حداقل سرمایه ورود به ارز دیجیتال چقدر است؟
بازدید 68
saied-davoodi 255 روز پیش 4 دیدگاه

حداقل سرمایه ورود به ارز دیجیتال چقدر است؟

«حداقل سرمایه برای ترید ارز دیجیتال و ورود به ارز دیجیتال چقدر است؟»، «با چه میزان بودجه‌ای می‌توان بیت کوین و تتر خرید؟با چقدر سرمایه وارد ارز دیجیتال شویم؟»، «چه محدودیت‌هایی برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد؟» این‌ها سوالاتی است که بسیاری از کاربران در هنگام ورود به بازار کریپتو با آن درگیر هستند.

بازار ارزهای دیجیتال بر خلاف بازارهای سنتی مثل سهام یا خرید و فروش طلا، تقریباً هیچ محدودیتی ندارد و با حداقل خرید ارز دیجیتال سرمایه‌‌گذاری هم می‌توان در این بازار به فعالیت پرداخت. در صرافی‌های ایرانی حداقل مبلغ واریزی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال 100 تا 700 دلار است. این مبلغ در صرافی‌های خارجی هم به طور میانگین بین 1 تا 10 دلار خواهد بود. در این مقاله قصد داریم درباره حداقل میزان سرمایه برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال و عوامل تاثیرگذار بر آن صحبت کنیم.

چه عواملی بر حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال تاثیر دارد؟

برای مشخص کردن حداقل سرمایه ورود به ارز دیجیتال باید عوامل متعددی را در نظر گرفت. در ادامه 5 فاکتور تاثیرگذار در این مسئله را معرفی می‌کنیم:

What factors affect the minimum investment amount in digital currencies

1.     سیاست‌های معاملاتی صرافی‌ها

معمولاً هر صرافی قوانین معاملاتی مشخصی دارد. برای مثال جهت واریز و برداشت مبلغ محدودیت‌های خاصی را قرار می‌دهند. در ادامه محدودیت‌های اعمالی از طرف صرافی‌ها را ارائه خواهیم کرد.

2.     کارمزد شبکه‌های بلاکچین

در خرید و فروش ارزهای دیجیتال، میزان کارمزد تراکنش متناسب با شبکه بلاکچین مشخص می‌شود. این کارمزد در زمان‌های خاص و برای هر بلاکچین متفاوت است. برای مثال بلاکچین اتریوم کارمزد بسیار بالایی دریافت می‌کند. در نتیجه خرید و فروش ارزهای دیجیتال ERC20 باید حواستان به کارمزد شبکه هم باشد. اگر می‌خواهید با حداقل سرمایه به ارز دیجیتال ورود کنید، بهتر است سراغ بلاکچین‌هایی بروید که کارمزد کمتری دارند.

نکته مهم اینکه کارمزد صرافی‌ها جدا از کارمزد شبکه بلاکچین است. صرافی‌ها نیز برای انجام هر تراکنش کارمزد مشخصی را طلب می‌کنند. برای مثال در مقاله «کم کارمزدترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی» به معرفی بهترین صرافی‌های داخلی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخته‌ایم.

کارمزد شبکه‌های بلاکچین

3.     دستورالعمل‌های نظارتی

علاوه بر قوانین هر صرافی ممکن است دولت‌ هم دستورالعمل‌های نظارتی مشخصی را برای واریز و برداشت‌ صرافی‌ها مشخص کنند. این قوانین می‌تواند به‌‌صورت غیرمستقیم روی حداقل سرمایه برای ورود به بازارهای کریپتو هم اثر بگذارد.

Regulatory guidelines

4.     سبک معاملاتی

برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال روش‌های متعددی وجود دارد. مسلماً حداقل سرمایه برای اهداف بلندمدت نباید با حداقل سرمایه‌ در روش‌های معاملاتی ساعتی یا اسکالپ برابر باشد. در ادامه بیشتر درباره هر سبک و محدودیت‌های آن صحبت می‌کنیم.

5.     میزان ریسک‌پذیری هر شخص

بازار کریپتو یکی از نوسانی‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری است. خرید ارزهای دیجیتال ریسک‌های مختلفی را به همراه دارد. به همین خاطر هر فرد باید میزان ریسک‌پذیری خود را بسنجد. به‌عنوان یک توصیه، بهتر است با میزان سرمایه‌ای به سراغ خرید و فروش ارزهای دیجیتال بروید که مطمئن هستید تاثیری روی وضعیت زندگی‌تان ندارد. در تعیین میزان ریسک‌پذیری باید عوامل دیگری مثل اهداف سرمایه‌گذاری و نوع سرمایه‌گذاری را نیز مشخص کنید.

The level of risk taking of each person

حداقل سرمایه ورود به ارز دیجیتال در هر صرافی چقدر است؟

هر صرافی با توجه به سیاست‌گذاری‌ها و استراتژی‌هایی که دنبال می‌کند، قوانینی برای واریز و برداشت خود در نظر می‌گیرد. برخی از قوانین هم تحت تاثیر دستورالعمل‌های نظارتی هستند. بر اساس این قوانین، در صرافی‌های داخلی معمولاً حداقل مبلغ واریزی بین 100 تا 700 هزار تومان تعیین می‌شود. در جدول زیر حداقل سرمایه ورود به ارز دیجیتال را در صرافی‌های ایرانی مشاهده می‌کنید:

اسم صرافی حداقل سرمایه ورود به تومان حداقل سرمایه ورود به دلار (تتر)
نوین تتر 100 هزار تومان 10 تتر
بیت پین 90 هزار تومان
تبدیل 150 هزار تومان
نوبیتکس 300 هزار تومان
آبان تتر 100 هزار تومان حداقل 5 دلار برای تتر
حداقل 10 تتر برای سایر ارزهای دیجیتال
بیت مکس 500 هزار تومان
والکس 100 هزار تومان

برخی از صرافی‌های داخلی ممکن است برای حداقل سرمایه قابل برداشت یا حداقل میزان فروش ارزهای دیجیتال هم قوانین مشخصی داشته باشند. برای مثال در صرافی نوین تتر، حداقل میزان قابل برداشت با استفاده از حساب شبا 100 هزار تومان است. همچنین برای برداشت‌های تتری هم 3 تتر به‌عنوان محدودیت در نظر گرفته شده است. برای آگاهی از قوانین برداشتی دیگر صرافی‌ها نیز بهتر است سایت آن‌ها را بررسی کنید.

همینطور که در صرافی نوبیتکس گفته شده:

برای خرید ارز دیجیتال چقدر پول لازم است؟ و چه زمانی برا یخرید بهتر است؟ بهترین زمان برای خرید و فروش USDT، بستگی به استراتژی معاملاتی هر تریدر یا سرمایه‌گذار و شرایط بازار بستگی دارد. اگر از تتر برای کاهش ریسک نوسانات بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنید، بهترین زمان برای خرید تتر موقعی است که بازار پرنوسان بوده یا در ابتدای روند نزولی قرار دارد.اما اگر از Tether برای سرمایه‌گذاری دلاری استفاده می‌کنید، بهترین زمان خرید و فروش تتر به قیمت دلار در بازار آزاد ایران بستگی دارد. خرید تتر در مواقعی که قیمت دلار در بازار آزاد پایین است و فروش آن زمانی که قیمت دلار بالاست، می‌تواند استراتژی مناسبی برای خرید و فروش تتر باشد.

حداقل سرمایه برای خرید و فروش در صرافی‌های خارجی

خرید ارزهای دیجیتال در صرافی‌های خارجی به‌واسطه تتر انجام می‌شود. به همین خاطر مبنای محاسبه حداقل سرمایه ورود به ارز دیجیتال در آن‌ها به دلار است. در جدول زیر محدودیت‌های اعمال شده توسط این صرافی‌ها را مشاهده می‌کنید:

اسم صرافی حداقل سرمایه ورود به دلار
صرافی بایننس 1 دلار
صرافی کوکوین 10 دلار
صرافی kraken 10 دلار
صرافی کریپتو دات کام 10 دلار
صرافی eToro 25 دلار
صرافی Bitstamp 5 دلار
صرافی Robinhood 1 دلار
صرافی کوین بیس 1 دلار

البته ممکن است این صرافی‌ها قوانین محدودکننده دیگری هم برای واریز و برداشت داشته باشند. برخی از این قوانین با توجه به نوع شبکه بلاکچین انتخابی اعمال می‌شوند. در سایت هر صرافی جزئیات بیشتری درباره این موارد پیدا خواهید کرد.

حداقل سرمایه برای روش‌های معاملاتی مختلف ارزهای دیجیتال

از بحث محدودیت‌های اعمالی صرافی‌ها که گذر کنیم، به حداقل سرمایه ورود به ارز دیجیتال در هر روش معاملاتی می‌رسیم. به طور کلی در روش‌های مختلف محدودیت خاصی وجود ندارد و با هر سرمایه‌ای می‌توان به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخت؛ اما در استراتژی‌های معاملاتی متفاوت، باید میزان سود و ضرر را نیز در نظر گرفت. برای مثال چون سود معاملات اسکالپ بین 1 تا 3 درصد است، ورود با سرمایه کم چندان عملی نیست. در ادامه درباره هر روش معاملاتی توضیحات لازم را ارائه می‌کنیم.

Minimum capital for different trading methods of digital currencies

حداقل سرمایه برای معاملات اسپات ارزهای دیجیتال

معاملات اسپات به معاملات لحظه‌ای شهرت دارند. در این سبک معاملاتی خرید ارزهای دیجیتال با قیمت لحظه‌ای آن‌ها و در همان زمان انجام می‌شود. اشخاصی که به سراغ معاملات اسپات می‌روند، معمولاً اهداف بلند مدتی را دنبال می‌کنند. در این صورت حداقل سرمایه ورود به ارز دیجیتال چندان معنایی ندارد. زیرا با هر مقدار سرمایه اولیه‌ای می‌توانید به خرید ارزهای دیجیتال پرداخت.

 البته اگر اهداف بلندمدت دارید، سعی کنید خریدهای خود را به‌صورت پله‌ای انجام دهید. به این نحو که ماهانه مقدار مشخصی از درآمد خود را به خرید بیت کوین یا ارزهای دیجیتال با ارزش اختصاص دهید. برای مثال می‌توانید کار را با حدود 3 تا 5 درصد از حقوق دریافتی خود شروع کنید. شاید در ابتدا این مبلغ ناچیز به نظر برسد، اما وقتی به‌صورت پله‌ای و ماهانه انجام شود، پس از چند سال به مبلغ قابل توجهی می‌رسد.

 نکته مهم اینکه در خرید پله‌ای قیمت بیت کوین یا ارزهای دیجیتال هم اهمیت زیادی ندارد؛ چون خرید خود را به‌ شکل ماهانه انجام داده‌اید، در نتیجه میانگین خرید شما پس از چند سال و با رشد قیمت بیت کوین، بسیار کمتر از قیمت لحظه‌ای بوده و این سرمایه‌گذاری ناچیز سود خوبی را برایتان به همراه دارد.

 خرید پله‌ای ماهانه برای کاربران تازه‌کار و کسانی که به طور تخصصی بازار را دنبال نمی‌کنند، بهترین روش سرمایه‌گذاری بلندمدت است. برای این سبک سرمایه‌گذاری می‌توانید از مقاله «بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت» هم کمک بگیرید.

حداقل سرمایه برای معاملات اسپات ارزهای دیجیتال

حداقل سرمایه برای معاملات اهرمی ارزهای دیجیتال

معاملات اهرمی یکی دیگر از استراتژی‌های موجود برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. این روش برای کاربرانی که می‌خواهند با حداقل سرمایه به ارز دیجیتال ورود کنند کاربرد دارد؛ اما صرفاً برای کاربرانی مناسب است که از نظر فنی و تکنیکال تسلط کاملی روی بازار داشته باشند. اهرم یا لوریج مفهوم پیچیده‌ای برای کاربران تازه‌کار است. سایت اریترون مفهوم اهرم در ارز دیجیتال را این‌گونه توضیح می‌دهد:

«زمانی که شما سرمایه اندکی دارید، نمی‌توانید به بازارهای مالی بزرگ وارد شوید؛ به همین دلیل برخی صرافی‌ها مبلغی را تحت عنوان وام یا قرض در اختیار شما قرار می‌دهند. شما می‌توانید با دارایی که قرض گرفتید در بازارهای بزرگ و پرریسک سرمایه گذاری کنید و پس از پایان معامله مبلغی که وام گرفتید را به صرافی بازگردانید و صددرصد سود حاصل شده را دریافت کنید. اگر شما صاحب ۱۰ دلار سرمایه هستید باید بدانید که شانس سرمایه‌گذاری در بازارهای بزرگ را ندارید؛ اما با وجود معاملات اهرمی می‌توانید تا ۱۰۰ برابر سرمایه خود را افزایش دهید و یک معامله اهرمی باز کنید.»

برای آگاهی بیشتر درباره معاملات اهرمی، می‌توانید مقاله «اهرم در ارز دیجیتال چیست؟» را در ادامه بخوانید.

Minimum capital for digital currency leveraged trading

حداقل سرمایه برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ارزهای دیجیتال

ترید ساعتی، تریدهای روزانه، معاملات اسکالپ و نوسان‌گیری‌ از روش‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در ارزهای دیجیتال است. در این روش‌ها حداقل سرمایه با توجه به نوع معامله و سبک معاملاتی مشخص می‌شود.

برای مثال هدف از معاملات اسکالپ، خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی 1 تا 15 دقیقه‌ای و کسب‌ سودهای کوچک است. در نتیجه کاربر باید تعداد معاملات زیادی را در طول روز انجام دهد تا به سود دل‌خواهش برسد. به همین خاطر نمی‌توان آن را با سرمایه‌های خیلی کم انجام داد.

اما در نوسان‌گیری وضعیت متفاوت است. زیرا در نوسان‌گیری می‌توان به سودهای 10 تا 100 درصدی هم فکر کرد. در این روش باید خرید ارزهای دیجیتال را در کف‌های قیمتی انجام داد و پس از رشد یک یا دو هفته‌ای اقدام به فروش آن‌ها کرد. چون سود حاصل از نوسان‌گیری بالاتر است، با سرمایه‌های پایین، حتی با یکی دو میلیون تومان هم می‌توان به آن وارد شد. برای نوسان‌گیری نگاهی به مقاله «معرفی بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت» بیندازید.

سود تریدهای ساعتی و روزانه هم کم است و سود هر معامله معمولاً کمتر از 15 درصد خواهد بود. تریدرهایی که تمایلی به استفاده از اهرم ندارند، باید سرمایه بالاتری را وارد این سبک معاملات کنند؛ اما کاربرانی که به سراغ معاملات اهرمی می‌روند، می‌توانند به کمک اهرم سرمایه‌های اندک خود را چند برابر کرده و سپس دست به معامله بزنند.

سخن آخر

حداقل سرمایه برای ورود به ارز دیجیتال با توجه به قوانین هر صرافی، دستورالعمل‌های نظارتی، کارمزد شبکه‌های بلاکچینی، سبک‌های معاملاتی و میزان ریسک‌پذیری هر فرد مشخص می‌شود. اگر با بازار ارزهای دیجیتال آشنایی ندارید، بهتر است فعالیت خود را با کمترین ریسک ممکن شروع کنید. نکته دیگر اینکه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال نیازمند آگاهی است. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مقالات نوین تتر کمک بگیرید. همچنین در کامنت‌ها نیز پاسخگوی سوالات‌تان خواهیم بود.

سوالات متداول

برای ارز دیجیتال چقدر سرمایه لازم است ؟ کم ریسک‌ترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری چیست؟

اگر در جستجوی کم ریسک‌ترین رمزارز بازار هستید، باید به سراغ استیبل کوین‌ها بروید. استیبل‌ کوین‌ها ارزش ثابتی دارند و معمولاً به یک ارز فیات لینک می‌شوند. برای مثال تتر (USDT) ارز دیجیتالی است که قیمت آن همواره ثابت بوده و معادل یک دلار امریکا است. ارز دیجیتال تتر را می‌توانید با کمترین قیمت ریالی از صرافی نوین تتر بخرید. برای این کار به صفحه خرید تتر مراجعه کنید.

چه روشی برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بهتر است؟

اگر دانش کمی درباره ارزهای دیجیتال دارید، سرمایه‌گذاری بلندمدت و خرید پله‌ای برایتان مناسب‌تر است؛ اما کاربرانی که بر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال تسلط کامل دارند، می‌توانند به سراغ ترید اهرمی ارزهای دیجیتال هم بروند.

آیا می‌توان با مبالغی کمتر از 10 دلار هم بیت کوین خرید؟

بله. برخلاف بازارهای سنتی مثل بازارهای سهام یا طلا، امکان خرید بیت کوین و ارزهای دیجیتال با هر میزان سرمایه‌ای امکان‌پذیر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد توقانی گفت:

    سلام من شنیدم برای تشکیل ی سبد سرمایه‌گذاری کافیه تا به جای خرید 1 ارز، سرمایه خودمون رو تقسیم کنیم و ارز‌های دیجیتال مختلفی رو خریداری کنیم. موقعیتی را تصور کنین که سرمایه شما 10 میلیون تومان هستش ، به جای خرید 10 میلیون تومان بیت کوین، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بازار پیشنهاد می‌کنن تا 2 میلیون تومان از 5 ارز دیجیتال مختلف خریداری کنین این درسته ؟

  2. سحر اقبال گفت:

    سلام وقتتون بخیر من تازه ارز گرفتم البته یکی دیگه برام گرفته میخواستم بدونم که میتونم از این بع بعد خودم بگیرم؟؟چطوری باید بگیرم حتما حضوری باید بیام یا غیر حضوری هم مکان پذیر هستش؟؟

  3. شادی مرادی گفت:

    سلام از نظر بنده عرضه اولیه ارز دیجیتال به روشی اشاره دارد که یک پروژه یا شرکت جدید به‌تازگی ارز دیجیتال خود را به عموم مردم عرضه کرده و از آن‌ها سرمایه جذب می‌کند. در این فرآیند؛ سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال را به صورت توکن یا سکه دیجیتال دریافت می‌کنند که به‌صورت معمول با استانداردهای بلاک‌چین ایجاد شده و توزیع می‌شود.

  4. هانا احسانی گفت:

    سلام
    من 22 سالمه و نزدیک بع 40 تومن پول دارم میخواستم بدونم بین تتر و دلار و طلا کردومش بهتره که توی اون سرمایه گزاری انجام بدم خیلی خوشحال میشم بتونید بهم کمک کنید ممنونم