آدرس کانترکت (قرارداد) چیست
بازدید 145
yekta 2 روز پیش 6 دیدگاه

آدرس کانترکت یا قرارداد ارز دیجیتال (Contract Address) چیست؟

اغلب کاربران ارزهای دیجیتال با مفهومی به نام آدرس کیف پول آشنایی دارند، اما وقتی پای بلاک چین و قراردهای هوشمند و غیرمتمرکز در میان باشد، درک مفهوم کانترکت آدرس کمی سخت‌تر می‌شود. هنگامی که یک توکن جدید به کیف پول خود اضافه می‌کنید، یک مورد مهم درخواست کانترکت آدرس توکن است. این آدرس به محل واقعی توکن اشاره می‌کند که توکن در آن قسمت مدیریت می‌شود و به آدرسی که توکن‌های شخصی کاربران در آن قرار دارد، اطلاق نمی‌شود. اگر به خوبی نمی دانید که آدرس کانترکت چیست و چگونه باید آن را پیدا کنید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر در رابطه با آدرس کانترکت ارز دیجیتال یا همان قرارداد آشنا شوید.

آدرس کانترکت یا قرارداد چیست؟

توکن‌های موجود در شبکه اتریوم به طور کلی با استاندارد ERC20 مطابقت دارند، این قوانین و الزامات برای نحوه درست تعویض توکن‌هاست. درواقع یک توکن باید ارزش یکسانی با دیگر توکن‌ها داشته باشد تا تعویض صورت بگیرد. مثال قابل درک و ملموس آن ارزهای فیات (ارز رایج در هر کشور) است، یک دلار آمریکا = یک دلار آمریکا. با استفاده از استاندارد ERC20 ادغام توکن‌های موجود و جدید در کیف پولی مانند متامسک (همان طور که در مقاله انتقال تتر به متامسک هم توضیح داده شد)، DApps و دیگر پلتفرم‌ها بسیار آسان می‌شود. به عنوان مثال هر توکن با استاندارد ERC20 به راحتی به متامسک افزوده می‌شود، درصورتی که اگر آنها با یک استاندارد خاص مطابقت نداشتند، این کار امکان پذیر نبود.

آدرس کانترکت یا قرارداد چیست؟

همینطور که در سایت تبدیل گفته شده:

آدرس کانترکت (Contract Address) آدرسی است که در زمان شکل‌گیری یک قرارداد هوشمند به‌صورت منحصربه‌فرد اختصاص داده می‌شود. استاندارد ERC20 در شبکه اتریوم یک آدرس کانترکت محسوب می‌شود. اطلاع از نحوه کار، ماهیت و اهمیت این آدرس‌ها به‌ویژه در تراکنش‌های شبکه اتریوم و توکن‌های غیرقابل‌تعویض بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به موارد گفته شده، اگر فردی بخواهد برای اولین بار توکنی را در شبکه اتریوم مستقر کند، کانترکت آدرس ایجاد می‌شود که بسیار شبیه به آدرس‌های عمومی در حساب‌های اتریوم است. این شباهت به دلیل استفاده از یک روش رمزگذاری با جزئیات متفاوت است، اما باید بدانیم که آدرس کانترکت محل قرارداد هوشمند توکن را تعیین می‌کند و اطلاعات از طریق این آدرس کنترل می‌شوند. ادرس کانترکت ارزها با عبارت 0X شروع می‌شوند و اغلب شامل 42 کاراکتر هستند و شامل آدرس سازنده قرارداد و عدد نانس مشتق شده هستند.

نکته: اگر می‌خواهید در حساب خود ارسال و یا دریافت داشته باشید، باید از آدرس عمومی استفاده کنید و اگر می‌خواهید یک توکن خاص ERC20 را ارسال و یا دریافت کنید، باید این کار را به روش تعامل با آدرس کانترکت توکن انجام دهید.

آدرس کانترکت یا قرارداد چیست؟

نحوه پیدا کردن آدرس کانترکت ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال و همین‌طور توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) دارای آدرس کانترکت هستند، همانطور که گفته شد در زمان‌های مختلفی مثل اضافه کردن توکن‌ ها به کیف پول باید کانترکت توکن را داشته باشید، در ادامه 3 راه اصلی برای پیدا کردن آدرس کانترکت توکن‌ها بیان می‌شود.

پیدا کردن آدرس کانترکت ارز دیجیتال

1. استفاده از اکسپلورر بلاک چین

اکسپلوررهای بلاک چین مانند Etherscan، BscScan و Polygonscan، داده‌های مربوط به توکن‌های با استاندارد ERC20 و معادل آنها را در شبکه‌های خود نگهداری می‌کنند. در این روش برای پیدا کردن آدرس کانترکت کافیست به اکسپلورر بلاکچین رفته و نام توکن را جستجو کنید. اغلب مرورگرهای بلاک چین مشابه هم هستند و طرز استفاده از آنها به همین صورت است. در هر کدام از آنها اطلاعات در گروه‌های یکسانی و فقط مختص شبکه خودشان نمایش داده می‌شود.

برای مثال در مرورگر اتراسکن توکن Synthetix Network Token را جستجو کردیم، همانطور که می‌بینید آدرس کانترکت در کادر شماره 2 مربوط به Token Contract قابل مشاهده است.

استفاده از بلاکچین اکسپلورر برای پیداکردن آدرس کانترکت

در مرورگر Polygonscan نیز Tether USD را جستجو کردیم و می‌توان گفت اطلاعات تقریبا مشابه با مرورگر اتراسکن به نمایش گذاشته می‌شود.

استفاده از بلاکچین اکسپلورر برای پیداکردن آدرس کانترکت

2. استفاده از سایت‌های فهرست‌کننده توکن‌ها

همان طور که در مقاله تفاوت تتر ERC20 و TRC20 هم گفته شد، سایت‌های لیست‌کننده توکن‌ها مانند Coingecko و CoinMarketCap اطلاعات تمام توکن‌ها با استاندارد ERC20 را دارند. در هر دوی این سایت‌ها می‌توانید مانند زیر آدرس کانترکت را پیدا کنید.

هنگام استفاده از نسخه دسکتاپ، در صفحه اصلی Coingecko در قسمت جستجو نام توکن مورد نظر خود را جستجو کنید. ما در Coingecko توکن DAY را سرچ کردیم و همانطور که می‌بینید آدرس کانترکت در صفحه اول جستجو قابل مشاهده و کپی کردن است.

استفاده از سایت های فهرست کننده توکن ها در پیداکردن آدرس کانترکت

در گوشی‌های تلفن همراه نیز می‌توانید به راحتی سایت‌های بالا را در مرورگرهای گوشی خود باز کنید و یا اینکه از اپلیکیشن‌های آنها استفاده کنید. در قسمت جستجو نام توکن را وارد کرده و آدرس کانترکت آن را مشاهده کنید.

استفاده از سایت های فهرست کننده توکن ها در پیداکردن آدرس کانترکت

نکته: در هر دو حالت استفاده از دسکتاپ و یا گوشی می‌توانید با زدن سه نقطه در سمت راست Contract، آدرس شبکه‌های دیگر را نیز مشاهده کنید.

استفاده از سایت های فهرست کننده توکن ها در پیداکردن آدرس کانترکت

3. افزونه متامسک

راه دیگر برای پیدا کردن آدرس کانترکت توکن‌ها، استفاده از افزونه متامسک است. برای انجام این کار ابتدا در صفحه اصلی متامسک روی توکن مورد نظر خود کلیک کنید.

انتخاب توکن در متامسک

سپس روی سه نقطه در سمت راست توکن کلیک کنید و گزینه  View Asset in explorerرا انتخاب کنید.

استفاده از متامسک در پیداکردن آدرس کانترکت

در این حالت به صورت خودکار به صفحه یکی از مرورگرهای بلاک چین هدایت می‌شوید و می‌توانید آدرس کانترکت توکن مورد نظر خود را در آن صفحه مشاهده کنید.

مشاهده آدرس کانترکت ارز دیجیتال در BscScan متصل به متامسک

اهمیت آدرس کانترکت در بلاکچین

شاید بتوان آدرس کانترکت یا contract address را از مهم ترین مفاهیم بازار ارز های دیجیتال ودنیای بلاکچین دانست . همچنین ما می دانیم که این قرارداد های هوشمند ، به ما امکان ساخت توکن بر روی شبکه های بلاکچین مانند ترون و اتریوم را می دهند .اما برای نقل و انتقال در بلاکچین و اطمینان از صحت اطلاعات یک قرارداد باید آدرس کانترکت یا آدرس قرارداد هوشمند را پیدا کرد.این آدرس به جلوگیری از کلاهبرداری ها در نقل و انتقال رمز ارز ها در شبکه بلاکچین کمک می کند و حتما باید مورد بررسی قرار گیرد.

سخن پایانی

کانترکت آدرس یک شناسه منحصر‌به‌فرد 26 تا 42 کاراکتری مانند 0x6b175474e89094c44da98b954eedeac495271d0f است که از حروف و اعداد تشکیل شده است. در دنیای کریپتوکارنسی‌ها و بلاک چین‌ها، توجه کمتری به Contract Address شده است و کاربران با این مفهوم آشنایی زیادی ندارند. قراردادهای هوشمند امکان ساخت توکن‌ها بر روی شبکه‌های بلاک چین ممکن می‌کنند و برای انتقال اتریوم به آربیتروم و انتقال توکن‌ها در شبکه‌های بلاک چین باید از آدرس کانترکت استفاده کرد تا از درستی انجام قرارداد اطمینان حاصل کرد و مطمئن شد که هر توکن به شبکه مخصوص به خود تعلق دارد.

کانترکت آدرس برای اضافه کردن توکن‌ها به شبکه‌های بلاک چین و همچنین جلوگیری از کلاهبرداری در ارسال و دریافت توکن‌ها در بلاک چین بسیار مهم است. در این مقاله از نوین تتر به معرفی کانترکت آدرس و نحوه پیدا کردن آن با سه روش استفاده از مرورگزهای بلاک چین، سایت‌های فهرست‌کننده توکن‌ها و افزونه متامسک پرداختیم.

سؤالات متداول:

1- آدرس قرارداد هوشمند چطور ساخته می‌شود؟

به طور کلی آدرس ‌های قرارداد هوشمند را به دو روش متفاوت در اتریوم ساخته می شود. این آدرس شامل مجموعه ‌ای از اعداد و حروف می ‌شود، که اغلب با «0xba…» شروع می گردد. با این حال، اینکه 0xba»» چگونه محاسبه شده، بسیار مهم است. کد قرارداد هوشمندی که در بلاکچین پیاده سازی شده، بخشی از فرایند تراکنش است. هنگامی که یک قرارداد هوشمند در بلاکچین اجرا می‌ شود، به یک آدرس کیف پول نیاز دارد تا به طور کامل اجرا شود. در روش اول ایجاد قراردادهای هوشمند، سه مورد آدرس کیف پول، تراکنش و قرارداد هوشمند باید به ترتیب اجرا شوند.

بنابراین، زمانی که یک تراکنش در شبکه اتریوم اجرا می ‌شود، اعدادی هم به همراه آن صادر می‌شوند، که به آ‌نها نانس (Nonce) می‌گویند. از این رو، می ‌توان گفت که آدرس قرارداد هوشمند توسط آدرس کیف پول و نانس‌ ها ایجاد می گردد. در روش دوم برای ایجاد قراردادهای هوشمند از یک آپکد (Opcode) به نام کریت ۲ (CREATE2) استفاده می شود. این کریت ۲ برای ایجاد آدرس قرارداد هوشمند روی آدرس فرستنده و کد قرارداد‌ها متکی است. با این وجود، این نوع از روش ایجاد قرارداد هوشمند مانند روش اول رایج و پر کاربرد نیست.

2- چگونه آدرس کانترکت ارزها را پیدا کنم؟

برای یافتن آدرس قرارداد یک توکن، می‌ توانید به‌ سادگی به اکسپلورر بلاک هر پروژه مراجعه کنید . پس از جستجوی توکن موردنظر خود، آدرس قرارداد و دیگر اطلاعات آن توکن را به راحتی مشاهده نمایید. بدین صورت که با قراردادن موس خود روی عبارت آدرس کانترکت هر ارز می ‌توانید آن را کپی کرده و در کیف پول خود وارد کنید. البته توجه داشته باشید وابسته به نوع اکسپلورر‌ها، نحوه نمایش اطلاعات هر توکن ممکن است مقداری متفاوت باشد. اما فرمت کلی مشابهی دارند و تقریباً همه اطلاعات یکسانی را نمایش می‌ دهند.

3- نحوه پیدا کردن آدرس کانترکت رمزارزها چگونه است؟

برای اینکه بتوانید آدرس کانترکت رمزارزها را شناسایی کنید، می بایست از روش های مختلفی استفاده نمایید. بدین منظور معمولاً معامله گران و تریدرهای حرفه ای از سه روش کاربردی برای پیدا کردن آدرس کانترکت توکن استفاده می کنند. که به شرح زیر عبارت است از:

  • استفاده از وب سایت رسمی پروژه ارز دیجیتال
  • استفاده از اکسپلورر بلاکچین
  • استفاده از سایت های معتبر لیست کننده ارزهای دیجیتال

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مسعود دهقانی گفت:

    سلام دوستان من میخواستم بدونم شما آدرس کانترکت توکن خودتون رو از کدوم روش پیدا می‌کنیدممنون میشم بهم آموزش بدید سپاس

    1. یاسین محمدزاده گفت:

      سلام . روش هایی که گفتیم هیچ فرقی باهم نداره و در نهایت شما رو به آدرس کانترکتتون میرسونه

  2. niyoshaa گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من آدرس کانترکت ارزهام رو نمیدونم و یادم نمیاد باید چیکار کنم الان چطوری باید پیداش کنم؟؟؟

    1. یاسین محمدزاده گفت:

      سلام . وقت شماهم بخیر
      برای پیدا کردن آدرس کانترکت ارزهات می‌تونی بری تو سایت رسمی اون ارز یا از سایت‌هایی مثل CoinMarketCap یا CoinGecko استفاده کنی. تو بخش اطلاعاتشون آدرس کانترکت رو می‌تونی پیدا کنی.

  3. آرمان نادری گفت:

    سلام وقتتون به خیر . آدرس کانترکت ارز دیجیتال دقیقا چیه و چه اهمیتی داره؟

    1. یاسین محمدزاده گفت:

      سلام . همونظور که در این مقاله هم گفتیم آدرس کانترکت در واقع یک شناسه منحصر به فرده که به یک قرارداد هوشمند روی بلاکچین اختصاص داده میشه. این آدرس به شما کمک می‌کنه که در انتقال و دریافت توکن‌ها در شبکه‌های بلاکچین، امنیت داشته باشید و مطمئن بشید که توکن به شبکه صحیح متصل شده. بدون داشتن این آدرس، اضافه کردن توکن به کیف پول یا انجام تراکنش‌ها ممکن نیست.