه لایه دوم Arbitrum سر و کار دارید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد فیاض بخش گفت:

    سلام وقتتون بخیر به نظتون این درسته که آربیتروم با استفاده از راهکار رول‌آپ‌های اپتیمیستیک (optimistic rollup) مقیاس‌پذیری را افزایش می‌ده و. رول‌آپ‌ اپتیمیستیک یک فناوری برای فشرده‌سازی و ترکیب تراکنش‌هاست که در نهایت منجرب به صرفه‌جویی در زمان میشه

  2. ساغر شورایی گفت:

    سلام من میخواستم بدونم که .در مورد ارز Aeron خواستم بپرسم از کجا و تو کدوم صرافی میشه خرید و فروشش کرد و یا تبدیلش کرد به ارزی غیر از bnb.ممنون میشم جواب بدید و راهنمایی به من بدین.

  3. سجاد شجایی گفت:

    هایی من میخام برای ااولین بار ارز بخرم میخام بدونم اولین قدمم برای خریدو فعال کردنه کیف پوله؟و اینکه برای استفاده از کیف تراست باید از vpn استفاده کنم؟ یا همینطوری اوکیه؟؟

  4. ریحانه گفت:

    سلام وقت بخیر باشه
    میخواستم بدونم که عملکرد این شبکه اربیتروم چطوری هستش و چه باید ها و چه نباید هایی رو باید رعایت کنیم تو این زمینه برای روند کاری بهتر؟؟