3

نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال

نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال
بازدید 68

بسیاری از کاربران ایرانی به خاطر ناآگاهی درباره نحوه تبدیل بیت کوین و دیگر رمزارزها به تومان به سراغ خرید ارزهای دیجیتال نمی‌روند. برخی نیز می‌‌ترسند که در طی این فرایند اشتباه کنند و سرمایه خود را از دست بدهند. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم درباره نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال و راهکارهای آن صحبت کنیم.

نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال | 1 راهکار مطمئن + 1 راهکار میانبر

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر سود فراوانی برای کاربران کریپتو داشته است؛ اما چون ایران در فهرست تحریم‌های مالی بین‌المللی قرار دارد، بسیاری از صرافی‌های خارجی اجازه عضویت به کاربران ایرانی را نمی‌دهند. به همین خاطر ایرانی‌ها مجبورند به سراغ کیف پول‌های غیرحضانتی یا صرافی‌های غیرمتمرکز بروند.

با این حال همچنان یک مشکل بزرگ  وجود دارد. اینکه خرید و فروش ارزهای دیجیتال اغلب با ارز تتر USDT انجام می‌شود که معادل 1 دلار امریکا است. قبلاً درباره «نحوه خرید تتر» صحبت کرده بودیم و 3 راه‌حل مختلف را برای این کار پیشنهاد دادیم؛ اما اگر بخواهید سرمایه کریپتو خود را به ریال و تبدیل تومان به تتر کرده و اصطلاحاً نقد کنید، فرایند تبدیل کمی پیچیده‌تر از این حرف‌ها خواهد بود. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم راهکارهای تبدیل ترون به تومان ارزهای دیجیتال به ریال را قدم به قدم آموزش دهیم.

همینطور که در سایت بیت پین گفته شده:

ارزهای دیجیتال، یکی از پدیده‌های جدید و جذاب در دنیای مالی هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان در دنیای سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌اند؛ این نوع از دارایی‌ها، با استفاده از فناوری بلاک چین توسعه یافته و بدون نیاز به واسطه‌ای مانند بانک یا دولت، به صورت آنلاین و مستقل عمل می‌کنند. در این دنیای پررونق، برای خرید و فروش، ذخیره‌سازی و مدیریت رمزارزها، به وسیله‌ای به نام کیف پول ارز دیجیتال نیاز خواهید داشت که در انواع مختلف به بازار عرضه می‌شود.

1.     مطمئن‌ترین راه، همکاری با صرافی‌های داخلی

مطمئن‌تری راهکار برای تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال، افتتاح حساب در یکی از صرافی های مورد تایید بانک مرکزی است. البته در هنگام انتخاب صرافی باید حواستان به محدودیت‌های واریز و برداشت، شبکه‌های انتقال، امنیت صرافی، کارمزد برداشت و دارا بودن کیف پول‌های اختصاصی هم باشد.

فرض ما در ادامه مقاله این است که شما در یک کیف پول ارز دیجیتال مثل تراست ولت صاحب حساب هستید و حالا قصد نقد کردن سرمایه خود را دارید. در این صورت نحوه تبدیل ارز دیجیتال به تومان و تبدیل ارز دیجیتال به ریال در تراست والت به شرح زیر است:

مطمئن‌ترین راه تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال

قدم اول: افتتاح حساب در صرافی داخلی

برای قدم اول اگر قصد نقد کردن ارزهای دیجیتال را دارید، افتتاح حساب در یک صرافی داخلی است. در مقاله «بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی» فهرستی از صرافی‌های معتبر داخلی را ارائه کرده‌ایم. در انتخاب صرافی حواستان به نرخ کارمزد واریز ارزهای دیجیتال، تبدیل داخلی و خصوصاً برداشت ریالی باشد. نکته دیگر اینکه بهتر است صرافی فوق دارای کیف پول اختصاصی برای تتر شبکه ترون باشد. زیرا انتقال تتر در شبکه ترون سریع‌تر انجام شده و نرخ کارمزد کمتری دارد.

قدم دوم: تبدیل ارزهای دیجیتال به تتر TRC-20

پس از افتتاح حساب در صرافی‌های داخلی و احراز هویت، نوبت به فروش ارزهای دیجیتال می‌رسد. برای این کار باید در کیف پول خود ارزهای دیجیتال خریداری شده را به تتر trc20 تبدیل کنید. این کار به چند دلیل انجام می‌شود. نخست اینکه کارمزد شبکه ترون بسیار پایین‌تر از شبکه اتریوم است و باعث می‌شود تا هزینه‌های تبدیل آن‌قدر هم بالا نرود. دوم اینکه شبکه ترون به ریال سرعت بیشتری دارد و در نتیجه فرایند تبدیل سریع‌تر طی می‌شود.

شاید فکر کنید که بهتر است ابتدا ارزهای دیجیتال خود را به صرافی انتقال دهید و سپس اقدام به فروش آن‌ها کنید؛ اما این راهکار چندان هم مناسب نیست. زیرا تعداد ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده در صرافی‌های داخلی محدود است و در نتیجه امکان انتقال بسیاری از ارزهای دیجیتال عملاً وجود ندارد.

همچنین در این صورت یک مرتبه باید کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال در شبکه‌هایی مثل ERC-20 را بپردازید. سپس مجدداً آن‌ها را به تتر تبدیل کنید؛ که نتیجه آن پرداخت دوباره کارمزد در شبکه‌های بلاکچینی است. البته در صورت فروش و انتقال تتر هم دو بار کارمزد می‌پردازید؛ اما کارمزد انتقال تتر در شبکه TRC-20 حدود 1 دلار است و خیلی آزاردهنده نیست.

تبدیل ارزهای دیجیتال به تتر TRC-20

قدم سوم: انتقال تتر به صرافی

پس از فروش ارزهای دیجیتال و تبدیل آن به تتر TRC20 می‌بایست آن را به صرافی داخلی انتقال دهید. اگر از کیف پول trustwallet استفاده می‌کنید، در مقاله «انتقال تتر از تراست ولت» درباره این بخش کاملاً توضیح داده‌ایم. در کیف پول‌های دیگر نیز روش انتقال تقریباً به همین شکل است. اگر مرتبه اولتان است که این کار را انجام می‌دهید، توصیه می‌کنیم با مبلغ ناچیزی با آموزش‌ فوق همراه شوید و اگر به مشکل خوردید، با کارشناسان نوین تتر تماس بگیرید. پس از اینکه به روش انتقال مسلط شدید، می‌توانید باقی‌مانده مبلغ را نیز انتقال دهید.

نکته مهم اینکه حواستان به نوع تتر انتقالی و مطابقت آن با آدرس کیف پول باشد. اگر کیف پولتان از نوع تتر TRC-20 است، نمی‌توانید تتر شبکه‌های دیگر مثل ERC-20 را به آن انتقال دهید!

کیف پول تراست ولت

قدم چهارم: نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال

صرافی‌های داخلی مورد تایید بانک مرکزی دارای درگاه پرداخت بانکی هستند. در این صرافی‌ها می‌توانید تتر خود را ابتدا به ریال تبدیل کرده و سپس از طریق ارائه یک شماره شبا آن را دریافت کنید. البته برخی از صرافی‌ها ممکن است محدودیت‌هایی برای برداشت روزانه داشته باشند. در این صورت برای دریافت مبالغ بالا باید چند روزی نحوه تبدیل تتر به ریال را دنبال کنید. صرافی‌های داخلی معمولاً کارمزدی هم برای برداشت از حساب‌ دریافت می‌کنند؛ این کارمزد اغلب به‌صورت ریالی بوده و شامل 0.1 تا 1 درصد از حجم معاملات می‌شود.

قدم چهارم: نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال

2.     فروش مستقیم به شخص ثالث

راهکار دیگر برای نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال فروش آن‌ها به کاربران دیگر است. در برخی از گروه‌های تلگرامی یا کانال‌های مجازی ممکن است فرصت‌هایی برای فروش مستقیم ارزهای دیجیتال فراهم شود. در این صورت می‌توانید با فرد مورد نظر مذاکره کرده و روی قیمت فروش به نتیجه برسید. سپس با گرفتن آدرس کیف پول آن فرد، تتر یا سایر ارزهای دیجیتال خود را به کاربر دیگری انتقال دهید و در ازای آن ریال نقدی دریافت کنید.

البته این راهکار ریسک بالایی دارد. زیرا انتقال ارزهای دیجیتال به حساب شخص ثالث، پس از تایید شدن انتقال قابل پیگیری نیست و قانون مشخصی هم برای شکایت از کلاهبرداران کریپتویی وجود ندارد؛ حتی اگر بتوانید ثابت کنید که در این معاملات مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اید، باز هم باید وقت و هزینه بسیاری را صرف این راه کنید. به همین خاطر فروش مستقیم ارزهای دیجیتال به شخص ثالث را توصیه نمی‌کنیم. حتی اگر شخص مورد نظر از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده‌تان باشد.

فروش ارز دیجیتال به شخص ثالث

تبدیل ارزهای دیجیتال به تومان در نوین تتر

صرافی نوین تتر مورد تایید بانک مرکزی بوده و از کیف پول اختصاصی تتر TRC-20 پشتیبانی می‌کند. تمرکز این صرافی روی نقل و انتقال ریال دیجیتال تتر است و به طور اختصاصی در این حوزه فعالیت دارد. به همین خاطر بسیاری از کاربران برای تبدیل بیت کوین به تومان و واریز به حساب بانکی، از نوین تتر استفاده می‌کنند. نکته مهم اینکه نرخ تبدیل تتر در این صرافی همواره نسبت به دیگر صرافی‌های داخلی بهترین گزینه است؛ که باعث می‌شود تا در تبدیل دلاری به ریالی هم متضرر نشوید.

مراحل تبدیل ارزهای دیجیتال به تومان در نوین تتر به شرح زیر است:

پس از افتتاح حساب در نوین تتر و طی کردن مراحل احراز هویت، بایستی وارد «کیف پول ارزی» شوید و روی گزینه «واریز وجه» کلیک کنید. در این بخش آدرس کیف پول اختصاصی واریز تتر قابل مشاهده است. این کیف پول مختص اکانت شما بوده و برای واریز تتر trc20 استفاده می‌شود. برای واریز تتر از کیف پول‌های ارز دیجیتال باید این آدرس را کپی کنید.

مابقی مراحل مشابه فرایند واریز تتر به صرافی‌های داخلی است که بالاتر به آن پرداختیم. با این تفاوت که هنگام وارد کردن آدرس، باید از آدرس کپی شده استفاده کنید. سپس با مشخص کردن مبلغ مورد نظر و تایید تراکنش، بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد تا تتر ارسالی در حساب نوین تتر شما شارژ شود.

حالا باید وارد تب «خرید و فروش تتر» شوید و روی گزینه فروش کلیک کنید. با وارد کردن میزان تتر می‌توانید مبلغ تومانی دریافتی را مشاهده نمایید. در نهایت با تایید کردن تراکنش، می‌توانید درخواست برداشت از حساب خود را داشته باشید. با این کار فرایند واریز تومان به حساب بانکی‌تان آغاز شده و از طریق شبکه پایا انجام می‌شود.

ساخت اکانت در صرافی نوین تتر

سخن آخر

پیچیدگی مراحل تبدیل بیت کوین به تومان و واریز به حساب بانکی باعث شده تا کاربران ایرانی کمی با احتیاط بیشتری به بازار ارزهای دیجیتال نزدیک شوند. با این حال فرایند انتقال تتر و تبدیل آن به تومان چندان هم پیچیده نیست. خصوصاً اگر با مراحل کار آشنا باشید. در این مقاله به آموزش نحوه تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال پرداختیم. اگر درباره این فرایند سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما خواهیم بود.

سوالات متداول

آیا صرافی‌های داخلی در فهرست تحریم بازارهای کریپتو قرار ندارند؟

بازار کریپتو یک بازار غیرحضانتی است. به این معنا که هیچ نهاد مرکزی‌ای برای نظارت بر آن وجود ندارد. هدف اصلی بیت کوین و کریپتو کنار گذاشتن سیستم‌های پولی و بانکی سنتی است. به همین خاطر اگر از کیف پول‌های غیرمتمرکز استفاده کنید، مشکلی در فرایند تبدیل تتر به ریال برایتان پیش نمی‌آید. البته در این بین انتخاب یک صرافی مطمئن و مورد تایید هم اهمیت دارد. برای مثال صرافی‌هایی که امکان ساخت کیف پول‌های اختصاصی را فراهم می‌کنند، باید در اولویت انتخاب قرار بگیرند.

چرا برای نقد کردن ارزهای دیجیتال بهتر است از تتر trc20 استفاده کنیم؟

زیرا تتر TRC20 در اغلب کیف پول‌های ارز دیجیتال و صرافی‌ها قابل خرید و فروش است. علاوه بر این، نرخ کارمزد شبکه ترون هم نسبت به دیگر شبکه‌های تتر مثل اتریوم بسیار پایین‌تر است. نکته دیگر اینکه سرعت انجام تراکنش‌ها نیز در شبکه ترون بسیار بالاتر خواهد بود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم برای انتقال تتر به صرافی‌های داخلی حتماً از شبکه ترون استفاده کنید.

 آیا صرافی‌های خارجی امکان نقد کردن ارزهای دیجیتال را دارند؟

اگر با صرافی‌های خارجی کار می‌کنید، می‌توانید از حساب‌های بانکی بین‌المللی مثل پی پال استفاده کرده و ارزهای دیجیتال خود را نقد کنید. البته برخی از صرافی‌ها مثل تاپ چنج (یا زیر مجموعه آن گرین چنج) هم امکان واریز ریالی را دارند؛ اما چون دسترسی به صرافی‌های بین‌المللی سخت است و نمی‌توان راحت به آنها اعتماد کرد، توصیه می‌کنیم از صرافی‌های داخلی معتبر کمک بگیرید.

همچنین می‌توانید توکن‌های خود را در این صرافی‌ها فروخته و به تتر تبدیل نمایید. اما نگهداری تتر در صرافی‌ها گزینه مناسبی نیست. به همین خاطر اگر پس از فروش قصد نگهداری سرمایه به‌صورت تتری را دارید، باز هم بهتر است از کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. hameed گفت:

    درود بر شما
    آیا بعد از درست کردن کیف پول دیجیتال هویت واقعی اشخاص نیز مشخص خواهد شد؟؟
    یعنی اشخاص دیگر از طریق کیف پول به هویت واقعی افراد پی می برند؟؟

  2. سعیید گفت:

    سلام و خسته نباشید بابت یان مقاله مفید. سوال بنده اینکه من دارم با ی مرورگر بیت کوین استخراج می کنم، میخوام بدونم می تونم این حساب رو به حساب پی پل وصل کنم یا فقط تراست ولت می شعع؟

  3. سارا صبوری گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم که چطوری باید از تحلیل و پیش بینی قیمتای ارز دیجیتال مطلع بشم اخه هر سایتی ی چیزی نوشته و ادمو گیج میکنه نمیدونم باید چیکار کنم.

بیشتر بخوانید