انتقال اتریوم به آربیتروم
بازدید 3384

آموزش گام به گام انتقال اتریوم به آربیتروم

یکی از بزرگترین مشکلات شبکه اتریوم، مقیاس‌پذیری است. عدم مقیاس‌پذیری باعث می‌شود سرعت انجام تراکنش ها پایین باشد و از طرفی هزینه انجام تراکنش ها در اتریوم بالا برود. Ethereum برای حل مشکل مقیاس‌پذیری خود از راه‌حل لایه دوم Arbitrum استفاده کرد. آگوست سال 2021 آربیتیوم برای افزایش پایداری دارایی‌ها به اتریوم اضافه شد. از آن زمان کاربران بسیاری مشتاق به استفاده از این راه‌حل لایه 2 شدند تا تراکنش‌های خود را با سرعت بیشتر و کارمزد کمتری انجام دهند. در این مقاله از نوین تتر قصد آموزش انتقال اتریوم به آربیتروم داریم، چنانچه شما نیز مشتاق به استفاده از آربیتروم هستید با ما همراه باشید.

آربیتروم (Arbitrum) چیست؟

آربیتروم اولین راه‌حل لایه دو ارائه شده برای اتریوم است. درحال حاضر این شبکه حدود 2.5 میلیارد دارایی قفل شده دارد و توانسته است بیش از 3 میلیون تراکنش را پردازش کند. امنیت آربیتروم از لایه 1 اتریوم منشا می‌گیرد و این باعث می‌شود که آربیتروم یک شبکه با امنیت بالا و هزینه کارمزد پایین باشد.همینطور که در سایت والکس گفته شده:

شبکه آربیتروم یکی از محبوب‌ترین و بهترین راهکارهای لایه دوم برای اتریوم است که استفاده از آن موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت انتقال دارایی‌ها می‌شود. از آنجایی که برای استفاده از آربیتروم به پرداخت کوین اتر روی همین شبکه نیاز دارید، بنابراین برای پل زدن از اتریوم به آربیتروم باید ETH را از شبکه اصلی اتریوم (یا سایر شبکه‌های سازگار با EVM) به شبکه آربیتروم انتقال دهید.

دلیل هزینه‌ای تراکنش پایین‌تر در شبکه آربیتروم استفاده از رول‌آپ آپتیمیستیک (optimistic rollups) است. رول آپ آپتیمیستیک مجموعه قراردادهای هوشمندی هستند که تراکنش‌ها را خارج از بلاک چین مدیریت و جمع‌آوری کرده و از محاسبات کمتری برای پردازش آنها استفاده می‌کنند؛ در نهایت داده‌ها به عنوان کال دیتا در شبکه اصلی منتشر می‌شوند. محاسبات کمتر در رول‌آپ آپتیمیستیک به Gas Fee کمتری نیاز دارند و در نتیجه تراکنش‌ها با هزینه کمتر و سرعت بیشتری انجام می‌شوند.

آربیتروم (Arbitrum) چیست؟

آربیتروم و هزینه‌های Gas Fee

در مقاله بهترین پروژه ها بر بستر آربیتروم هم گفتیم که Gas Fee سوخت لازم برای انجام تراکنش‌‌ها در شبکه اتریوم و سایر شبکه‌های بلاک چین است. همانطور که بدون بودن نور خورشید فرآیند فتوسنتز در گیاهان انجام نمی‌شود، بدون Gas نیز تراکنش‌ها در شبکه‌های بلاک چین نمی‌توانند جریان داشته باشند. کارمزدهای تراکنش، هزینه انجام یک معامله است که به ماینرها (استخراج کننده‌ها و پردازشگران تراکنش‌ها) تعلق می‌گیرد. ماینرها تراکنش‌ها را دریافت و دستگاه‌های پیشرفته شروع به انجام محاسبات و پردازش تراکنش‌ها می‌کنند؛ به ازای هر تراکنشی که توسط آنها انجام و فعال می‌شود، دستمزدی تحت عنوان هزینه تراکنش دریافت می‌کنند.

هزینه‌های Gas Fee برای انجام تراکنش‌ها ضروری است، اما به دلیل بالا بودن میزان آنها، مورد پذیرش کاربران نیست. مقیاس‌پذیری بالا می‌تواند این هزینه‌های زیاد را تا حد قابل قبولی پایین بیاورد. شبکه‌های لایه دوم و آربیتروم به همین دلیل به وجود آمدند.

آربیتروم و هزینه‌های Gas Fee

نحوه استفاده از آربیتروم در متامسک

برای انتقال اتریوم به شبکه آربیتروم باید ابتدا به metamask وارد و در آن، شبکه آربیتروم را اضافه کنید. این کار تنها با سه مرحله ساده قابل انجام است.

  1. وارد متامسک شوید و روی گزینه ” Ethereum Mainnet” کلیک کنید.

  1. گزینه “Custom RPC” را انتخاب کنید.

نحوه اضافه کردن شبکه آربیتروم به متامسک

  1. در آخرین مرحله باید مشخصات شبکه آربیتروم را مانند شکل زیر وارد کنید و گزینه Add Network را بزنید.

مشخصات شبکه آربیتروم

تبریک می‌گوییم! اکنون شما در متامسک خود به شبکه آربیتروم متصل شده‌اید. در ادامه نحوه قطع دسترسی سایت ها از کیف پول متامسک و نحوه انتقال ETR را از لایه 1 اتریوم به لایه دو آربیتروم آموزش داده می‌شود.

نحوه انتقال اتریوم به آربیتروم در متامسک

برای انجام انتقال اتریوم ابتدا به سایت https://bridge.arbitrum.io/ بروید. چون از قبل متامسک خود را به شبکه آربیتروم متصل کرده‌اید، صفحه‌ای مانند شکل زیر مشاهده خواهید کرد.

انتقال اتریوم به آربیتروم در متامسک

هر میزان از ETR را که قصد انتقال به شبکه آربیتروم دارید، در قسمت مشخص شده وارد کنید و سپس روی گزینه Deposit کلیک کنید.

وارد کردن میزان ETR برای انتقال به آربیتروم

در مرحله بعد، باید تراکنش در بهترین کیف پول تتر خود تایید کنید. برای این منظور روی گزینه “Confirm” کلیک کنید.

نکته: این تراکنش در لایه 1 اتریوم انجام می‌شود و هزینه‌های استاندارد تراکنش برای آن اعمال می‌شود. اما بعد از انجام این مراحل، تراکنش‌های بعدی در لایه 2 آربیتروم انجام شده و هزینه‌های Gas Fee مطابق با پردازش‌ها در این لایه محاسبه می‌شوند.

تایید تراکنش در کیف پول متامسک

پس از انجام تایید، تراکنش برای شما قابل مشاهده است؛ پردازش تراکنش ممکن است چند دقیقه زمان ببرد.

انجام و پردازش تراکنش

پس از انجام انتقال اتریوم به آربیتروم، به محض اینکه ETR در آربیتروم داشته باشید، می‌توانید شروع به استفاده از آن کنید.

سایر برنامه‌ها در آربیتروم

پرتال Arbitrum One به عنوان دروازه‌ای به اکوسیستم آربیتروم شناخته می‌شود و در حال حاضر بیش از 50 برنامه کاربردی Web3 را پشتیبانی می‌کند. بسیاری از برنامه‌هایی که قبلاً در شبکه اصلی وجود داشتند و محبوب نیز بودند، اکنون در آربیتروم ارائه می‌شوند. مانند: Curve، Uniswap و Balancer.

انتقال اتریوم به آربیتروم

نکات مهم در زمان کار با شبکه آربیتروم

هنگامی‌ که با شبکه آربیتروم کار می ‌کنید، مراقب خطرات احتمالی قراردادهای هوشمند و نوسانات قیمت باشید. جدای از این مورد، به نکات زیر حتما توجه کنید:

  • هنگام برداشت، حتما به اندازه کارمزد انتقال حجم معامله در کیف خود نگه ‌دارید، که تراکنش شما تأیید شده و به مشکل برنخورد.
  • برای کار با این شبکه باید حتما دارایی‌ های خود را به آربیتروم منتقل کنید. همچنین نیازمند یک کیف پول نرم ‌افزاری ارز دیجیتال که از آربیتروم پشتیبانی می ‌کند، هستید.
  • کارمزد تراکنش ‌های شما به اتریوم محاسبه می‌ شود، اما نگران نباشید! کارمزدها بسیار کمتر از هزینه ‌های تراکنش در شبکه اتریوم خواهد بود.
  • اکثر انتقال ‌ها تا ۱۰ دقیقه تکمیل می ‌شود، اما اگر تا ۱ ساعت انتقال شما تکمیل نشد، نگران از دست رفتن دارایی‌ های خود نباشید. حداکثر زمان انتظار این شبکه برای انتقال ۱ ساعت و برای برداشت ۷ روز است. پس اگر بعد از این زمان‌ ها تراکنش تأیید نشده بود، می‌ توانید وضعیت دارایی‌ را بررسی کنید.

نکات مهم در زمان کار با شبکه آربیتروم

سخن نهایی

بسیاری از کاربران به دلیل هزینه‌های بالای Gas fee از استفاده از برنامه‌های Web3 صرف نظر می‌کنند. در شبکه اتریوم، اتصال دارایی‌ها به لایه دوم آربیتروم این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است. بسیاری از برنامه‌های Web3 و قراردادهای هوشمند Dapp در پورتال Aribitrum One وجود دارند. با استفاده از انتقال تتر به متامسک می‌توانید دارایی‌ها و ETR خود را به شبکه آربیتروم منتقل کنید و از هزینه‌های کمتر Gas Fee لذت ببرید. در این مقاله از صرافی نوین تتر مراحل انتقال ETR به شبکه آربیتروم را به صورت تصویری و مرحله به مرحله به شما آموزش دادیم، امیدواریم که بتوانید با استفاده از این آموزش دارایی خود را به Arbitirum منتقل و از این پورتال لذت ببرید.

سؤالات متداول:

1- چه چیزی آربیتروم را خاص کرده است؟

این پروژه به عنوان یک پلتفرم ساده برای توسعه‌ دهندگان در جهت راه ‌اندازی قراردادهای هوشمند اتریوم، با مقیاس پذیری و کارایی بالا، طراحی شده‌ است. خاطر نشان می شود که آربیتروم، تنها پلتفرم موجود برای رفع مشکلات لایه دوم اتریوم نیست. بلکه پروژه‌ های بسیاری برای رفع این کاستی‌ ها و با کارایی مشابه آربیتروم، به وجود آمده ‌اند.

2- انتقال اتریوم با کارمزد کم چطور انجام می شود؟

یکی از بهترین روش ‌های انتقال اتریوم با کارمزد کم، انتقال اتریوم با آربیتروم است. آربیتروم یک پروتکل لایه-۲ است که می ‌توانید آن را به کیف پول خود وصل کنید و تراکنش‌ های اتریوم را با استفاده از این پل انجام دهید. به نحوی که با حداکثر سرعت و حداقل کارمزد اتریوم را از کیف پول مبدأ به مقصد انتقال دهید.

3- در صورتی که هنگام انتقال رمز ارز آدرس کیف ‌پول ‌ها یکسان باشد و شبکه ‌ها یکسان نباشد، چه می ‌شود؟

در صورت یکسان بودن آدرس کیف ‌پول ‌ها، درخواست انتقال در یک کیف ‌پول صورت گرفته است. (منطقی نیست که از کیف‌ پول خودتان، به همان کیف ‌پول، ارزی انتقال دهید.) اگر بخواهید از یک کیف پول به کیف پول دیگر رمز ارز انتقال دهید، حتماً آدرس ‌های مبدأ و مقصد متفاوت خواهند بود.نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که کیف پول مقصد باید شبکه انتقالی که کیف‌ پول مبدا دارد را پشتیبانی کند. در غیر این صورت ارزهای دیجیتال انتقالی از بین می ‌رود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد موسویانی گفت:

    سلام و عرض ادب برای پل زدن از اتریوم به آربیتروم می‌توان کاربردهای شبکه Arbitrum را افزایش دهیم. ما امروز شاهد پروتکل‌های دیفای مختلفی هستیم که از این شبکه و رمزارزهای آن پشتیبانی می‌کنن.

  2. javadbabayii گفت:

    با سلام- چرا وقتی آدرس ارز را وارد میکنم برای خرید با این پیغام مواجه میشم:Anyone can create a BEP20 token on BSC with any name, including creating fake versions of existing tokens and tokens that claim to represent projects that do not have a token.
    If you purchase an arbitrary token, you may be unable to sell it back.
    به نظرتون خرید بزنم یا کنسل کنم و درکل چه باید کرد؟
    تشکر

  3. ali گفت:

    سلام من اتریومم با کانال اشتباه فرستادم آیا هر وقت بخام میتونم برش گردنم مثلن 3 ماه دیگه آرزو بازیابی کنم نمیپره که؟

  4. sahar گفت:

    سلام وقت بخیر باشه
    میخواستم بدونم که عملکرد این شبکه اربیتروم چطوری هستش و چه باید ها و چه نباید هایی رو باید رعایت کنیم تو این زمینه برای روند کاری بهتر؟؟